تبیان، دستیار زندگی
هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی2006آلمان به روزهای پایانی خود نزدیك شده و شش روز دیگر از میان چهار كشور آلمان، ایتالیا، پرتغال و فرانسه، یك تیم جام قهرمانی را از آن خود خواهد كرد. به گزارش روز دوشنبه شبكه خبری بی.بی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظه‌های تلخ و شیرین جام جهانی 2006 آلمان


هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی2006آلمان به روزهای پایانی خود نزدیك شده و شش روز دیگر از میان چهار كشور آلمان، ایتالیا، پرتغال و فرانسه، یك تیم جام قهرمانی را از آن خود خواهد كرد.

به گزارش روز دوشنبه شبكه خبری بی.بی.سی، با اینكه در جام هجدهم شگفتی چندانی رخ نداد و صعود 16تیم راه یافته به مرحله یك هشتم نهایی چندان دور از انتظار نبود، اما لحظه‌هایی در این جام شكل گرفت كه برخی از آنها در تاریخ جام جهانی ثبت می‌شود و برخی به لحظه‌های تلخ و شیرین هواداران فوتبال تبدیل شده‌اند.

* در دقیقه چهارم بازی غنا و برزیل در مرحله یك هشتم نهایی، "رونالدو" با دروازه‌بان غنا تك به تك شد و پس از گذر از دروازه‌بان نخستین گل بازی و پانزدهمین گل خود را در سه دوره جام جهانی به ثمر رساند.

با این گل رونالدو ركورد بیشترین گل زده را كه تا پیش از این در اختیار "گرد مولر" آلمانی (14گل) بود، برای خود رقم زد.

* در جریان بازی هلند و پرتغال در مرحله یك هشتم نهایی "والنتین ایوانف" داور45ساله روسی در مجموع 16بار كارت زرد و چهار بار كارت قرمز خود را به بازیكنان دو تیم نشان داد.

ایوانف پس از این بازی از سوی فیفا از قضاوت بازی‌های دیگر این دوره محروم شد.

* كرواسی در آخرین بازی خود در جام جهانی2006مقابل استرالیا قرار گرفت كه این بازی با نتیجه2بر2پایان یافت و استرالیا به همراه برزیل از گروه اف (F)به دور بعدی صعود كرد.

اما لحظه جالب این بازی سه اخطاره شدن "یوسیپ سیمونیچ"| بازیكن كروات بود كه پس از دریافت كارت زرد سوم آن هم پس از به صدا درآمدن سوت پایان از بازی اخراج شد.

"گراهام پل" داور انگلیسی این بازی ظاهرا در زمان نشان دادن كارت زرد دوم به این بازیكن، اخطار نخست را فراموش كرده بود، بدین صورت سیمونیچ با وجود دو اخطاره بودن تا پایان این دیدار بازی كرد.

* تا شروع بازی‌های جام جهانی حضور "وین رونی" ستاره خط حمله تیم انگلیس به دلیل مصدومیت در ابهام بود، اما پس از بازی نخست پزشكان رای بر این دادند كه این بازیكن می‌تواند در جام جهانی بازی كند و با اعلام این خبر امید به اردوی تیم ملی این كشور بازگشت.

اما در جریان بازی سوئد و انگلیس، "مایكل اوون" مهاجم دیگر انگلستان پس از زدن ضربه به زمین خورد و دچار آسیب دیدگی از ناحیه زانو شد و این مصدومیت به اندازه‌ای بود كه نه تنها اوون باقی بازی‌های جام جهانی را از دست داد بلكه به مدت پنج ماه نیز مجبور است فوتبال را كنار بگذارد.

* شاید تنها تیمی را كه بتوان عنوان شگفتی ساز را به آن داد تیم ملی غنا بود. این تیم آفریقایی كه در گروه‌ای (E) با تیم‌های قدری چون ایتالیا، جمهوری چك و آمریكا همگروه بود و با دو پیروزی در مقابل چك و آمریكا به مرحله یك هشتم نهایی صعود كرد.

غنا كه برای نخستین بار در جام جهانی حضور می‌یافت در این جام تنها تیم آفریقایی بود كه به این مرحله راه یافته بود. در این مرحله هرچند در مقابل برزیل با نتیجه سه بر صفر مغلوب شد، اما بارها بر روی دروازه برزیل خطر ساز بود.

* برای هواداران تیم ملی ایران، جام جهانی آلمان پوشیده از لحظات غمناك بود. دو شكست در دو بازی اول كه حذف این تیم را قطعی كرد خاطره شیرینی از بازی ایران در این جام بر جای نگذاشت.

شاید تلخترین لحظه برای فوتبال دوستان ایرانی، زمانی بود كه روی اشتباه مدافعان ایران مكزیكی‌ها گل دوم خود و بلافاصله گل سوم خود را به ثمر رساندند و امیدهای ایرانیان از دست رفت.

* با توجه به حضور قدرتمند آرژانتین در دور مقدماتی، این انتظار می‌رفت كه بازی مكزیك و آرژانتین در مرحله یك هشتم رقابتی یك طرفه باشد.

اما حملات مكزیك و در نتیجه گل نخست بازی كه كه مكزیكی‌ها وارد دروازه آرژانتین كردند رنگ دیگری به بازی داد. آرژانتین گل تساوی را به ثمر رساند و بازی در وقت قانونی با همین نتیجه پایان یافت.

در وقت اضافه "ماكسی رودریگز" بازیكن راست پای خط میانی آرژانتین پشت محوطه جریمه توپی زیر پای چپ او آمد كه آن را با ضربه‌ای محكم راهی دروازه مكزیك كرد و حذف این تیم را از ادامه بازی‌های رقم زد و این گل یكی از زیباترین گل‌های جام جهانی نام گرفته است.

* ایتالیا در یك هشتم نهایی مقابل تیمی قرار گرفت كه فقط یك بار دیگر در جام جهانی حضور داشت. استرالیا نماینده اقیانوسیه در دومین حضور خود موفق شده بود تا از گروه خود صعود كند.

دیدار دو تیم بدون گل تا دقیقه90ادامه دادند و درست در ثانیه‌های پایان این دیدار یعنی در دقیقه4+90داور یك خطای پنالتی به سود ایتالیا گرفت. "فرانچسكو توتی" این پنالتی را به گل تبدیل كرد و ایتالیا در ثانیه‌های آخر راهی یك چهارم نهایی شد.

* پیش از حضور آرژانتین در بازی‌ها از این تیم به عنوان یكی از دو فینالیست احتمالی این دوره جام جهانی یاد می‌كردند. این تیم با شكست مكزیك، در یك چهارم نهایی حریف آلمان میزبان بازی‌ها شد و ضربات پنالتی مشخص‌كننده برنده این دیدار بود كه در نتیجه آن در پایان وقت قانونی و اضافی یك بر یك شد بود.

آلمانی‌ها كه در30سال گذشته هیچ دیداری را ضربات پنالتی نباخته بودند در مقابل آرژانتینی قرار گرفتند كه دروازه‌بان اصلی‌اش را در جریان بازی به خاطر مصدومیت از دست داده بود.

زمانی كه "ینس لمن" دروازه‌بان آلمان در ضربات پنالتی موفق شد ضربه كامبیاسو را مهار كند، آرژانتین بار دیگر مانند سه دوره گذشته از رسیدن نیمه نهایی باز ماند.

* در یك بازی دیگر از یك چهارم نهایی، انگلیس و پرتغال مقابل هم قرار گرفتند و آخرین حضور انگلیس در نیمه نهایی به سال1990باز می‌گشت و پرتغالی‌ها40سال بود كه به این مرحله نرسیده بودند.

بازی دو تیم پس از120بدون گل خاتمه یافت و كار به ضربات پنالتی كشید.

رونی از بازی اخراج شده بود و بكام در اوایل نیمه دوم بازی به دلیل مصدومیت تعویض شده بود، اما انگلیس هنوز بازیكنان قابلی چون "جرارد"، "لمپارد" و "جو كول" را در اختیار داشت.

ولی ریكاردو دروازه‌بان پرتغالی موفق شد ، با درخشش خود شرایط صعود این تیم را فراهم كند.