تبیان، دستیار زندگی
امروز یكشنبه برابر با اول آبان 1390 و بیست و پنجم ذی القعده 1432 هجری قمری و بیست و سوم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یكشنبه برابر با اول آبان 1390 و بیست و پنجم ذی القعده 1432 هجری قمری و بیست و سوم اكتبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

1 آبان 1377

انتخابات سومین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

1 آبان 1358

پروانه اقامت به 'محمدرضا پهلوی'در آمریكا توسط 'جیمی كارتر' رییس جمهور آمریكا صادرشد.این عمل در موقعیتی صورت گرفت كه مسئولان نظام جمهوری اسلامی، برای محاكمه شاه، تقاضای استرداد وی را از دولت‏ها داشتند.

1 آبان 1357

'دیوید اوئن' وزیرخارجه انگلیس گفت: اگر ایران سقوط كند ابتدا یك دولت دست راستی در ایران روی كار می‌آید و به زودی یك رژیم دست‌چپی خواهد آمد كه در واقع كمونیست و طرفدار شوروی خواهد بود!

1 آبان 1356

آیت‌الله حاج 'سید مصطفی خمینی' فرزند ارشد 'امام‌خمینی'(ره) درسن 47 سالگی به حق پیوست.

1 آبان 1355

ایران، خلبان و هواپیمای شوروی را كه روز سوم مهر گذشته در جاده مشگین شهر و اهر به زمین نشسته بود، به این كشور بازگرداند.

1 آبان 1352

نمایندگان 9 كمپانی غربی با هدف درخواست از 'محمدرضا پهلوی' برای افزایش تولید نفت و كاهش بهای آن به تهران آمدند.

1 آبان 1348

روزنامه الجمهوریه به نقل از 'امام خمینی'(ره) نوشت كنفرانس اسلامی رباط پوششی برای لوث كردن موضوع آتش ‌سوزی مسجد‌الاقصی تلقی می شود و تا زمانی كه فلسطین در اشغال است، این مسجد نباید تجدید بنا شود تا آثار جرم رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مسلمانان باشد.

1 آبان 1323

'ابوالحسن ابتهاج' رئیس بانك ملی ایران به دستور میلسپو امریكائی بركنار شد. 'میلسپو' از آبان سال 1321 به ریاست كل دارائی ایران منصوب شده بود.

1 آبان 1322

قانون اجازه استخدام هیاتی از افسران و درجه‌‌داران ارتش امریكا برای تجدید سازمان نوسازی ارتش و ژاندارمری ایران به تصویب مجلس رسید. یادآوری می‌شود این دو هیأت در 11 آبان سال 1321 یعنی پیش از تصویب این قانون در مجلس به تهران آمده و كار خود را آغاز كرده بودند!

1 آبان 1306

عهدنامه مودت و تامین متقابل كه روز هشتم مهر میان ایران و روسیه به امضا رسیده و در 27 مهر در مجلس شورای ملی تصویب شده بود، بین دو كشور مبادله شد.

1 آبان 1299

'نورمن' وزیر مختار انگلیس به اتفاق 'ژنرال آیرونساید' فرمانده قوای انگلیسی در تهران در دیدار با 'مشیرالدوله' رئیس‌الوزرا ضمن درخواست بركناری 'استاروسلسكی' فرمانده روسی قزاق‌ها، تهدید كردند در غیر این صورت كمك خرج ماهیانه دولت ایران را قطع خواهند كرد.

1 آبان 1296

'جان لارنس كالدول' وزیر مختار امریكا در ایران در زمان جنگ جهانی اول در تلگرامی اعلام كرد نبود مواد غذایی و قحطی در استان های ایران هشدار دهنده است و روز به روز گسترش می یابد.

تنظیم: هومن بهلولی