تبیان، دستیار زندگی
بچه ها در همان دوران کودکی استعداد ها و علاقمندی های واقعی خود را بهتر از هر زمان دیگری نشان می دهند زیرا در دوران کودکی نه تحت تاثیر تبلیغات به انتخاب یک بازی و اسباب بازی روی می آورند و نه چیزی را از روی رو دربایستی و رعایت حال دیگران می پذیرند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگیهای اسباب بازی مناسب


بچه ها در همان دوران کودکی استعداد ها و علاقمندی های واقعی خود را بهتر از هر زمان دیگری نشان می دهند زیرا در دوران کودکی نه تحت تاثیر تبلیغات به انتخاب یک بازی و اسباب بازی روی می آورند و نه چیزی را از روی رو دربایستی و رعایت حال دیگران می پذیرند.لذا از روی آوردن مکرر کودک به هر نوع از انواع اسباب بازی می توان چیزی را در زمینه ی استعدادهای او و توانمندیهای خدادادیش کشف نمود بلکه به شرط آنکه کودک را در انتخاب و بازی کاملا آزاد بگذاریم و به فکر و میل او جهت ندهیم.

کودک

بعضی از کودکان از اسباب بازیهای خود به خوبی مراقبت می کنند و آنها را سالها نگه می دارند ولی برخی دیگر خیلی زود اسباب بازیهایشان را خراب می کنند تا از اکتشاف دنیای درون آن و بازی با  محتویات آن لذت ببرند این چیزها  نشانه ی نظم کودکان گروه اول و بی انضباطی کودکان گروه دوم نیست اگر میل کودک برای انجام کاری شدید باشد خود را درگیر قوانین بزرگترها نمی کند .این تفاوت ها نشانه ی تفاوت در استعدادها و علاقمندیهای ذاتی است .

کودکی که علاقمند است محتویات اسباب بازی خود را کشف کند و ساعتها با سیمهای ماشین کنترلی خود مشغول بازی می شود،ممکن است استعداد زیادی در علوم ریاضی، فنی و کامپیوتری داشته باشد. اما چندان مهارتی در کسب علوم نظری ،ادبیات ،کلام ،یا مهارتهایی مثل سخنرانی و... نداشته باشد.این نوع بازیها بیشتر مورد علاقه پسران هستند .یک پیچ گوشتی کوچک در اختیار او بگذارید و اجازه دهید پیچهای اسباب بازی اش را باز کند.و به تعمیرات دلخواه خود اقدام کند .در این صورت او کمتر با وسایل برقی خانه بازی خواهد کرد.احتمالا اسباب بازیهایی مثل حیوانات پشمی و پارچه ای مورد استقبال چنین کودکانی نخواهد بود .

کودکی که در بازیهای رایانه ای مهارت فوق العاده ای پیدا کرده نشان می دهد که از سرعت انتقالهای ذهنی خوبی برخوردار است که لازمه کار افسران تجسس است .اینها خیلی باهوش نشان داده می شوند حال آنکه حواس جمع و دقت خوبی دارند.

اما کودکی که از سرعت ذهنی خوبی برخوردار نیست و معمولا دیر عکس العمل نشان می دهد،در عوض خیالبافی های عمیقی دارد ،عاشق کارتون و قصه است ،سر شار از عواطف و احساسات عمیق است  و در زمینه ادبیات و علوم نظری مستعد است .همچنین اینها می توانند یک نویسنده یا فیلمنامه نویس موفق شوند.در این جور کارها ،فرو رفتن در اعماق تفکر لازم است نه سریع منتقل شدن از یک مسئله به مسئله دیگر. اسباب بازیهایی مثل پاذل و اسباب بازیهایی که مسابقه بین دو نفر را موجب می شوند برای بالابردن دقت و سرعتشان خوب است.

کودکی که به بازیهای حرکتی و جست و خیز بیش از هر چیزی روی می آورد و اسباب بازیهایی مثل توپ و تفنگ را بیشتر دوست دارد، اما علاقه ای به کارتون و یا بازی با اسباب بازی های فکری نشان نمی دهد مستعد فعالیت های جسمانی مثل فعالیتهای رزمی و ورزش است

نکته هایی برای خرید هر نوع اسباب بازی

شما با تغییر اسباب بازی های کودکانتان نمی توانید ذاتیات آنها را تغییر دهید. اسباب بازیها چیزی را که نیست به وجود نمی آورند، بلکه آنچه را که هست رشد می دهند. تنها اگر می خواهید در زمینه ی انتخاب اسباب بازی مناسب دخالت کنید،بگذارید فرزندانتان با اسباب بازیهایی بازی کنند که نیازمند صرف انرژی ،فکر ،و خلاقیت باشند. بسیاری از اسباب بازیهای کنترلی و باطری دار این خصوصیات را ندارند. این اسباب بازیها خودشان بازی می کنند و کودک تنها نظاره گراست .البته این اسباب بازیها هم در مجموعه ی اسباب بازیهای کودکان به اندازه کافی لازم اند .زیرا بسیار مورد علاقه کودکان،شادی آور و مهیج اند. هیچ گاه در دنیای امروزی که دست هر بچه ای یکی دو تا از این اسباب بازیهای کنترلی هست ،صحیح نیست که به خاطر پیروی از الگوی فکری خاصی، کودکتان را به کلی از این اسباب بازیها محروم کنید اما اسباب بازیهای ساده تر که کودکان، را مجبور به بازیهای حرکتی می کنند بیشتر در دسترسشان قرار دهید. مثلا یک ماشین معمولی پلاستیکی اما بزرگ برای پسرتان بخرید و خودتان مثل زمان کودکی تان کمی با آن بازی کنید تا فرزندتان راههای مختلف بازی با این وسیله را ببیند و به آن تشویق شود.

اسباب بازی های دخترانه و پسرانه

کودک

بچه ها را مجبور نکنید تا مطابق جنسیتشان اسباب بازی انتخاب کنند. بگذارید مطابق میل و علاقه خودشان انتخاب کنند.البته خودشان غالبا اسباب بازی مطابق جنسیت خودشان را انتخاب می کنند  هر چند گاهی دخترها علاقمند به داشتن تفنگ و پسر ها دوست داشته باشند از عروسک نگهداری کنند،این مسئله مشکلی پیش نمی آورد و چیزی را ثابت نمی کند.شاید یک کارتون تلویزیونی موجب تحریک کودک شده است و یا بازی با همبازی جنس مخالف موجب این انتخاب شده باشد .اینها تغییری در علائق ذاتی کودکان به وجود نمی آورد .بنابراین ضمن اینکه می توانید با خیالی آسوده کودکان را در انتخاب اسباب بازی آزاد بگذارید ،بد نیست اسباب بازیهایی که مناسب جنس فرزندتان هست را بیشتر برای او تهیه کنید. این مطلب به خاطر آن است که کودکان شما هم به توسعه و تکمیل ابعاد جنسیتی خود بپردازند و هم این تناسب اسباب بازی با جنسیت فرد ،می تواند تاثیر مثبت روانی داشته باشد. اگر فرضا با یک دید فمینیستی بخواهید دخترتان را با کمک اسباب بازیهای پسرانه،از صفات دخترانه و زنانه دورکنید و روحیه مردانه به او ببخشید ،تنها او را دچا تعارض می کنید. در این صورت نه تنها کمکی به رشد صفات پسرانه و سرکوب امتیازهای دخترانه او نمی شود، بلکه بی هویت و بلکه عصبی بار می آید.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

راهنمای انتخاب اسباب بازی برای کودکان

انواع بازی کودکان 

می خوام بازی کنم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.