تبیان، دستیار زندگی
کتاب " نوایی از سرزمین نور " در نکوداشت محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) با مطالبی از رضا امیرخانی ، علی اکبر کسائیان ، حمید هنرجو ، علیرضا مختارپور و محمدرضا بایرامی منتشر شد . آنچه در این کتاب گرد آمده مطالبی کوتاه و گزیده از هنر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه و شرح آثار محمد رضا سرشار مکتوب شد


کتاب " نوایی از سرزمین نور " در نکوداشت محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) با مطالبی از رضا امیرخانی  ، علی اکبر کسائیان ، حمید هنرجو ، علیرضا مختارپور و محمدرضا بایرامی منتشر شد .

آنچه در این کتاب گرد آمده مطالبی کوتاه و گزیده از هنرمندان ، اهل قلم و جمعی از صاحبنظران فرهنگی و ادبی کشور است که درباره این نویسنده و منتقد ادبی و فرهنگی و وجوه شخصیتی ، حرفه ای و ادبی و نیز تاثیر این نویسنده در ادبیات بعد از انقلاب ، در 120 صفحه به اظهارنظرپرداخته اند .

همچنین در این کتاب ، فرازهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص برنامه رادیویی " از سرزمین نور " که نویسندگی آن بر عهده محمد رضا سرشار بوده است ، درج گردیده است .

در ادامه به نقل ازرضا امیرخانی - نویسنده معاصر در توصف منش نقادانه " سرشار " آمده است :

" ... هیچگاه در فضای ادبی این مملکت به منتقدی برنخورده ام که بدون شناختن نویسنده حاضر باشد چیزی راجع به کارش قلمی کند. کمتر کسی را دیده ام که حاضر باشد خارج از دار و دسته اش کار کسی را ببیند ... و سرشار در نقد خود هرگز این گونه نبود . آشنایی و همسایگی و همکاری و هم ریشی و ... هیچ کدام باعث تغییری در شکل نقدهای او نمی شد. سرشار صاف بود و تلخ. جسور و صادق . صریح و تند. صفاتی که در او توامانند..."

محمدرضا بایرامی پاکیزگی نثر سرشار را این طور توصیف کرده است:

" ... امکان ندارد که حتی یادداشت سرسری از او پیدا کنید در حالی که علایم نگارشی و درست نویسی و مسایلی از این دست را رعایت نکرده باشد و یا غلط دیکته ای در نوشته اش پیدا کنید ..."

همچنین مطالبی از : محسن پرویز ، راضیه تجار، مریم جمشیدی، عبدالعلی دستغیب، علی اکبر رشاد، شهریار زرشناس ، محمد میرکیانی، محسن مومنی و ... به همراه گفتگویی با رضا رهگذر درباره ورود او به حیطه ادبیات، برنامه قصه ظهر جمعه، انجمن قلم و ... دیگر مطالب کتاب را تشکیل می دهد .

در این کتاب همچنین نقدی از محسن پرویز بر جلد اول رمان " آنک آن یتیم نظر کرده " (رمان زندگی پیامبر اسلام) و کتاب شناسی محمدرضا سرشار، بخش های مفید و قابل توجهی هستند که علاوه بر وجه نکوداشتی قضیه، نوعی اطلاع رسانی از آثار وی را نیز محور قرار داده است.

" نوایی از سرزمین نور " به کوشش محمدمهدی وحیدی در آستانه نکوداشت محمدرضا سرشار به چاپ رسیده است.

گفتنی است تجلیل از محمد رضا سرشار ، سیزدهم تیرماه سال جاری درسالن کوثر صدا و سیما باحضور نویسندگان ، روزنامه نگاران فرهنگی و تعدادی از علاقه مندان به آثار وی برگزار خواهد شد .

لینک :

صعود قلم تا ستیغ سخن و اندیشه

حرفهای رضا امیرخانی درباره وضعیت کتاب و ادبیات

بررسی عملکرد حوزه هنری