تبیان، دستیار زندگی
اخترشناسان موفق به رصد سردترین ستاره در جهان شده‌اند که حرارت سطح آن برابر درجه حرارت یک روز داغ تابستانی بر روی زمین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردترین ستاره هم‌دما با تابستان‌های زمین

ستاره ی درخشان iras 13481-6124 (سمت چپ بالا) که جرمی در حدود 20 برابر خورشید دارد


اخترشناسان موفق به رصد سردترین ستاره در جهان شده‌اند که حرارت سطح آن برابر درجه حرارت یک روز داغ تابستانی بر روی زمین است.


درجه حرارت سطح این ستاره مشابه درجه حرارت یک روز داغ تابستانی در آریزونا یا سویل محاسبه شده است. درجه حرارتی که برای انسان آزاردهنده و مخرب نخواهد بود. اخترشناسان این ستاره را سردترین جرمی می‌دانند که تاکنون در خارج از سامانه خورشیدی از آن تصویربرداری شده است.

این جرم، ستاره WD 0806-661 B ستاره‌ای بسیار کوچک است که ابعاد آن شش تا نه برابر سیاره مشتری است. "کوین لومان" اخترشناس و فیزیک اخترشناس دانشگاه پن‌استیت که این جرم کوچک را کشف کرده، می‌گوید: این جرم ستاره‌ای بسیار کوچک است که درجه حرارت سطح آن به خنکی سطح زمین است.

این اخترشناس از تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای رصد این ستاره استفاده کرد. وی در حدود شش‌صد ستاره نزدیک به زمین را برای یافتن اجرامی که در مدار آنها در حرکتند را مورد بررسی قرار داد. دلیل استفاده از تلسکوپ‌های فروسرخ در این نوع از مطالعات این است که اجرام سرد در تصاویر این تلسکوپ‌ها آشکارا می‌درخشند.

این جرم، ستاره WD 0806-661 B ستاره‌ای بسیار کوچک است که ابعاد آن شش تا نه برابر سیاره مشتری است

این ستاره بسیار سرد در فاصله 63 میلیون سال نوری از زمین قرار داشته و در مدار کوتوله سفید متراکم و فرسوده‌ای در حرکت است. این ستاره خود یک کوتوله قهوه‌ای است و مانند دیگر ستاره‌ها از ابری از غبار و گازهای متراکم متولد شده است. اما از آنجایی که نتوانسته جرم کافی را از ابرهای گازی به دست آورد، واکنش‌های گداخت هسته‌ای که منجر به درخشان شدن و روشن شدن ستاره‌های معمولی می‌شوند، در این ستاره جرقه نزده و روشن نشده‌اند.

بر اساس گزارش تلگراف، درجه حرارت سطح این ستاره در حدود 27 تا هشتاد درجه سانتی‌گراد است؛ درجه حرارتی که شاید برای بسیاری از انسان‌ها خوش‌آیند باشد. فاصله این کوتوله قهوه‌‌ای تا خورشید 63 سال نوری است که در مقایسه با بسیاری از ستاره‌های دیگر در کهکشان راه شیری، فاصله بسیار کمی تا سامانه خورشیدی دارد.


باشگاه كاربران تبیان ـ ‌ارسالی از: shilda