تبیان، دستیار زندگی
یک هفته بعد از اکران «یه حبه قند»، فیلم «راه آبی ابریشم» نیز به نمایش عمومی درآمد تا نمایندگان سینمای فاخر در آثار روی پرده افزایش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادبان‌های برافراشته اکران

دومین پروژه میلیاردی سینمای فاخر به نمایش عمومی درآمد


یک هفته بعد از اکران «یه حبه قند»، فیلم «راه آبی ابریشم» نیز به نمایش عمومی درآمد تا نمایندگان سینمای فاخر در آثار روی پرده افزایش یابد.


«راه آبی ابریشم

در روزهایی که اکران یه حبه قند، بحث سینمای ملی و تولیدات فاخر را در سطح رسانه‌ها مطرح کرده، نوبت به نمایش فیلم دیگری رسیده که از آن هم به‌عنوان یکی از مصادیق سینمای ملی نام برده می‌شود.

براساس تصمیمی که در جلسه شورای صنفی نمایش گرفته شد، فیلم راه آبی ابریشم از صبح چهارشنبه در گروه سینمایی آفریقا اکران عمومی می‌شود. این فیلم جایگزین «زنان ونوسی، مردان مریخی» می‌شود که پس از 54 روز اکران به 810 میلیون تومان فروش دست یافته است. راه آبی ابریشم جزو پروژه‌های میلیاردی سینمای ایران است که پس از گذشت 4 سال آماده نمایش شده است. محمد بزرگ‌نیا، کارگردان این فیلم که به فیلمسازی دریایی شهرت دارد، همه فیلم‌هایش به‌جز «راهی برای زندگی» را روی آب و در کشتی کارگردانی کرده. این فیلم به‌همراه «ملک سلیمان» جزو فیلم‌هایی بودند که تولیدشان زمان مدیریت قبلی سینما کلید خورد. محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد به‌همراه معاون امور سینمایی‌اش محمدرضا جعفری‌جلوه، علاقه خاصی به پروژه سینمای فاخر داشتند و به همین دلیل ملک سلیمان و راه آبی ابریشم با بودجه‌های میلیاردی تولید شدند؛ هرچند تولیدشان طولانی‌تر از آن بود که اکرانشان به عمر دولت نهم کفاف دهد. ملک سلیمان سال گذشته به نمایش عمومی درآمد و توانست با فروش یک میلیارد و 500 میلیون تومانی، پرفروش‌ترین فیلم سال 89 شود. کارشناسان اکران یکی از دلایل فروش بالای ملک سلیمان را فضای متفاوت این فیلم با دیگر تولیدات سینمای ایران دانستند؛ نکته‌ای که می‌تواند در مورد راه آبی ابریشم هم صدق کند. ضمن اینکه این فیلم هم فضای جذاب‌تری دارد و هم بازیگران مطرح‌تری در آن ایفای نقش می‌کنند.

محمد بزرگ‌نیا، کارگردان این فیلم که به فیلمسازی دریایی شهرت دارد، همه فیلم‌هایش به‌جز «راهی برای زندگی» را روی آب و در کشتی کارگردانی کرده. این فیلم به‌همراه «ملک سلیمان» جزو فیلم‌هایی بودند که تولیدشان زمان مدیریت قبلی سینما کلید خورد.

«راه آبی ابریشم

داریوش ارجمند، بهرام رادان، پگاه آهنگرانی، رضا کیانیان و عزت‌الله انتظامی ازجمله بازیگران راه آبی ابریشم هستند.«مرگ، کسب و کار من است» نیز که اکرانش از چند روز پیش قطعی شده بود، در گروه سینمایی عصرجدید جای «آژانس ازدواج» را می‌گیرد که در طول 3 هفته اکران به‌زحمت از مرز 50 میلیون تومان فروش گذر کرد تا یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های اکران سال 90 باشد. مرگ، کسب و کار من است، اولین ساخته بلند سینمایی امیرحسین ثقفی است که در آن پژمان بازغی، کامران تفتی و امیر آقایی نقش‌های اصلی‌اش را ایفا کرده‌اند.اکران یک فیلم کودک هم در چند سالن محدود در نوع خود جالب‌توجه است؛ به‌خصوص اینکه در فصل تابستان- که کودکان و نوجوانان اوقات فراغت بیشتری دارند- هیچ فیلم کودکی روی پرده نیامد. همچنین و درحالی‌که گفته می‌شد «پرتقال خونی» ساخته سیروس الوند از این هفته جایگزین «شیش و بش» خواهد شد، این اتفاق رخ نداد و احتمال دارد این فیلم از هفته آینده روی پرده بیاید. اکران «ندارها» هم به پایان رسید. این فیلم با رقم 230 میلیون تومان از گیشه خداحافظی کرد تا پس از یک هفته «سعادت‌آباد» نیز با در اختیار گرفتن سینمای آزادی، دارای سینمای سرگروه شود. با این اتفاق باید شاهد افزایش فروش روزانه «سعادت‌آباد» باشیم که البته در روزهای اخیر هم بهتر از بقیه فیلم‌ها فروخته است. این فیلم در 6 روز اکران 130 میلیون تومان در گیشه کارکرد داشته است.یه حبه قند نیز در حالی وارد هفته دوم اکرانش می‌شود که هفته اول را با فروش 80 میلیونی پشت‌سر گذاشته است. این ساخته رضا میرکریمی در سینما آزادی فروش بسیار خوبی دارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری