تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با چهارم آبان 1390 و بیست و هشتم ذی القعده 1432 هجری قمری و بیست و ششم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با چهارم آبان 1390 و بیست و هشتم ذی القعده 1432 هجری قمری و بیست و ششم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

4 آبان 1359

خرمشهر پس از 34 روز مقاومت و از خودگذشتگی نیروهای مردمی به اشغال نظامیان ارتش صدام درآمد. این شهر در عملیات بیت المقدس در خرداد ماه 1361 توسط رزمندگان اسلام آزاد شد.

4 آبان 1357

'امام خمینی(ره)' در پیامی روز چهارم آبان سالگرد تولد 'محمدرضا پهلوی' را روز عزای ملی نامیدند.

4 آبان 1357

'ویلیام سولیوان' سفیر آمریكا در ملاقات با 'علی امینی' و 'جعفر شریف ‌امامی' خواستار تشكیل شورای سلطنت شد و تهیه مقدمات كار را به وی پیشنهاد نمود.

4 آبان 1356

وزیر خزانه داری آمریكا كه برای دیدار با 'محمدرضا پهلوی' به تهران آمده بود، اعلام كرد خرید‌های ایران از آمریكا از 40 میلیارد دلار تجاوز می ‌كند.

4 آبان 1350

اختلافات مرزی ایران و عراق شدت گرفت. موارد اختلاف بین دو كشور در رابطه با رود خانه 'شط العرب' و 'اروند كنار' و بعضی از نقاط مرزی و موارد دیگر بود كه باعث شد تا روابط میان حكومت بعثی عراق به ریاست 'احمد حسن البكر' و رژیم پهلوی ایران به شدت تیره شود و موجب اخراج هشت هزار ایرانی از خاك این كشور شود.

4 آبان 1346

مراسم تاجگذاری 'محمدرضا پهلوی'، همراه با همسر و پسرش 'رضا پهلوی' در كاخ گلستان انجام شد. هزینه سنگین این مراسم از بودجه عمومی كشور پرداخت شد.

4 آبان 1343

'امام خمینی(ره)' در اعتراض به لایحه‌ كاپیتولاسیون طی نطق شدیداللحنی فرمودند: 'عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ماپایكوب شد، مگر ما مستعمره هستیم. مگر ایران در اشغال امریكاست؟'

4 آبان 1299

در پی استعفای 'مشیرالدوله'، 'سپهدار رشتی' از سوی 'احمد شاه' به 'رییس‌ الوزائی' منصوب شد.

4 آبان 1294

جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری 'احمد‌شاه' آخرین پادشاه سلسله قاجار آغاز شد. 'مستوفی‌ الممالك' نخست‌ وزیر وقت ایران بلافاصله پس از آغاز جنگ، بیطرفی كامل ایران را اعلام كرد اما دولتهای درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفتند و نیروهای خود را از هر سو وارد ایران كردند.

4 آبان 1290

' سر جورج باركلی ' سفیر انگلیس در تهران در یادداشتی به 'وثوق الدوله' وزیر امور خارجه ، خواستار جلوگیری از مخالفت مردم با ورود قوای انگلیسی به ایران و كنترل احساسات ضد انگلیسی مردم شد.

تنظیم: هومن بهلولی