تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت می خواهیم به نکاتی کوتاه اما مؤثر در رسم سازه اشاره کنیم. دانستن این نکات به شما کمک می کند که در ترسیم نقشه سازه ها اشتباهات کمتری داشته باشید.1-در هنگام رسم line که در بخش اول توضیح داده شد دقت کنید که آیکن در نوار وضیعت غیرفعال باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : میثم رفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه ششم

در این جلسه ابتدا دو روش باقی مانده ی رسم دایره را توضیح می دهیم و انتها نکاتی درباره رسم سازه ی فشاری و متحرک می آوریم:

1-3 – دو نقطه

می دانیم که از دو نقطه می توان به بی نهایت دایره رسم کرد، ولی از میان این دایره ها، تنها قطر یکی از آنها با فاصله بین دو نقطه برابر است در Autocad نیز هنگام به کارگیری روش دو نقطه برای رسم دایره، نقاط تعیین شده به عنوان نقاط دو سر یکی از قطرهای دایره از نظر گرفته می شوند و دایره رسم می گردد.

مثلاً برای رسم دایره ای که مختصات دو سر قطر آن به ترتیب (20و10) و (15 و 15) باشند، می توانید به یکی از صورت های زیر عمل کنید:

پانل Draw: روی آیکن در پانل Draw کلیک کنید به پیام های ظاهر شده درخط فرمان به صورت زیر پاسخ دهید:

Circle specity center point for circle or ….: 10,208

Specity second end point of circle’s diameter :15 , 158

Specity second end point of circle’s diameter: 15,158

1-4- سه نقطه

می دانیم از هر سه نقطه ای که در یک خط راست واقع نشده اند، می توان تنها یک دایره رسم کرد. مثلاً برای رسم دایره ای که نقاط (4و3) ، (10و6) (5و5) می گذرد، می توانید به یکی از صورت های زیر عمل کنید:

پانل Draw: روی آیکندر پانل Draw کلیک کنید و به پیام های ظاهر شده در خط فرمان به صورت زیر پاسخ دهید:

Circle specity center point for circle …..:3,48

Specity second point on circle :5,158

Specity third point on circle :5,58

خط فرمان:

Command:c

Specity center point for circle or …… :3p8

Specity first point on circle :3,48

Specity second point on circle :5.108

Specity third point on circle: 5,58

در این قسمت می خواهیم به نکاتی کوتاه اما مؤثر در رسم سازه اشاره کنیم. دانستن این نکات به شما کمک می کند که در ترسیم نقشه سازه ها اشتباهات کمتری داشته باشید.

1-در هنگام رسم line که در بخش اول توضیح داده شد دقت کنید که آیکننقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه ششمدر نوار وضیعت غیرفعال باشد.

2- برای داشتن نمای بهتر می توانید از غلطک ماوس برای بزرگ نمایی و کوچک کردن نقشه استفاده کنید.

3-دقت کنید که در بخش Array  تا زمانی که شی ای برای آرایه برداری انتخاب نشده است دکمه ok فعال نخواهد شد.

4- در تعیین فاصله بین ردیف ها و ستون ها، اگر مقدار مثبت وارد شود ردیف یا ستون در جهت مثبت محورهای مختصات چیده می شود و وارد کردن مقادیر منفی باعث می شود که آرایه ها در خلاف جهت محورهای مختصات چیده شود.

5- در قسمت Array اگر در خط فرمان حروف ar یا array را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. ورود تمام پارامترهای درخواستی از طریق خط فرمان (بدون دیدن پنجره) صورت می پذیرد.

6- می توانید قبل از اجرای دستور Array اشیای مورد نظر را انتخاب کنید و سپس دستور را اجرا نمایید. در این صورت در پنجره مربوط، دیگر نیازی به انتخاب اشیا در قسمت select object نیست.

7- طرح بخش قبل و یا طرح های سنگین را می توان با کم کردن شعاع ها یا کم کردن دهانه به طرح های سبک تبدیل کرد.

8- به خاطر داشته باشید که ایجاد خط عمودی در طرح هایی که به صورت قوسی هستند به منظور مشخص شدن ارتفاع سازه است و پس از کامل شدن طرح آن را به وسیله دستور Erase از بین می بریم.

9- مقیاس و واحد اندازه هایی که به عنوان طول دهانه یا ارتفاع وارد می شوند صرفاً بستگی به وقتی دارد که می خواهید از آن ها پلات تهیه کنید که اگر می خواهید واحد آن  cm باشد و اندازه ی طرح همان اندازه وارد شده در اتوکد باشد از مقیاس نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه ششم  استفاده کنید.

مطالب مرتبط

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه اول

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه دوم

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه سوم

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه چهارم

نقشه کشی سازه های ماکارونی، جلسه پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: میثم رفیعی

تنظیم: نسرین صادقی