تبیان، دستیار زندگی
شبکه ی تلویزیونی نشنال جیوگرفیک (National Jyvgrfy) از تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۰ ، بخش فارسی خود را نیز راه ‌اندازی کرد. حائز اهمیت آن که ، به ادعای مدیران این شبکه قرار است 15 میلیون بیننده در سراسر خاورمیانه به این شبکه دسترسی داشته باشند. هر چند هنوز این شرکتِ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه جدید صاحب فارسی1


شبکه ی تلویزیونی "نشنال جیوگرفیک" (National Jyvgrfy) از تاریخ 23 مهر 1390 ، بخش فارسی خود را نیز راه ‌اندازی کرد. حائز اهمیت آن که ، به ادعای مدیران این شبکه قرار است 15 میلیون بیننده در سراسر خاورمیانه به این شبکه دسترسی داشته باشند. هر چند هنوز این شرکتِ مستقر در آمریکا ، مقر پخش برنامه ‌های فارسی ‌زبان خود را مشخص نکرده است.

نشنال جئوگرافیک

چند سالی است که مستندهایی از قبیل مستند های مربوط به اعماق دریا ، سفر به کُرات ، حیات وحش و ... مخاطبین فراوانی را به خود اختصاص داده و از این رو موسسات ، سازمان ها و شبکه های مختلفی ، مختص پخش مستندهایی تحت عناوین مختلف راه اندازی شده اند ، که در این میان "انجمن جغرافیای ملی" ((The National Geographic Society با بیش از یک قرن فعالیت از قدیمی ترین سازمان های حافظ محیط زیست می باشد که فعالیت های گسترده ای در زمینه ی ساخت مستند داشته است.

"بنیاد نشنال جیوگرَفیک" (The National Geographic Foundation) ، در 27 ژوئن سال 1888 (تیرماه 1267) توسط 33 دانشمند و جهان گَرد که علاقه ‌مند به تشکیل انجمنی برای افزایش و توسعه ی علم جغرافیا بودند ، در "واشنگتن دی ‌سی" تأسیس شد .

یکی از اولین موسسان این بنیاد" الکساندر گراهام بل" ، مخترع تلفن بود که پس از "هابارد گرین گاردینر" ریاست این موسسه را به عهده گرفت . (ایده ی استفاده از عکس در کنار مقالات که از عوامل اصلی محبوبیت این مجله به شمار می‌رود را "بل" ارائه داد.)

لازم به ذکر است که شبکه ی نشنال جئوگرافی در سال 2001 پخش برنامه‌ های خود را آغاز نمود . نیمی از سهام این شبکه در انحصار شرکت "نیوز کور پریشن" (Persian Blind News) است که مدیر آن "رابرت مرداک " می ‌باشد

در حال حاضر "جان ام.فاهی" (John M. Fahey) رئیس نشنال جئوگرافیک است که دوستی درینه و نزدیکی با "رابرت مرداک" ، صاحب شبکه ی فارسی زبان "فارسی1" دارد و شاید همین قرابت رابطه باعث هم فکری این دو سرمایه دار شده است که چندی پیش با هم کاری یکدیگر شبکه ی فارسی زبانی به نام " نشنال جیوگرفیک فارسی" را راه اندازی نمودند.

نشنال جئوگرافیک

شبکه ی تلویزیونی "نشنال جیوگرفیک" (National Jyvgrfy) از تاریخ 23 مهر 1390 برابر با 15 اکتبر 2011 بخش فارسی خود را نیز راه ‌اندازی کرد . حائز اهمیت آن که ، به ادعای مدیران این شبکه قرار است 15 میلیون بیننده در سراسر خاورمیانه به این شبکه دسترسی داشته باشند . هر چند هنوز این شرکتِ مستقر در آمریکا ، مقر پخش برنامه ‌های فارسی ‌زبان خود را مشخص نکرده است اما به نظر می ‌رسد که این برنامه‌ ها از شهر "ابوظبی امارات متحده" پخش خواهد شد . این شبکه ی فارسی ‌زبان همانند نسخه ی انگلیسی خود به پخش برنامه‌ هایی در مورد طبیعت ، علم ، فرهنگ ، تاریخ و باستان‌ شناسی می ‌پردازد . سخنگوی این شبکه در خصوص راه ‌اندازی آن چنین اظهار کرده است : "هفته ی گذشته شبکه ی نشنال جئوگرافی ، سرویس فارسی ‌زبان خود را راه ‌اندازی کرد . این شبکه ، پتانسیل این را دارد تا 15 میلیون بیننده در سراسر خاورمیانه را پوشش دهد و با راه ‌اندازی آن ، مجموعه ی شبکه‌ های نشنال جئوگرافی برای 165 کشور مختلف جهان و به 38 زبان مختلف در دسترس خواهد بود."

در حال حاضر "جان ام.فاهی" (John M. Fahey) رئیس نشنال جئوگرافیک است که دوستی درینه و نزدیکی با "رابرت مرداک" ، صاحب شبکه ی فارسی زبان "فارسی1" دارد و شاید همین قرابت رابطه باعث هم فکری این دو سرمایه دار شده است که چندی پیش با هم کاری یکدیگر شبکه ی فارسی زبانی به نام " نشنال جیوگرفیک فارسی" را راه اندازی نمودند

لازم به ذکر است که شبکه ی نشنال جئوگرافی در سال 2001 پخش برنامه‌ های خود را آغاز نمود . نیمی از سهام این شبکه در انحصار شرکت "نیوز کور پریشن" (Persian Blind News) است که مدیر آن "رابرت مرداک " می ‌باشد و چندی پیش رسانه‌ های تحت مالکیت وی در انگلیس متهم به شنود غیرقانونی مکالمات شهروندان شدند.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق نیوز / ویکیپدیا