تبیان، دستیار زندگی
از جمله مواردی که جامعه و افراد و خانواده ها به شدت درگیر آن هستند ، گسترش روابط ناسالم میان زنان و مردان است. اینگونه روابط تاثیرات بسیار نامطلوب و شومی را در جامعه بر جای گذاشته، و تلاش های بسیاری برای پیشگیری از آن به عمل آمده که متاسفانه به ظاهر نتایج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا امیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تزریق نامحسوس دوستی های آزاد


از جمله مواردی که جامعه و افراد و خانواده ها به شدت درگیر آن هستند ، گسترش روابط ناسالم میان زنان و مردان است. اینگونه روابط تاثیرات بسیار نامطلوب و شومی را در جامعه بر جای گذاشته، و تلاش های بسیاری برای پیشگیری از آن به عمل آمده که متاسفانه به ظاهر نتایج مطلوبی در پی نداشته اند .

دوستی-دختر و پسر

امروزه جوانان نسل حاضر در پی آن هستند که پای از این سنت ها فراتر نهاده ، نظام های فرهنگی و فکری کشورهای پیشرفته و توسعه یافته را جایگزین نمایند . روالی که هم اکنون به عنوان تضاد میان خانواده و جامعه مطرح است این است که امروزه فرهنگ خانواده ها و عقاید آن ها با گذشته متفاوت است . اکثر خانواده ها مایل و موافق با روابط فرزندانشان با یک جنس مخالف هستند و برخی خانواده ها نیز به شدت با این مسئله مخالفت نموده و آن را بی اخلاقی و بی بندو باری می دانند.

حال تربیت یافتگان این دو نوع اندیشه و تفکر وارد اجتماع شده با هم روبه رو می شوند. از آنجا که اجتماع بستر تاثیرها و تاثرهاست ، قاعدتا یکی از اندیشه ها بر دیگری تاثیر می گذارد و اندیشه قالب در این مورد معمولا اندیشه ای است که متاسفانه ریشه های سست تری در فرهنگ و سنت ما دارد. در این صورت اگر جوان سرگردان ، میان خواسته ها و عقاید و اجتماع، خواسته ها و غرایزش را برگزیند و بی آموزش و بدون تدبیر در جهت برآوردن آن ها قدم بردارد، دچار مشکلات فراوانی می گردد که در بسیاری موارد ، نه تنها راه بازگشتی به شأن انسانی خویش ندارد، بلکه از خانواده نیز طرد می گردد.

گرایش افراد به جنس مخالف از غرایزی است که خداوند در وجود آدمیان قرار داده و اگر این میل ذاتی و غریزی به درستی و در مسیری صحیح تامین گردد می تواند باعث تعالی شأن و کمال انسانی گردد. از سوی دیگر این میل از امیالی است که اراده و اعتقادات افراد را نشانه رفته و می تواند آن را فلج نموده و از مسیر صحیح و انسانی منحرف سازد . متاسفانه آزادی روابط میان پسران و دختران پیامدهای نگران کننده ای در پی داشته است که می بایست در پی راه چاره ای برای تعدیل این گونه روابط و مشکلات ناشی از آن برآییم .

در واقع در بسیاری موارد حفظ روابط سالم در گرو آگاهی افراد از نتایج مخرب روابط ناسالم است. می بایست فرهنگ های فکری و منطقی و عقاید درست و مستدل برای داشتن روابط سالم را مبنای آموزش های عقیدتی به جوانان قرار داد

یکی از راهکارها شاید این است که در اینگونه موارد می بایست هرگونه عاملی را که موجب برانگیختن هیجانات کاذب می شود از میان برداشت. دختران و پسران و مردان و زنان می توانند در محیط های سالم روابط سازنده ای داشته باشند، و چنین محیط هایی می تواند هم از لحاظ ترقی اندیشه و تفکر و هم از لحاظ اجرایی بسیار موثر و سودمند باشد.

در واقع در بسیاری موارد حفظ روابط سالم در گرو آگاهی افراد از نتایج مخرب روابط ناسالم است. می بایست فرهنگ های فکری و منطقی و عقاید درست و مستدل برای داشتن روابط سالم را مبنای آموزش های عقیدتی به جوانان قرار داد . برای مثال جداکردن فضاهای آموزشی دختران و پسران در دانشگاه ها نه تنها از روابط ناسالم میان افراد نمی کاهد ، بلکه نوعی هیجان کاذب برای افراد ایجاد می کند. چرا که روابط آزاد میان دختران و پسران به شکلی حاد در جامعه رواج دارد. با این گونه جداسازی های فضاهای آموزشی، تنها فضاهای فرهنگی برای ارتباط میان افراد مسدود می شود که گاه نتیجه آن ، پررنگ تر شدن این گونه روابط در فضاهای اجتماعی به دلیل امیال فروخورده و نوعی لج بازی درونی است. در این صورت اینگونه جداسازی ها و محدودیتها نه تنها کاربرد و نتیجه مثبتی ندارد بلکه تبعیدی از فضاهای فرهنگی قابل کنترل و قابل اطلاع رسانی به محیط های اجتماعی وسیع و غیر قابل کنترل است .

دوستی-دختر و پسر

امروز دامنه روابط آزاد میان دختران و پسران به حد وسیعی گسترش یافته است. واقعیت این است که وجود رسانه های خارجی هر روز بیش از پیش در میان خانواده ها جای باز می کند . این گونه رسانه ها اصولا با بیان مسائل و فرهنگ های غیر ایرانی و غیر پارسی به ندرت در مغز و تفکر و اندیشه افراد رسوخ می کنند و می توانند با مهارت، تمامی پیش زمینه های فرهنگی و اعتقادی را تخریب کرده، خود به طرز نامحسوسی جایگزین آنها شود و بنیان ها و زیر ساختهای فکری افراد را کاملا منحرف نمایند .

واقعیت محض امروز جامعه ما این است که اکثر دختران و پسران در این مورد امید واعتقادی به اندیشه های سنتی پیشین ندارند و پیام رسانه های غیر پارسی را کاربردی تر و مهیج تر و نسخه به روزتری برای حضور در اجتماع تقلی می کنند . جوانان امروز  جسارت کافی برای ارضای امیال و رسیدن به مطلوب خود را دارند و از سویی مطلوب آن ها نیز به راحتی در جامعه در دسترس است  . بهترین راه برای حل این مسئله بیان پیآمدهای ناشی از آن به صورت مستدل و منطقی است تا آنها را نه از دریچه های احساس و مذهب، بلکه از دریچه عقل متوجه این نکته نماییم که روابط آزاد میان مردان و زنان خواسته یا ناخواسته می تواند بنیان های خانواده را سست و متزلل سازد و شروعی برای ناآرامی ها و سرگردانی های روانی، بی قانونی و بی قاعدگی و گسستگی شخصیت ، نداشتن آینده ای باثبات، شیوع بیماری های مهلک و ....شود .

بهترین راه برای حل این مسئله بیان پیآمدهای ناشی از آن به صورت مستدل و منطقی است تا آنها را نه از دریچه های احساس و مذهب، بلکه از دریچه عقل متوجه این نکته نماییم که روابط آزاد میان مردان و زنان خواسته یا ناخواسته می تواند بنیان های خانواده را سست و متزلل سازد و شروعی برای ناآرامی ها و سرگردانی های روانی، بی قانونی و بی قاعدگی و گسستگی شخصیت ، نداشتن آینده ای باثبات، شیوع بیماری های مهلک و ....شود

امروز چشم امید حیات جامعه به کسانی است که نه از راه منع محض روابط  میان دختران و پسران، بلکه با زبانی مسالمت آمیز جوانان را از درگیری و درافتادن در چالش ها و گرداب هایی که معمولا راه برگشتی از آنها وجود ندارد ، مطلع سازند.

باید راهی پیدا کنیم و معیارهای سنتی ایرانی را با دنیای متمدن منطبق نماییم و از دل آن ها فرهنگ های جدیدی را برای راهگشایی در امور فکری و فرهنگی و عبور از بن بست هایی که امروز با آن روبرو هستیم بیابیم .  چهره اجتماعی امروز کلان شهرها، نتیجه این بن بست های فرهنگی است که باعث شده اکثر افراد به شدت از سوی شبکه ها و رسانه های دیگر تحت تاثیر قرار بگیرند و از آن جا که رسوم سنتی را برای دنیای امروز قابل اجرا نمی دانند ، به روش و فرهنگ های غیر ایرانی تن دهند .

زهرا امیری

بخش اجتماعی تبیان