تبیان، دستیار زندگی
سیگار زنان را دچار آسیب‌های متعدد جسمی و روانی می‌کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان سیگاری بیشتر درد می‌کشند


سیگار زنان را دچار آسیب‌های متعدد جسمی و روانی می‌کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد زنان سیگاری در 20 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند، سه برابر شده است.


سیگار کشیدن زنان

شرکت‌های دخانی برای ترغیب زنان به استعمال سیگار چه تبلیغاتی می کنند؟

خوشبختانه در کشور ما چنین تبلیغاتی وجود ندارد، ولی در کشورهای دیگر استفاده از تبلیغات اغواکننده مانند این که سیگار بکشید تا زیبا بمانید، سیگار بکشید تا لاغر بمانید، عکس سیگارهای مختلف با طعم‌های گوناگون و ایجاد حالت‌های لوکس و... به فراوانی دیده می شود.

در کشوری مانند کشور ما هم که استعمال دخانیات در بین زنان رو به افزایش است، رفت ‌وآمد به کشورهای دیگر و ارتباطاتی که در این زمینه وجود دارد، بی‌تأثیر نیست.

آیا بیشترین تبلیغاتی که برای ترغیب زنان انجام می‌شود، بیشتر در زمینه سیگارهای لایت است؟

بله! تحقیقی حدود 5 سال پیش در مورد سیگارهای لایت در تهران انجام شد. نتیجه تحقیق نشان داد، بیشترین مصرف‌کننده این نوع سیگار‌ها، خانم‌ها هستند، در حالی که تبلیغ این سیگارها، ترفندی برای فروش بیشتر است. ولی خانم‌ها با این باور که استعمال این سیگارها ضرر کمتری دارد، بیشتر به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

آیا خانم‌هایی که سیگار می‌کشند در مقایسه با آقایان سیگاری، در معرض ابتلا به عوارض بیشتری هستند یا نه؟

تمام عوارضی که مربوط به استعمال دخانیات است و در آقایان ایجاد می‌شود مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان‌ها و ...، در خانم‌ها هم وجود دارد. ضمن این که چون یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی خانم‌ها، دوره باروری و بارداری است، سیگار تأثیرات مستقیم و سوئی روی این قسمت از زندگی‌ آنها می‌گذارد.

احتمال ابتلای زنی که سیگار می‌کشد یا حتی در مجاورت دود سیگار است، به سرطان رحم، سرطان دهانه رحم یا سرطان پستان، نسبت به زنان غیرسیگاری بسیار بالاتر است.

وقتی خانمی در دوره بارداری و حتی پیش از بارداری سیگار می‌کشد، جنین او یک سیگاری اجباری محسوب می‌شود و حداقل عارضه‌ای که سیگار کشیدن مادر برای جنین دارد این است که وزن هنگام تولد این نوزاد، پایین تر از حد معمول است.

همچنین احتمال اختلالات تنفسی و مرگ ناگهانی جنین و نوزاد مادران سیگاری به مراتب بالاتر است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری می‌تواند روی رفتار فرزند او در دوره نوجوانی‌ اثر بگذارد و او را دچار اختلالات رفتاری کند.

عوارض سیگار برای خود مادر باردار به صورت فشارخون بارداری، سقط جنین در سه ماهه اول و سوم بارداری و خون‌ریزی‌های دوره بارداری دیده می شود

درد در زنان سیگاری شدیدتر است؟

بررسی پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه کنتاکی نشان داد: زنان هر چه بیشتر سیگار بکشند به همان نسبت بر شدت دردهای مزمن عضلانی و استخوانی آن ها افزوده می‌شود. نتیجه آن که دردهای مزمن در زنان سیگاری تشدید می‌شود.

محققان این پژوهش با مطالعه روی 6 هزار زن در گروه سنی 18 سال و بیشتر، و بررسی عادت استعمال سیگار و علائم دردهای مزمن در زنان به این نتایج رسیده اند.

این متخصصان عنوان کردند احتمال شکایت از دردهای مزمن در زنان سیگاری یا زنانی که پیش از این سیگار می‌کشیدند به مراتب بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

دیوید مانینو، متخصص ریه کالج بهداشت عمومی انگلیس در این باره می گوید: این مطالعه ارتباط قوی بین استعمال سیگار و بروز دردهای مزمن را در زنان تایید می‌کند. استعمال دخانیات به مکانیسم‌های محافظتی طبیعی بدن آسیب می‌رساند، از این رو زنان سیگاری دردهای مزمن شدیدتری را تجربه می‌کنند.

سیگار کشیدن چه عواقبی دارد؟

خطر سرطان در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری است و با مصرف سیگار،‌ خطر پیشرفت سرطان دهانه رحم در سیگاری های اجباری (یعنی فردی که خودش سیگار نمی کشد، ولی دود سیگار فرد دیگری را تنفس می کند)  نیز بالا می رود.

انواع فرآورده های دخانی شامل سیگار،‌ پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و سیگار برگ سبب ایجاد سرطان می شوند.

آمارها نشان می دهد سیگار باعث بروز 90 درصد سرطان های ریه، 50 درصد بیماری های قلبی عروقی، 75 درصد بیماری های تنفسی، 12 درصد کل مرگ ها و 30 درصد مرگ های بین 30 تا 50 سالگی است.

از سوی دیگر، برخی چهره های علمی می گویند سیگاری شدن، مقدمه ای برای آلودگی به مواد افیونی و مخدر است. آن ها از قلیان و سیگار به عنوان دروازه های ورود به دنیای مواد مخدر نام می برند و می گویند قلیان و سیگار عامل گرایش به مواد مخدر است.

اکنون با توجه به احتمال قانونی شدن واردات سیگار و به تبع آن ارزان شدن و دسترسی آسان تر به سیگار، چندان دور از انتظار نیست مصرف مواد مخدر نیز در جوانان افزایش یابد و سایر بیماری های خطرناک مانند سرطان در کشور، سیر صعودی خود را طی کنند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین - دکتر زهرا حسامی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.