تبیان، دستیار زندگی
با گسترش مدرنیته در سال های اخیر، ساخت های اجتماعی نیز دچار تغییر و تحولاتی شد که از آن می توان به تغییر ساختاری روابط انسانی اشاره کرد. روابط میان دختر و پسر هم به عنوان یکی از روابط انسانی با تغییرات جامعه، دچار تحولاتی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختر و پسر به سوی مدرنیته


با گسترش مدرنیته در سال های اخیر، ساخت های اجتماعی نیز دچار تغییر و تحولاتی شد که از آن می توان به تغییر ساختاری روابط انسانی اشاره کرد. روابط میان دختر و پسر هم به عنوان یکی از روابط انسانی با تغییرات جامعه، دچار تحولاتی شد.


روابط دختر و پسر

در دهه های گذشته به دلیل سنتی بودن خانواده ها، دختران حضور اجتماعی بسیار کمی داشتند و روابط آنها زیر کنترل عمیق خانواده هایشان قرار داشت. از سوی دیگر پسران نیز در روابط شان با محدودیت های بسیاری روبرو بودند و روابط میان دختر و پسر در جامعه قبح بزرگی محسوب می شد که به این راحتی ها قابل بخشش نبود. پسران هم برای ایجاد ارتباط با جنس مخالف تنها می توانستند از طریق خانواده و خواستگاری رفتن، به هدف خود نایل آیند و روابط عاشقانه و دوستی های رمانتیک بسیار معدود بود که جو عمومی با آن مقابله می کرد.

سال ها از پس هم گذشت و با نفوذ تدریجی مدرنیته و رسانه های مختلف، گسترش روابط میان انسان ها به جایی رسید که عصر جدید را عصر ارتباطات نامید اند.

افزایش ورودی دختران دانشگاه

یکی از مواردی که در سالهای اخیر باعث گسترش ارتباطات میان دختران و پسران شد، اقبال عمومی دختران به سمت دانشگاه ها بود. دخترانی که در سال های نه چندان دور به تحصیل در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و یا نهایتا متوسطه اکتفا می کردند، به دانشگاه ها رفتند و هر روز بر تعداد آنها در مراکز آکادمیک افزوده شد، تا جایی که قبولی های دختر دانشگاه ها از پسران هم پیشی گرفت و یکی از مسیرها برای ایجاد و افزایش ارتباط میان دختران و پسران دانشجو که غالبا مجرد هم بودند، ایجاد شد.

با رواج زندگی های مجردی گرایش به ازدواج در میان جوانان کاسته می شود و زندگی ها به سمت روابط آزاد کشیده می شود. در چنین شرایطی که نظارتی از سوی خانواده ها بر جوانان وجود ندارد، آنها بیش از پیش در خطر روابط خارج از عرف قرار می گیرند

خوابگاه های خصوصی و خانه های مجردی

ورود سیل عظیمی از دختران به دانشگاه ها علاوه بر اینکه زمینه را برای ارتباط آنها با پسران دانشجو فراهم کرد، حاشیه های دیگری را نیز به دنبال داشت. بسیاری از واحد های دانشگاهی به خصوص واحدهای دانشگاه آزاد، امکانات خوابگاهی برای پذیرفته شدگان خود نداشتند و این موضوع باعث می شد که دختران و پسران دانشجوی غیربومی، اقدام به تهیه خوابگاه های خصوصی و خانه های مجردی در شهر محل تحصیل خود کنند. گرایش دانشجویان به خانه های مجردی و نبود نظارت والدین بر آنها باعث افزایش روابط خارج از هنجارمیان دختران و پسران دانشجو شد. از سوی دیگر دخترانی که از شهرستان ها به شهرهای بزرگ می رفتند و چهار سال بدون نظارت والدین زندگی خود را ادامه می دادند، دیگر انگیزه ای برای بازگشت به شهر خودشان و زندگی در محیطی محدود را نداشتند و این موضوع باعث می شد که این دختران در شرایط باقی مانده که داشتند، تن به هر کاری بدهند.

فردگرایی و افزایش زندگی های مجردی

یکی از اصلی ترین نشانه های مدرنیته در جوامع، رواج فرد گرایی است. در جوامع سنتی روابط بر پایه منافع عمومی و گروهی شکل می گرفت و مردم از حقوق خود برای منافع گروه می گذشتند. اما در مدرنتیه، فرد و منافع شخصی است که حرف اول را می زند و در این میان هر کس تنها به دنبال سود و زیان شخصی خودش می گردد.

گرایش دانشجویان به خانه های مجردی و نبود نظارت والدین بر آنها باعث افزایش روابط خارج از هنجارمیان دختران و پسران دانشجو شد

با گسترش تب فرد گرایی، فرد از زندگی در میان جمع دور می ماند و زندگی های مجردی مانند نمونه های مشابه ای که در جامعه اروپایی و امریکایی وجود دارد، رواج پیدا می کند. در چنین شرایطی مردم از زندگی های خانوادگی دور مانده و به سمت زندگی مجردی رو می آورند و آمارهای رواج خانه های مجردی در کلانشهرهای کشور در سال های اخیر گویای این اتفاق است. از سوی دیگر با رواج زندگی های مجردی گرایش به ازدواج در میان جوانان کاسته می شود و زندگی ها به سمت روابط آزاد کشیده می شود. در چنین شرایطی که نظارتی از سوی خانواده ها بر جوانان وجود ندارد، آنها بیش از پیش در خطر روابط خارج از عرف قرار می گیرند.

خانه ی مجردی ، تنهایی و خطر
بالا رفتن سن ازدواج و افزایش روابط دختر و پسر

افزایش سطح تحصیلات و گرایش جوانان به سمت تشکیل خانواده های هسته ای و مستقل باعث شد که سن ازدواج افزایش یابد. دیگر مانند قدیم ها نبود که دختران به محض رسیدن به بلوغ باید شوهر می کردند و پسران هم پس از آنکه کاری پیدا کردند ، به فکر ازدواج می افتادند. دوره و زمانه تغییر پیدا کرده بود و دختران به فکر ادامه تحصیل و اشتغال بودند و پسران هم باید به اندازه ای کار می کردند که لااقل توانایی اجاره یک خانه مستقل را پیدا می کردند زیرا دیگر مانند گذشته نبود که عروس سال ها در کنار خانواده شوهر زندگی می کرد تا اینکه شاید روزی بتوانند مستقل باشند. از سوی دیگر اشتغال دختران و استقلال مالی آنها، باعث شد که تنها به دلیل برآوردن نیازهای مالی تصمیم به ازدواج نگیرند و خودشان به تنهایی قادر به تامین معیشت خود باشند. این موارد در کنار هم باعث شد که سن ازدواج در میان جوانان افزایش یابد و در نتیجه آنها روابط میان دختران و پسران افزایش پیدا کند.

گسترش روابط در جامعه مدرن و بازتعریف مفاهیم هنجاری در نسل جدید باعث شد که روابط میان دختر و پسر بسیار بیش از سال های پیش از آن همه گیر شود و در این میان، مسئولان کشور هستند که باید از طریق ابزار هایی مانند رسانه ملی و نهادهای متولی مانند سازمان ملی جوانان به بررسی عوامل گسترش و آسیب زایی این روابط بپردازند و با تسهیل ازدواج که بهترین روش برای ارضای نیاز جنسی و کنترل روابط است، زمینه را برای ایجاد خانواده های سالم و ازدواج های پایدار فراهم اورند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان