تبیان، دستیار زندگی
کلهر، لطفی، آزاد، کامکارها، دستان و... تابستانی داغ در انتظار موسیقی ایران آذرماه سال گذشته بود که خبرگزاری ایسنا گزارشی را با عنوان «موسیقی در وضعیت ارتفاع پست» منتشر کرد که در این گزارش دو تصویر متفاوت و متضاد از موسیقی ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با اجرای کنسرت‌های کلهر، لطفی، آزاد، کامکارها، دستان و...

تابستانی داغ در انتظار موسیقی ایران


آذرماه سال گذشته بود که خبرگزاری ایسنا گزارشی را با عنوان «موسیقی در وضعیت ارتفاع پست» منتشر کرد که در این گزارش دو تصویر متفاوت و متضاد از موسیقی ایران، ارائه شده بود.

در آن گزارش، این سوال مطرح شده بود: آیا براساس گمانه زنی‌ها و شایعاتی که در ماههای اخیر منتشر شده است، موسیقی پس از تغییر و تحولات اخیر با رکود مواجه شده یا می‌شود؟ کسانی که مدعی بودند اخیرا موسیقی ایران با مشکلاتی مواجه شده، لغو کنسرت   های متعدد در ماههای اخیر را دلیلی بر ادعای خود می‌دانستند. اما افراد دیگری نیز معتقد بودند، اتفاقا نه تنها موسیقی ایران در ماههای اخیر با رکودی مواجه نبوده، بلکه برخلاف اظهارات برخی، به کنسرت‌های اخیر شجریان در تهران اشاره می‌کردند که قرار بود در شهرستان‌ها نیز ادامه داشته باشد (کنسرتی که بعدها خبر لغو آن منتشر شد) و یا بازگشت محمدرضا لطفی به ایران (که همچنان قرار است در شهریور ماه کنسرت برگزار کند) و اجرای گروه عارف به سرپرستی مشکاتیان و خوانندگی ناظری (کنسرتی که قرار بود تا پایان سال گذشته برگزار شود، ولی تاکنون برگزار نشده است) از دیگر دلایل افرادی بود که اعتقاد داشتند، رونق در انتظار موسیقی ایران است.

از میان کنسرت‌های گروه‌های مطرح که اخبار برگزاری کنسرت‌های آنان، سال گذشته مطرح شد، تنها محمدرضا لطفی قرار است در شهریور به اجرای برنامه بپردازد.

از سویی دیگر، برخی از هنرمندان در گفت و گوهای خود با ایسنا، با تایید وجود رکود و سکوت در موسیقی و مقایسه آن با سینمای ایران و رکورد‌شکنی فیلم‌هایی چون چهارشنبه‌سوری و آتش‌بس، خواستار تلاش مسئولان و هنرمندان برای خروج از این وضعیت بودند. شاید تابستان و برگزاری کنسرت توسط هنرمندان موسیقی، باعث شود تا دیگر هنرمندانی چون فرهنگ شریف و شاهین فرهت، از رکورد شکنی فیلم‌ها در سینما و رکورد موسیقی گلایه نکنند.

اما در موسیقی ایران، چندی است که اخبار خوشحال کننده بسیاری در زمینه برگزاری کنسرت هنرمندان مطرح موسیقی شنیده است.

کنسرت کامکارها، پس از دو سال در تهران

گروه کامکارها برای اجرای کنسرت در تابستان 85 در کاخ نیاوران تقاضای مجوز کرده است به گفته هوشنگ کامکار ، آنها برای برگزاری یک کنسرت در کاخ نیاوران در حال مذاکره هستند و در صورتی که مجوز آن صادر شود، تابستان به اجرای برنامه خواهند پرداخت. کامکارها، قصد دارند، این کنسرت را به شکلی کاملاً متفاوت در مقایسه با کنسرت‌های گذشته و دیگر کنسرت‌هایی که برگزار شده است، برگزار کنند. این در حالی است که این گروه اواخر سال 83 اعلام کرده بود که به دلیل حمایت نشدن آنان، هیچ علاقه‌ای به برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم‌های خود در ایران ندارند.

آخرین اجرای این گروه در شهریور ماه 83 با اهتمام مرکز موسیقی بتهوون در کاخ موزه نیاوران برگزار شد که برنامه مروری بر فعالیت 25 ساله این گروه بود.

داوود آزاد در تهران؟

براساس اخباری که پیش از این منتشر شده است، داوود آزاد خواننده موسیقی نیز در نظر دارد با دریافت مجوز کنسرت را پس از مدت‌ها برنامه بزرگی را در تهران برگزار کند. وی هم‌چنین قرار است به عنوان نخستین ایرانی در جشنواره «بی بی سی پرامز» به اجرای برنامه بپردازد و ارکستر سمفونیک جوانان بریتانیا وی را در این برنامه همراهی خواهد کرد و او به بداهه نوازی نوازی موسیقی کلاسیک خواهد پرداخت. گروه کرارکستر سمفونیک لندن نیز وی را در این برنامه یاری خواهد کرد. آزاد، در کنار این برنامه‌ها در دو جشنواره دیگر در ماه‌های جولای و آگوست، برنامه خواهد داشت.

وی همچنین برای چهارمین بار در دانشگاه «آکسفورد» به اجرای برنامه می‌پردازد و اجرای برنامه در30 سپتامبر در سالن «سن جانز لندن» از دیگر برنامه‌هایی است که او اجرا خواهد کرد. وی در آوی به احتمال فراوان، برنامه‌هایی نیز در کانادا خواهد داشت که هنوز قطعی نشده است.

گروه دستان، اجرا با مجوز رییس

گروه موسیقی دستان نیز قرار است، پس از مدت‌ها و بعد از جام‌جهانی فوتبال، در تهران کنسرت برگزار کند. پس از به وجود آمدن مشکلاتی برای اجرای موسیقی گروه دستان، محمدحسین احمدی، رییس جدید دفتر موسیقی با مسئولیت خودش، مجوز اجرای این گروه موسیقی را صادر کرد.

این گروه در اواخر تیرماه به مدت سه شب در کاخ نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازد سالار عقیلی، خواننده گروه دستان است و در بخش دوم برنامه‌های این گروه در تهران، از یک سیتار نواز هندی استفاده خواهد شد.

لطفی، پس از 20 سال

محمدرضا لطفی، استاد موسیقی ایرانی، چندی پیش خبر داد که پس از 20 سال، شهریورماه در فضای باز کاخ نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازد. او گفته بود که در حال برنامه‌ریزی برگزاری کنسرت در تابستان است.

کلهر، مردادماه در تهران

همچنین خبرهایی در چند روز اخیر منتشر شد که «کیهان کلهر» نوازنده، برجسته، کمانچه، نیمه، مردادماه امسال به همراه «شجاعت حسین‌خان» در کاخ نیاوران به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

«کیهان کلهر» و «شجاعت حسین‌خان» در این برنامه که به همت انجمن موسیقی‌دانان نیاوران برگزار می‌شود، پروژه غزل را اجرا خواهند کرد.

گفتنی است، کیهان کلهر در نیمه دوم فروردین ماه امسال در سوئد به اجرای کنسرت پرداخته و پس از آن 10 کنسرت تکنوازی و بداهه نوازی و چند کارگاه موسیقی ایرانی در دانشگاه‌های این کشور توسط کلهر برگزار شد. کلهر، سال گذشته ششم اسفندماه، در دانشگاه‌های شیکاگو، ویرجینیا و چند مرکز دانشگاهی دیگر، اثر تازه خود «شهر خاموش» را در قالب کنسرت‌‌های پژوهشی اجرا کرد. این قطعه برای کوارتت زهی و کمانچه ساخته شده بود که در قالب پروژه راه ابریشم به سرپرستی یویوما، اجرا شد. پس از آن، کلهر به همراه استادان محمدرضا شجریان و حسین علیزاده و همایون شجریان، یازده کنسرت در شهر‌های مختلف اروپا و آمریکا اجرا کرد.

لینک:

دستان هنوز مجوز کنسرت نگرفته

سیر نزولی برگزاری کنسرت

هوشنگ كامكار : تا زمانی كه صددرصد مطمئن نشده‌ایم كه گروه ما بی عیب و نقص است به روی صحنه نخواهیم رفت

"علی سنتوری" مهرجویی در كاخ نیاوران

"روزهای موسیقی ایرانی در خارج از كشور"

آغاز جشنواره موسیقی اسپانیا با صدای محمدرضا شجریان