تبیان، دستیار زندگی
برخی خانواده ها برای ازدواج دخترانشان مخارج زیادی را بر داماد تحمیل می کنند مانند برپایی مجلس در تالارها با هزینه ها ی سنگین، دعوت از صداها نفر میهمان و امثال آن که حقیقتا در ابتدای زندگی به بهانه آبرو داشتن و... مخارج کمرشکن را بر دوش داماد قرار می دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهولت در امر ازدواج از نظر شرعی

ازدواج


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: برخی خانواده ها برای ازدواج دخترانشان مخارج زیادی را بر داماد تحمیل می کنند مانند برپایی مجلس در تالارها با هزینه ها ی سنگین، دعوت از صداها نفر میهمان و امثال آن که حقیقتا در ابتدای زندگی به بهانه آبرو داشتن و... مخارج کمرشکن را بر دوش  داماد قرار می دهند و او را مجبور به زیر بار قرض رفتن و بسیاری از مشکلات دیگر می کنند تا جایی که او قلبا راضی به این مخارج نیست و اما مجبور می شوند. آیا این بهانه ها که به نوعی سد راه ازدواج جوانها می گردد شرعا چگونه است ودر صورت عدم رضایت داماد به انجام این مخارج استفاده از آن چه صورت دارد؟

حضرت آیة الله خامنه ای:

خانواده ها باید درآسان نمودن امر ازدواج جوانان تالاش کنند ودر هر صورت تصرف در خوراکی که داماد در اختیار میهمانان قرار می دهد بی اشکال است.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

ترویج این امور فی نفسه وجهی ندارد و گاهی خلاف شرع است.

حضرت آیة الله تبریزی: این امر احتیاج به تصمیم عمومی دارد و مردم باید بدانند که اگر عمل مزبور سبب شود که عده ای از افراد ضعیف از ازدواج محروم شوند عملشان اشکال دارد و آنچه را که داماد برای عروسی خریده در صورتی که شخص بداند که داماد راضی به تصرف در آن نیست، تصرف در آن به خوردن باشد یا غیر آن جایز نیست

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

واضح است که تکلیف درامر ازدواج و غیره مرضی شرع مقدس نیست ولی بعد از برگزاری استفاده از مخارج برای مدعوین اشکال ندارد.

حضرت آیة الله بهجت:

می تواند انجام ندهد و با وساطت افراد عاقل طرفین نوعا مشکل کم می شود.

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

جایز نیست.

حضرت آیة الله تبریزی:

این امر احتیاج به تصمیم عمومی دارد و مردم باید بدانند که اگر عمل مزبور سبب شود که عده ای از افراد ضعیف از ازدواج محروم شوند عملشان اشکال دارد و آنچه را که داماد برای عروسی خریده در صورتی که شخص بداند که داماد راضی به تصرف در آن نیست، تصرف در آن به خوردن باشد یا غیر آن جایز نیست.

حضرت آیة الله سیستانی:

داماد ملزم نیست بپذیرد و خانواده عروس شرعا حق ندارد چنین اموری را پس از عقد تحمیل کنند.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.