تبیان، دستیار زندگی
سالها از موضوع طرح انطباق که قرار بود بیمارستانها را تک جنسیتی کند می گذرد، اما گویا دوباره این موضوع مطرح شده است .و البته حسن امامی رضوی توضیح می دهدکه تنها راه اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان را پیگیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمارستان های زنانه


سالها از موضوع طرح انطباق که قرار بود بیمارستانها را تک جنسیتی کند می گذرد، اما گویا دوباره این موضوع مطرح شده است و البته حسن امامی رضوی توضیح می دهد که تنها راه اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان را پیگیریم.


زهرا تالانی:معاون درمان وزارت بهداشت از برنامه های این وزارتخانه برای تاسیس بیمارستان های تک جنسیتی خبر می

بیمارستان های زنانه

دهد. و البته حسن امامی رضوی توضیح می دهدکه تنها  راه اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان را پیگیریم.

در آبان ماه سال 85  هیات وزیران طرحی را درباره لزوم جداسازی بیمارستان های زنان و مردان به تصویب رساند. طرح بیمارستان های ویژه زنان تا پیش از این با عنوان «زایشگاه» یا «بیمارستان تخصصی زنان» شهرت داشت و به امور بارداری و زایمان زنان می پرداخت، اما با طرح جدید وزارت بهداشت شکل دیگری به خود گرفته و قرار است که این بیمارستان ها تمامی خدمات تخصصی و عمومی را به بیماران زن ارایه دهند. همچنین نکته دیگر در رابطه با این بیمارستان ها این است که کادر درمانی بیمارستان زنان نیز از پزشکان، متخصصان و کارمندان زن تشکیل می شود تا به گفته مسوولان دولتی «محیط مناسبی برای بیماران ایجاد شود.»

با حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت وگویی را انجام داده ایم:

بعد از سالها چرا دوباره طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستانها مطرح می شود؟

اول باید اشاره کنم که قصد زنانه یا مردانه کردن بیمارستان ها را نداریم، بلکه احداث بیمارستان های ویژه زنان طرحی است که براساس درخواست جامعه زنان بوده است و ما نیز بر این اساس سعی کرده ایم در برنامه های خود با توجه به امکانات، زیرساخت ها و نیرو های متخصص اقدام به احداث بیمارستان های زنان کنیم. این مساله تنها مختص به کشور ما نیست و در بسیاری از کشور های دنیا نیز ما شاهد این مساله هستیم که اقدام به تاسیس بیمارستان های اینچنینی می کنند و کسانی که تمایل دارند به این بیمارستان ها مراجعه می کنند. هم اکنون نیز ما به درخواست جامعه زنان اقدام به احداث این بیمارستان ها کردیم چرا که تعداد بسیاری از خانم ها از ما درخواست داشتند در بیمارستان هایی باشند که متخصص و پزشکان مرد وجود نداشته باشد و در محیطی آرام تر درمان شوند.

طرح بیمارستان های ویژه زنان تا پیش از این با عنوان «زایشگاه» یا «بیمارستان تخصصی زنان» شهرت داشت و به امور بارداری و زایمان زنان می پرداخت، اما با طرح جدید وزارت بهداشت شکل دیگری به خود گرفته و قرار است که این بیمارستان ها تمامی خدمات تخصصی و عمومی را به بیماران زن ارایه دهند

بسیاری می گوینداحداث بیمارستان های مخصوص زنان در راستای سیاست های تفکیک جنسیتی همانند دانشگاهها است ؟

قصد ما این نیست که بیمارستان ها را برای مردان و زنان جدا کنیم و این بحث نیز کاملایک طرح تخصصی و پزشکی برای زنان است و ربطی هم به مسایل تفکیک جنسیتی ندارد و بهتر است. ما گزارش های متعددی در رابطه با رضایتمندی مراجعان از بیمارستان های زنانه کنونی داریم، در جلسه ای که با حضور رییس بیمارستان مهدیه تهران که خدمات تخصصی ای از سوی متخصصان خانم به مراجعه کنندگان خانم ارایه می کند داشتیم، مسوولان از رضایتمندی بالای مراجعه کنندگان و خانواده های آنها خبر دادند که این مساله برای ما مهم و در برنامه های ما نیز تاثیر گذار است.

یعنی تمام کادر بیمارستان هم خانم هستند؟

در بیمارستان های مخصوص زنان بسیاری از کادر درمانی و تخصصی خانم هستند اما این امکان وجود ندارد که تمامی کادر اداری، خدماتی نیز خانم باشند چرا که ما در این زمینه ها دچار مشکل هستیم، برای مثال رانندگان اورژانس خانم اصلانداریم و نیرو های خدماتی بیمارستان ها نیز کمتر از نیرو های خانم تشکیل می شوند.

بیمارستان های مخصوص زنان بسیاری از کادر درمانی و تخصصی خانم هستند اما این امکان وجود ندارد که تمامی کادر اداری، خدماتی نیز خانم باشند چرا که ما در این زمینه ها دچار مشکل هستیم، برای مثال رانندگان اورژانس خانم اصلانداریم

گویا قرار است این طرح در شهرستانها هم اجرا شود؟

بله، عمده برنامه های ما توسعه این بیمارستان ها در هر استان و شهر های بزرگ است، هم اکنون پنج تا شش دانشگاه علوم پزشکی در استان ها نیز اعلام آمادگی کرده اند تا این بیمارستان ها را در شهر های بزرگ احداث کنند. با این حال رویکرد ما با توجه به شرایط امکانات و زیرساخت های استان ها است که مطابق آن بتوانیم بیمارستان های مخصوص زنان را گسترش دهیم.

نظر مجلس در این باره چیست؟

خوشبختانه تمام مسئولان و نمایندگان مجلس موافق هستند و دکتر شهریاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده اند به هرحال مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان این آمادگی را دارد که این خلا قانونی را از بین ببرد .

بخش اجتماعی تبیان


منبع : خبر آنلاین