تبیان، دستیار زندگی
یكی از اصول پذیرایی قدیمی و سنتی در مجلس خواستگاری، مراسم چای گرداندن است. در گذشته از طریق این رسم، دختر اجازه پیدا می كردكه در جمع خانواده داماد حضور یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج به سبک ایرانی!


یكی از اصول پذیرایی قدیمی و سنتی در مجلس خواستگاری، مراسم چای گرداندن است. در گذشته از طریق این رسم، دختر اجازه پیدا می كردكه در جمع خانواده داماد حضور یابد. حسن سلیقه دختر نیز از نحوه پذیرایی كردن او با چای سنجیده می شد. امروزه این سنت دگرگون شده است و در بسیاری از موارد به مفهوم اجازه دختر به مجلس خواستگاری نیست، اما همچنان زیبایی خود را به صورت یك سنت حفظ كرده است و گاه خاطرات شیرینی برای زوج ها به همراه دارد.

ازدواج به سبک ایرانی!

در این گونه مراسم بهتر است پس از ورود خانواده داماد و انجام احوال پرسی های اولیه، سینی چای را خود عروس خانم بیاورد و به میهمانان تعارف کند. البته رعایت دقت و سلیقه و توجه به برخی از نکات ریز اهمیّت بسیار دارد.

1. نكته اول و بسیار مهم، ریختن چای در استكان هاست كه باید با دقت و سلیقه كامل انجام شود. البته این موضوع برای دختر با سلیقه و هنرمند ایرانی كار ساده ای است.

2. افزودن بعضی مواد معطر به چای (مانند هل كوبیده شده یا دارچین) صلاح نیست، زیرا برخی آن را نمی پسندند. اما می توانید با اضافه كردن مقداركمی وانیل به قندان، قندها را خوش بو و خوش طعم كنید.

3. با قرار دادن یك گلدان بلوری كوچك و یك شاخه گل كوتاه در سینی چای، می توان منظره زیبایی خلق كرد.

4.چای را باید به ترتیب سن تعارف كرد و معمولاً از مسن ترین زن خانواده داماد (مادر یا مادربزرگ) آغازمی شود.

5. در تعارف چای به داماد، بیش ازدیگران در برابر او درنگ كنید و با سرعت از مقابلش نگذرید. این كار شیرین ترین لحظه خواستگاری محسوب می شود.

پس ازصحبت درباره مسائل اصلی، زمان آن می رسد كه خود عروس خانم یا خانمی ازخانواده عروس ظرف شیرینی را به حضار تعارف كرده و بگوید: "بفرمایید دهانتان را شیرین كنید." در این هنگام، بهتر است با آوردن دوباره چای، از میهمانان با قند و نقل و شیرینی پذیرایی شود. برداشتن شیرینی كه عروس خانم تعارف می كند، به معنای پسندیدن اوست. به ویژه داماد، مادر و خانم های خانواده داماد با این حركت تمثیلی نشان می دهند كه عروس را پسندیده اند. البته خانواده عروس خانم هم باید با روی خوش، شیرینی تعارف شده را بردارند ومیل كنند.

ازدواج به سبک ایرانی!

گل گرفتن از پسر

اما قبل از این که ماجرا به چای گرداندن و دهان شیرین کردن برسد، بد نیست در باب دریافت گل از داماد هم چند نکته را بشنوید:

دریافت دسته گل، متناسب با آداب و رسوم اقوام متفاوت در كشورمان متفاوت است. برخی ازخانواده ها دسته گل تهیه شده را به دخترخانم و برخی به پدریا مادر خانواده هدیه می دهند. در صورتی كه دسته گل به دختر ارائه شود، او باید پس ازگرفتن آن، با لبخند و خوش رویی از پسر تشكر كند و بی درنگ آن را در گلدان مناسب و در مكانی كه قابل دید باشد، مانند میز پذیرایی بگذارد. اگر هم خانواده داماد سبد گل آورده بودند، آن را در جایی مناسب مثلاً در كنار جمع مدعوین بگذارند.

مادر عروس هم بهتر است پس از گرفتن شیرینی با رویی باز سپاسگزاری كند و شیرینی را در ظرفی زیبا و مناسب كه از پیش برای این كار در نظر گرفته شده است، بچیند.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: آداب خواستگاری جلد8

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.