تبیان، دستیار زندگی
ف‌ها نگاهی به برنامه‌های تلویزیون در دور مقدماتی جام جهانی2006 ویژه برنامه‌هایی جام جهانی 2006 آلمان رویدادی است كه شبكه‌های مختلف سیما آن را در جدول خود گنجانده‌اند و بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا تا دور مقدماتی این رقابت‌ها، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقات جالب، غیرمنتظره و گاف‌ها

نگاهی به برنامه‌های تلویزیون در دور مقدماتی جام جهانی2006

ویژه برنامه‌هایی جام جهانی 2006 آلمان رویدادی است كه شبكه‌های مختلف سیما آن را در جدول خود گنجانده‌اند و بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا تا دور مقدماتی این رقابت‌ها، اتفاقات جالب، غیرمنتظره و گاف‌هایی در این برنامه‌ها رخ داد.

ویژه برنامه‌های سیما

*به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون «ایسنا» در حالی كه برنامه‌ی« جام هجدهم» شبكه‌ی دو سیما در 30 خرداد ماه پایان یافته بود صدای داخل استودیو دیرتر از تصویر قطع شد و بینندگان با این جمله مهمان برنامه مواجه شدند كه می‌گفت« ببخشید احساساتی شدم.»

*در حالی كه دو كارشناس در برنامه‌ی «یك جهان یك جام»(30 خرداد)حضور داشتند، رضا جاودانی ـمجری ـ درارتباط مستقیم با عادل فردوسی پور از او درباره‌ی ارزیابی‌اش از نتایج تیم ملی ایران و نحوه‌ی عملكرد آن می‌پرسید و فردوسی پور نیز در توصیف وضعیت تیم ملی گفت كه می‌توانستیم با جسارت بازی كنیم و« ایستاده بمیریم».

* مجری «همراه با جام جهانی»(2 تیرماه) زمانی كه می‌خواست پخش آگهی‌های بازرگانی را اعلام كند، گفت « آگهی‌هایی آماده شده است كه شما را دعوت می‌كنم، آن‌ها را بشنوید.»

گزارش بازی‌های مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی

*هنگام گزارش رقابت ترینیداد و توباگو با سوئد(21 خرداد ماه)،علیرضاعلی‌فر، نام شمس المائدین ـداورسنگاپوری ـ را در طول 90 دقیقه شمس المعادین ذكر كرد.

*درجریان گزارش رقابت آلمان و اكوادور،عادل فردوسی‌پور هنگام تعویض آساموا-بازیكن آلمان-اظهار كرد كه این فوتبالیست،بازیكن خوبی نیست. ولی پس از پایان این بازی، مرتضی محصص-كارشناس برنامه‌ی «جام هجدهم» شبكه‌ی سه ـ نظر فردوسی پور را رد كرد و گفت كه آساموا بازیكن خوبیست اما عالی نیست.

* علی‌فر در جریان گزارش بازی عربستان با اسپانیا(2 تیرماه)، زمانی كه تصویر باز زمین برصفحه‌ی تلویزیون دیده می‌شد، نام بازیكنان نمی‌گفت و تنها وقتی كه تصویر متوسط یا بسته‌ی فوتبالیست‌های دو تیم بر صفحه تلویزیون نقش می بست، بلافاصله نام آن ها ذكر می‌شد.

*پس از دفع شدن یكی از حمله‌های تیم كره جنوبی (2 تیرماه) پیمان یوسفی گفت: یك نجات!دروازه بان سوییس، دروازه‌ی تیمش را نجات می‌دهد.

* بعد از گذشت سالها و در مسابقه ایتالیا و اوكراین (جام جهانى 2006 آلمان)، هوشنگ نصیرزاده به عنوان كارشناس داورى كنار پیمان یوسفى که بازی را گزارش میکرد نشست. تا پایان مسابقه هیچ كجا لزوم كارشناس داورى احساس نشد. فقط چندبارى نصیرزاده بیهوده، حركت داور را درست اعلام كرد. ما نفهمیدیم حضور كارشناس داورى در حین پخش مسابقه در حالی که برنامه یك جهان، یك جام كه پایان هر شب پخش میشود بحث مفصلى را درباره داورى مسابقات دارد، چیست؟

ویژه برنامه های جام جهانی در یك نگاه

*دو ویژه برنامه در ایام برگزاری جام جهانی با نام مشابه «جام هجدهم » روی آنتن شبكه‌های دو و سه می‌روند.

*«جام هجدهم » شبكه‌ی دو سیما و ویژه برنامه‌ی شبكه‌ی تهران با نام «همراه با جام جهانی» بیشتر شب‌ها تداخل زمان پخش دارند.

*مسابقه‌ی فوتبال گوسفندها دردشت و چمنزار به قضاوت داوری با هیبت كولینا –داور سرشناس ایتالیایی -یكی از میان برنامه های جالب«جام هجدهم »شبكه‌ی سه است كه چندین بار از این برنامه پخش شده است.

* حضور تكراری كارشناسان از دیگر نكاتی كه درباره‌ی برنامه‌های می‌توان اشاره كرد به طور مثال 30 خرداد مجید جلالی در برنامه‌ی جام هجدهم شبكه‌ی دو و یك جهان یك جام به فاصله‌ی كوتاهی حاضر شد و این اتفاق در شب های قبل از این تاریخ نیز اتفاق می‌افتاد.

*«جام جهانی از نگاه یك » تنها ویژه برنامه‌ی شبانه‌ی جام جهانی است كه «غیر مستقیم » روی آنتن می رود .

*نكته‌ای كه در ویژه برنامه‌های صداوسیما دیده می‌شد. پرداخت اندك به حاشیه های مسابقات جام جهانی است، هرچند كه پس از اتمام بازی های ایران در جام جهانی به وفور به این مسایل پرداخته می شود.

*در شب‌های اول پخش «همراه با جام جهانی» نام جلاله‌ی الله، در میان پرچم ایران نبود كه طی شب‌های بعد این نشان جمهوری اسلامی بر پرچم اضافه شد.

* از یكی از بازیگران مجموعه‌ی طنز شبكه ی سه و نیم به عنوان مجری مسابقه ی جام طلایی استفاده می شود در حالی كه قبلا اعلام شده بود كه دو تن از مجریان ورزشی شبكه سه، این مسابقه را اجرا می كنند.

* درطول پخش برنامه‌های جام جهانی، تبلیغات و پیام‌های بازرگانی زیاد بی‌ربط و با ربط در قالب زیرنویس و تصویر با موضوع فوتبال پخش می‌شود.