تبیان، دستیار زندگی
این روزها لایه ی ازن و آسیب های وارد به آن خبر داغ محافل حمایت از محیط زیست است و باعث بروز نگرانی و تلاش برای مبارزه با عوامل از بین برنده این لایه شده است. اما اصلا لایه ی ازن چیست و چه باعث از بین رفتن آن می شود؟....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

امسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری فیزیک را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : لایه ی ازن

نام ارائه دهنده: مانا بادامچی، مژگان شربیانی، نگین مستغنی، شکیبا کریمان

زمینه و نوع پروژه : فیزیک/شیمی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

این روزها لایه ی ازن و آسیب های وارد به آن خبر داغ محافل حمایت از محیط زیست است و باعث بروز نگرانی و تلاش برای مبارزه با عوامل از بین برنده این لایه شده است. اما اصلا لایه ی ازن چیست و چه باعث از بین رفتن آن می شود؟

این دوستان پاسخ این سوال را برای ما اینگونه یافته اند که ازن مولکولی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. مولکول اکسیژن دارای دو اتم اکسیژن است اما تفاوت در تعداد اتمهای این دو مولکول باعث بروز تفاوت های اساسی در خصوصیات ازن شده است. این گاز در فاصله 15 تا 40 کیلومتری سطح زمین لایه ای فیلتر مانند را تشکیل داده که از ورود اشعه خطرناک ماورای بنفش به درون جو زمین جلوگیری می کند. موادی همچون کلر، فلوئور و برم می توانند با اکسیژن موجود در ازن ترکیب شده و باعث تخریب یا به عبارت رایج سوراخ شدن ازن شوند. این مواد امروزه در صنعت بسیار به کار می روند و همین باعث افزایش سرعت تخریب ازن شده است. اگر دوستدار محیط زیست هستید و حفظ زمین آبیمان برایتان اهمیت دارد شاید اکنون وقت آن شده که دست به کار نجات آن شوید!


نام ایده : سنگ های قیمتی

نام ارائه دهنده: نیلوفر سلگی، هدی زاهدی، فاطمه رنجوری، سمیه رحیمی، نازنین عبادات، الهه خلعتبری

زمینه و نوع پروژه : فیزیک/زمین شناسی – تحقیقاتی/عملی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

تاریخ علاقه بشر به زیورها و سنگ های قیمتی به اندازه تاریخ پیدایش بشر قدمت دارد و شما اولین نفری نیستید که چشمانتان با دیدن عنوان این تحقیق درخشید!!  البته انسان های نخستین هنگامی که از زیورها و سنگ های رنگین استفاده می کردند بیش از آنکه به فکر زیبایی و قیمت آن باشند برای افزایش قدرت خویش و اعتقاد به سحر و جادوی این سنگ ها آن ها را به همراه خود می بردند.

به غیر از مروارید، مرجان، کهربا، شبق و چند ماده دیگر که جز گوهرها و سنگ های بهادار آلی به شمار می روند، بیشتر گوهرها از جمله مواد متبلور معدنی اند. ویژگی هایی که باعث می شود یک سنگ و یا به طور کلی یک ماده معدنی یا غیر معدنی در رده سنگ های گرانبها جای گیرد عبارتند از:  سرشت زیبایی و درخشش و جلای دلپسند، استحکام، کمیاب بودن، رنگ و قابلیت حمل و نقل آن است.

این دوستان تحقیق جالب و مفیدی در این باره ارائه داده اند. در این پژوهش آنها به بررسی تعدادی از سنگ های قیمتی همچون زمرد، یاقوت، عقیق، الماس و ... پرداخته و مجموعه ای مشخصات و خواص ظاهری هر یک را به همراه روش تشخیص نوع طبیعی آن از نوع مصنوعی را گرد آورده اند. همچنین خواص انرژی زایی هر یک از سنگ ها را نیز در کنار این موارد آورده اند که در مجموع تبدیل به کتابچه راهنمای کاربردی سنگ های قیمتی شده است. با کمک این راهنما دیگر جای هیچ نگرانی در خرید سنگ های قیمتی نیست!!

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی