تبیان، دستیار زندگی
ده ها هزار نفر از مردم تونس با تجمع در خیابان های پایتخت این كشور پیروزی اسلامگرایان در انتخابات مجلس ملی موسسان را جشن گرفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیداری اسلامی به بار نشست

پیروزی اسلامگرایان در نخستین انتخابات آزاد تونس


ده ها هزار نفر از مردم تونس با تجمع در خیابان های پایتخت این كشور پیروزی اسلامگرایان در انتخابات مجلس ملی موسسان را جشن گرفتند.

انتخابات تونس

به گزارش واحد مركزی خبر به نقل از شبكه خبری الجزیره، با وجود اینكه رسما دولت تونس نتایج انتخابات روز یكشنبه را هنوز اعلام نكرده است، اما گزارش های مخابره شده از این كشور حكایت از پیروزی قاطع اسلامگرایان به رهبری حزب نهضت اسلامی (النهضه اسلامی) حكایت می كند.

در همین حال مسئول كمیته انتخابات در حزب نهضت اسلامی تونس به رهبری راشد الغنوشی اعلام كرد: ما 10 كرسی از 18 كرسی مخصوص خارجی ها را به دست آوردیم و 50 درصد آرا را از آن خود كردیم.

راشد الغنوشی رهبر اسلامگرای تونس نیز برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان در كشورش را تاریخی و بی نظیر عنوان كرد و گفت: من 70 سال عمر دارم اما این اولین انتخاباتی است كه در آن رای می دهم.

وی پیش از این پیروزی اسلامگرایان را در نخستین انتخابات آزاد پس از سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی پیش بینی كرده بود.

این در حالی است كه میزان استقبال مردم از انتخابات فراتر از حد پیش بینی ناظران و كمیته مستقل انتخابات بود و حضور جوانان و افراد پیر و سالخورده در صف های طویل شگفتی جهانیان را برانگیخته است.

در انتخابات مجلس ملی موسسان 217 نماینده انتخاب خواهند شد و تدوین قانون اساسی جدید كشور، تشكیل دولت موقت تونس و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را به عهده خواهند داشت.

حماسه حضور مردم در انتخابات تونس به حدی چشمگیر بود كه با وجود بسته شدن مراكز رای گیری در ساعت 6 بعدازظهر به وقت گرینویچ، باز هم صدها تن از مردم منتظر انداختن رای خود به صندوق های اخذ رای بودند و از جمله رای هندگان برادر «آلبو عزیزی» بود كه رای خود را به نفع حزب نهضت اسلامی به صندوق انداخت

راشد الغنوشی اسلامگرای معروف تونسی روز یكشنبه در حوزه رای گیری مدرسه ابتدایی «بلال» در محله «المنتزه» در مركز تونس حضور یافت و پس از ایستادن در صف یك كیلومتری رای دهندگان، رای خود را به صندوق انداخت.

وی در گفت وگو با خبرگزاری آلمان با تاریخی خواندن روز انتخابات مجلس ملی موسسان برای امت عرب و جهان اسلام اظهار داشت: مردم تونس همانطور كه انقلاب را به وجود آوردند بر حفظ و حراست از آن اصرار دارند.

وی گفت: مقیاس پیروزی در انتخابات این نیست، كه حزب نهضت اسلامی پیروز شود، بلكه این است كه انتخاباتی مسالمت آمیز و شفاف برگزار شود.

موضوع قابل توجه در انتخابات مجلس ملی موسسان تونس، استقبال گسترده مردم از آن و رویكرد آنها برای انتخابات كاندیداهای اسلامگرا بود كه همین امر باعث ایجاد صف های كیلومتری در پایتخت تونس و دیگر شهرهای آن شد.

بر پایه این گزارش، مردم تونس به عنوان الگوی جهان عرب و اسلام برای خیزش علیه حاكمان مستبد در جنبش بیداری اسلامی بار دیگر توانستند، این موضوع را به جهانیان اعلام كنند كه می توانند با حضور در پای صندوق های رای و برگزاری انتخاباتی شفاف و آزاد، به نامزدهای مسلمان رای دهند و شریعت اسلام را به عنوان مسیر هدایت كشورشان برگزینند. و این مسئله می تواند برای دیگر كشورها نیز الگو شود. به گفته شاهدان عینی حماسه حضور مردم در انتخابات تونس به حدی چشمگیر بود كه با وجود بسته شدن مراكز رای گیری در ساعت 6 بعدازظهر به وقت گرینویچ، باز هم صدها تن از مردم منتظر انداختن رای خود به صندوق های اخذ رای بودند و از جمله رای هندگان برادر «آلبو عزیزی» بود كه رای خود را به نفع حزب نهضت اسلامی به صندوق انداخت.

راشد الغنوشی اسلامگرای معروف تونسی روز یكشنبه در حوزه رای گیری مدرسه ابتدایی «بلال» در محله «المنتزه» در مركز تونس حضور یافت و پس از ایستادن در صف یك كیلومتری رای دهندگان، رای خود را به صندوق انداخت

كمال الحندوبی رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات نیز گفت: برگزاری انتخابات مجلس ملی موسسان به مثابه جشن انقلاب تونس و بزرگداشت شهدای آن به شمار می آید.

«الباجی قائد السبیسی» نخست وزیر موقت تونس نیز بعد از انداختن رای خود در صندوق عنوان كرد: ملت تونس امروز، صفحه جدیدی را در كشور گشوده است كه شاخصه میان دوره گذشته و دوره جدید به شمار می آید.

وی گفت: مردم تونس می توانند به این اقدام خود در بین كشورهای پیشرفته مباهات كنند، چرا كه تونس كشوری است كه به سمت تحقق خواسته مردم حركت می كند. ناظران سیاسی منطقه پیروزی اسلامگرایان در تونس را به بار نشستن بیداری اسلامی منطقه ارزیابی كرده اند كه می تواند به دیگر كشورها نیز سرایت كند.

بخش سیاست تبیان

منبع : کیهان