تبیان، دستیار زندگی
در گذشته ساعت با دست كوك می شده است. ساعت قدیمی تر دارای سیم بوكسلهایی است كه با لنگرهایی كه به آن آویزان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرخش ثانیه ها وگردش پروانه ها


از خادمی تا ...

ساعت ساز حرم از 23 سال تجربه اش می گوید.حرفه اصلی او ساعت سازی است. قبلا خادم حضرت رضا(ع) بود و پس از آشنایی با آقای داروگر ساعت ساز پیشین حرم و كسب دو سال تجربه از محضر ایشان ساعت را تحویل گرفت. یار قبلی او پس از دو سال مرحوم شد.


تاریخچه و نحوه ی كار ساعت

چرخش ثانیه ها و گردش پروانه ها

ساعت صحن آزادی 125 ساله است. ساعت دیگری هم با عمر55 ساله ی خود در صحن انقلاب وجود دارد.ساعت صحن آزادی قبلا در صحن انقلاب بوده است.

در گذشته ساعت با دست كوك می شده است. ساعت قدیمی تر دارای سیم بوكسلهایی است كه با لنگرهایی كه به آن آویزان است كوك می شود.اما ساعت 55 ساله ی حرم از ابتدا كوك برقی داشته و روزی دو مرتبه به صورت اتوماتیك كوك می شود. اما ما باید با دقت مراقبشان باشیم.

هر20 سال یكبار

گاهی مشكلاتی ازجمله خوابیدن و كار نكردن ساعت بوجود می آید. اما سعی می كنیم به سرعت آن را رفع كنیم.ساعت هر 20 سال یكبار نیاز به تعمیر اساسی دارد و ما به زایران اطلاع می دهیم كه ساعت به علت تعمیرات مدتی كار نمی كند.

حس برتر

وقتی برای نظارت به برج ساعت می رود خوشحال است و احساس خستگی نمی كند.می گوید:از آن بالا به حضرت رضا (ع) و امام حسین(ع) سلامی ویژه عرض می كنم و برای همه دعا می كنم.

اگر زمان نباشد...

همه با زمان پیش می رویم. اگر زمان نباشد زندگی وجود ندارد.حال خوشی دارم كه زوار امام(ع) وقتشان را با ساعت های حرم تنظیم می كند.با روی كار آمدن ساعت های دیجیتالی موجود در حرم كه زمان اذان وتاریخ و ادعیه روزانه را نشان می دهند زائران راحت تر از وقتشان استفاده می كنند.

کار لذت بخش

كارهایی هست كه بدلیل سختی وخطراتی كه دارد انسان ازآن لذت نمی برد . اما كار ما سختی و خطر ندارد و برایمان لذت بخش است.

مراد دل

علاقه ی خاص من ساعت بوده كه به مراد دلم رسیده ام. تازمانی كه زنده هستم دوست دارم به این حرفه ادامه بدهم.

كشیك هشتم فراشان

هفته ای یك بار كشیك هشتم فراشان هستم. روزهایی كه كشیك هستم حال خاصی دارم و خوشحالم كه ازاین طریق هم می توانم خدمتگزارآقا امام رضا(ع) باشم.

موقوفه ای كه تنها نامی از آن باقی ماند

موقوفاتی برای ساعت كوك كن در قدیم وجود داشته است. مالك زمین شخص دیگری بوده و مالك درختهای باغ فرد دیگری كه درآمد درختها را وقف ساعت كوك كن امام رضا(ع) كرده است. ولی در حال حاضر درختها را قطع کرده اند وموقوفاتی برای ساعت نداریم.

خاطراتی ماندگار

زندگی سرشار از خاطره است. گاهی اتفاقات شیرینی رخ می دهد . برخی از روزهایی كه برای كوك كردن ساعت به بالای برج ساعت می روم حشرات فراوانی همچون ملخ و پروانه را مشاهده می كنم كه در كنار ساعت وجود دارند.

پروانه های زیبایی می آیند و ناگهان خود را در محاصره ی پروانگان می بینم.گاهی وقت ها هم لای چرخ دنده های ساعت می روند.

نمی شود بیایند و ببینند!

بسیاری از افراد دلشان می خواهد ساعت را ازنزدیك ببینند. اما نمی شود.تنها كسانی كه اجازه ورود به پشت بام حرم مطهر را دارند می توانند به برج ساعت بیایند. شبكه یك سیما به مناسبت دهه كرامت از ساعت فیلم برداری كرد ه است و قرار است در این ایام پخش بشود.

حرف نگفته...

وجود آقا علی بن موسی الرضا(ع) سراسركرامت و لطف و بزرگواری است و محبت حضرت(ع) شامل حال همه ازجمله بنده می شود.


منبع: پایگاه آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی