تبیان، دستیار زندگی
سرطان یکی از بیماری‌های مهلک و خطرناک روزگار ما است که متأسفانه هر روز جان خیلی‌ها را می‌گیرد. یکی از این سرطان‌های شایع سرطان کولون محسوب می‌شود که سالانه در کشورهای مختلف صدها هزار نفر را گرفتار می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی ضد سرطان کولون


سرطان یکی از بیماری‌های مهلک و خطرناک روزگار ما است که متأسفانه هر روز جان خیلی‌ها را می‌گیرد. یکی از این سرطان‌های شایع سرطان کولون محسوب می‌شود که سالانه در کشورهای مختلف صدها هزار نفر را گرفتار می‌کند.

دانشمندان تلاش‌های زیادی برای مهار سرطان، این بیماری افسارگسیخته به کار بسته‌اند. اما از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که احتمال ابتلا به سرطان کولون را 40 درصد کاهش می‌دهد. با ما همراه باشید.

سیر

سیر

مصرف شش حبه سیر در هفته احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را 30 درصد کاهش می‌دهد.

سیر حاوی مواد گوگردی است که اثرات سرطان‌زایی برخی از مولکول‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این می‌توان از سیر در کنار درمان‌های سرطان استفاده کرد زیرا این ماده‌ی غذایی جلوی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.

روش مصرف:  هر روز سیر را به غذاهای خود اضافه کنید. باید بدانید زمانی که سیر له می‌شود مولکول‌های آن آزاد و با اندکی روغن زیتون بهتر جذب می‌شوند.

تخم کتان

دانه‌ی کتان و غلات کامل

نتایج یک پژوهش آمریکایی که روی 7000 نفر انجام شده نشان می‌دهد مصرف روزانه حدود 35 گرم فیبرهای غذایی، خطر ابتلا به سرطان کولون را 27 درصد کاهش می‌دهد.

اگر دنبال دلیل هستید باید بگوییم که فیبرها، وزن و حجم مدفوع را اضافه کرده و باعث می‌شود عمل دفع سریع‌تر انجام شود و مدفوع مدت کمتری در روده بماند. این کار باعث می‌شود مواد سرطان‌زا زودتر دفع و از بدن خارج شود.

روش مصرف: دانه‌هایی مثل تخم کتان، آفتابگردان و ...، غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزیجات را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. توصیه می‌شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر غذایی مصرف کنید.

انواع کلم

کلم‌ها

کلم‌ها به خاطر دارا بودن ترکیبات فیتوشیمیایی می‌توانند از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری کنند.

مطالعات گوناگون نشان داده است افرادی که به میزان زیاد گیاهان چلیپایی و به خصوص کلم مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولون  قرار می‌گیرند.

روش مصرف: یک یا دو بار در هفته، کلم( بروکلی، بروکسل، گل کلم و ....) میل کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند از جوشاندن کلم‌ها خودداری کنید زیرا در این صورت ایندول -3- کاربینول آن‌ها از بین می‌رود.

زردچوبه

زردچوبه

در کشورهای آسیایی میزان سرطان کولون کمتر است زیرا در این کشورها زردچوبه بیشتر مصرف می‌شود. زردچوبه یکی از مواد ضدسرطان فوق‌العاده موثر محسوب می‌شود. Curcumin،  رنگدانه‌ی اصلی زردچوبه است که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد.

علاوه بر این می‌توان از زردچوبه در درمان سرطان نیز استفاده کرد زیرا ترکیبات آن مانع از به وجود آمدن رگ‌های جدیدی می‌شود که تومورها را تغذیه می‌کنند.

روش مصرف: هر روز پودر زردچوبه را به مواد غذایی خود اضافه کنید. توجه داشته باشید زردچوبه برای افرادی که سنگ کیسه‌ی صفرا دارند مورد منع مصرف دارد.

پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان‌زا و با سرعت بخشیدن به عمل دفع از سرطان کولون پیشگیری می‌کند. زمانی که دفع زودتر انجام می‌شود روده کمتر در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرد. بنابراین احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می‌یابد.

روش مصرف: پروبیوتیک‌ها در محصولات لبنی، کلم، سبزیجات سبز، مشتقات سویا و زیتون وجود دارند.

توصیه می‌کنیم هر روز از این مواد غذایی مفید مصرف کنید. توجه داشته باشید چنانچه در حال حاضر مبتلا به سرطان هستید بهتر است لبنیات مصرف نکنید زیرا ممکن است حاوی فاکتورهایی باشد که بیماری را تشدید کند.

میوه و سبزی

میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبرها و آنتی اکسیدان‌ها هستند و نقش محافظتی فوق‌العاده‌ای در مقابل سرطان‌ها و همچنین سرطان کولون ایفا می‌کنند.

محققان هلندی با مطالعه روی 450000 نفر ثابت کرده‌اند افرادی که روزانه 600 گرم میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند 25 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولون قرار می‌گیرند.

روش مصرف: میوه و سبزیجات را تازه به تازه مصرف کنید زیرا در این صورت آنتی اکسیدان‌های بیشتری جذب می‌کنید. متخصصان توصیه می‌کنند روزانه بین 5 الی 10 واحد یا 400 الی 600 گرم میوه و سبزیجات مصرف کنید.

گوشت قرمز

آیا باید گوشت قرمز را از برنامه‌ی غذایی حذف کنیم؟

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان کولون را 50 درصد افزایش می‌دهد. سوال اینجاست که آیا باید مصرف گوشت قرمز را از رژیم غذایی حذف کرد؟ پاسخ متخصصان به این سوال منفی است.

نتایج پژوهشی که روی 478040 مرد و زن انجام گرفته نشان می‌دهد که دلایل قطعی برای اثبات ارتباط مصرف گوشت قرمز و احتمال ابتلا به سرطان کولون وجود ندارد. متخصصان توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نکنید. فقط توجه داشته باشید که مثل هر ماده غذایی دیگر در مصرف آن دچار افراط نشده و تعادل را حفظ کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

جلوگیری از سرطان روده با زردچوبه و پیاز

معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها

10 توصیه ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

رژیم غذایی در سرطان ها

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

پیشگیری از سرطان کولورکتال با رژیم غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.