تبیان، دستیار زندگی
آنفلوانزای مرغی، ماكیان را مبتلا می‌كند و عامل مولد آن ویروسی است كه با ساختار فیزیكی پرندگان سازگار شده است. با وجود اینكه این بیماری مخصوص ماكیان است، اما در سال های اخیر ظاهرا این ویروس به گونه‌های دیگر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه راجع به آنفلوآنزای مرغی باید بدانیم


آنفلوانزای مرغی، ماكیان را مبتلا می‌كند و عامل مولد آن ویروسی است كه با ساختار فیزیكی پرندگان سازگار شده است. با وجود اینكه این بیماری مخصوص ماكیان است، اما در سال های اخیر ظاهرا این ویروس به گونه‌های دیگر جانداران نیز منتقل شده و موجب ابتلای انسان‌ها به این بیماری شده است.

این ویروس اغلب در فضولات پرندگان یافت می‌شوند و مرغدارانی كه این ویروس را تنفس می‌كنند به آن مبتلا می‌شوند.

انتقال این بیماری از انسان به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. آنچه این بیماری را برای انسان خطرناك می‌كند، این است كه ویروس آن به شكلی دچار جهش ژنتیكی و تغییر رفتار شود كه بتواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. در این صورت شیوع بیماری بسیار گسترده خواهد شد. خطرناك تر از این وضعیت آن است كه ویروس مرغی بتواند فردی را آلوده كند كه همزمان به بیماری آنفلوآنزای انسانی  مبتلاست. در صورتی كه ژن‌های ویروس‌ مرغی و انسانی در این شرایط با یكدیگر تركیب شوند، ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و در نتیجه یك آنفلوانزای عالم‌گیر شایع خواهد شد.

تقریبا هیچ فردی به طور طبیعی در برابر ویروس جدید مصونیت نخواهد داشت. در حالی كه این ویروس می‌تواند ظرف 6 ماه به همه مناطق جهان برسد. هیچ كس نمی‌داند ما چقدر به زمان این اپیدمی احتمالی جهانی نزدیك هستیم، اما بسیاری از دانشمندان می‌گویند كه ما به این نقطه خواهیم رسید، چرا كه به نظر می‌رسد همه‌گیری آنفلوانزا در سیكل‌های 25 ساله به وقوع می‌پیوندند و آخرین دوره آن در سال 1968 بوده است.

آنچه نگرانی‌ها را در این اواخر بیشتر كرده این است كه آنفلوانزای مرغی آلوده كردن پستانداران را از جمله پلنگ‌ها و ببرها را آغاز كرده است.

برای جلوگیری از احتمال ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان، باید غذاهای حاوی گوشت ماكیان را در دمای 70 درجه سانتیگراد و حداقل به مدت 30 دقیقه بپزید و برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز و خام نیز پرهیز شود.

یك بررسی اخیر آزمایشگاهی نشان داد كه ویروس آنفلوانزای مرغی می‌تواند در میان گربه‌ها نیز رد و بدل شود. همچنین این ویروس توانسته اردك‌ها را بدون بروز بیماری و علائم ظاهری آن آلوده كند. این امر خطر آلودگی مرغداران را افزایش می‌دهد.

علائم بیماری

در مورد علائم بیماری باید گفت، ابتدا با یك تب خفیف، سردرد و درد مفاصل آغاز می‌شود. تب بیمار ممكن است به مدت یك روز فروكش كند. بیمار به سختی تنفس می‌كند و به تدریج سرفه‌ها آغاز می‌شود.

همزمان با كم رسیدن اكسیژن به مغز در اثر اشكال در تنفس حالت كُما و مرگ به همراه خواهد داشت. از آنجا كه علائم آنفلوانزای مرغی بسیار مشابه آنفلوانزای معمولی است، خطر آن این است كه ممكن است پزشكان نتوانند تفاوت آنها را تشخیص دهند.

اما در صورتی كه این بیماری ظرف 48 ساعت تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان خاص بیماری مانند مصرف داروی ضد ویروسی TAMIFLU قرار گیرد، بیمار معمولا بهبودی كامل بدست می‌آورد.

تا كنون به منظور توقف این بیماری میلیون‌ها مرغ، جوجه و اردك در كشورهای آلوده شده آسیایی و تركیه به منظور كاهش خطر ابتلا در میان پرندگان و انسان‌های سالم، كشتار شده‌اند. نجات و پاك سازی در مناطق مستعد و آسیب‌پذیر مانند مرغداری‌ها و مزارع افزایش یافته است.

همچنین از پزشكان خواسته شده تا نسبت به علائم بیماری در بیماران كنجكاوتر بوده و آنها را تحت كنترل دقیق داشته باشند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت هشدار داده كه اگر در حال حاضر این بیماری شایع شود، هیچ كشوری برای مقابله با آن چه به لحاظ دارویی و چه به لحاظ واكسینه كردن آماده نیست.

در صورتی كه گوشت مرغ كاملا بپزد و خام نباشد، امكان انتقال این بیماری از راه خوردن گوشت مرغ آلوده وجود نخواهد داشت.

در مورد تهیه واكسن برای این بیماری باید گفت دانشمندان در مراحل بسیار اولیه ی آزمایش یك واكسن علیه زنجیره H5N1 از آنفلوانزای مرغی هستند كه در آسیا در حال گردش است.

اگر یك حالت عالم‌گیر از این زنجیره در سال آینده و سال های آتی بروز كند، میلیون ها تن در اروپا و آمریكا و میلیاردها تن دیگر در سایر نقاط جهان به این واكسن دسترسی نخواهند داشت. به علاوه دولت‌های هر كشور باید تصمیم بگیرند چه گروهی از جامعه برای تزریق این واكسن در اولویت قرار دارند كه این تصمیم بستگی به این دارد كه بخواهند مرگ و میر احتمالی را كاهش دهند، آسیب جوامع را به حداقل برسانند و یا آسیب اقتصادی از این اپیدمی را كاهش دهند.

در خصوص یك تلاش بین‌المللی برای مقابله با این ویروس باید متذكر شد كه نوامبر سال 2004، سازمان جهانی بهداشت در یك درخواست قطعی از دولت‌ها خواست تا در جهت تولید و توزیع واكسن بیماری اقدام كنند.

هم اكنون درحدود 10 شركت در حال كار كردن بر روی تهیه واكسن این بیماری هستند و بسیار نیز انتظار می‌رود كه در سال جاری آزمایش های بالینی در این زمینه را آغاز كنند.

در مقایسه با سارس باید گفت، آنفلوانزای مرغی برخلاف سارس  به صورت دوره‌ای در حال گردش است، اما سارس را می‌توان برای مدتی تحت كنترل قرار داده و شیوع آن را متوقف كرد.

برای رفع وجود احتمالی ویروس آنفلوآنزای پرندگان، باید غذاهای حاوی گوشت ماكیان را در دمای 70 درجه سانتیگراد و حداقل به مدت 30 دقیقه بپزید و برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان از مصرف تخم‌مرغ نیم‌پز و خام نیز پرهیز شود. همچنین در صورت دیدن پرنده تلف شده درمحل زندگی خود، بلافاصله آن را به نزدیك ترین مركز بهداشتی درمانی یا خانه ی بهداشت اطلاع دهید.

*مطالب مرتبط :

- توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان

- حقایقی در مورد آنفلوآنزای مرغی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.