تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال واژه کمربند حیات به گوشتان خورده؟ نه اشتباه نکنید این کمربند با آن کمربند فرق دارد! این کمر بند به محدوده ای از فضا در اطراف یک ستاره گفته می شود که در آن شرایط مناسب جهت تشکیل حیات وجود داشته باشد.اما اینکه این شرایط چه هستند و در...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

مسال در ششمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری زیست را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.

نام ایده : حیات فرا زمینی

نام ارائه دهنده: فرزانه ماهرانی، فرح سادات احمدی، مائده سادات عاملی

زمینه و نوع پروژه : فیزیک/زیست/شیمی - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

آیا تا به حال واژه "کمربند حیات" به گوشتان خورده؟ نه اشتباه نکنید این کمربند با آن کمربند فرق دارد!  این کمر بند به محدوده ای از فضا در اطراف یک ستاره گفته می شود که در آن شرایط مناسب جهت تشکیل حیات وجود داشته باشد.اما اینکه این شرایط چه هستند و در کجای عالم می توان آن را یافت و همچنین اینکه اصلا تعریف از حیات چیست، همگی توسط این گروه از دوستان به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته اند.

از آنجایی که کربن عنصر اصلی سازنده مولکول های آلی است و این عنصر از محصولات اصلی فرآیند همجوشی هسته ای در هر ستاره است، بنابراین تقریبا در اطراف هر ستاره ماده اولیه برای شکل گیری حیات آلی وجود دارد. اما مسلما به عنوان موجوداتی زنده می دانیم که چرخه زندگی با کربن به تنهایی نمی چرخد! از طرفی درست است که ما موجوداتی زنده هستیم ولی آیا هر گردی گردو است؟! آیا هر موجود زنده ای می بایست همچون ما باشد؟! تعریف اولیه ای که برای موجود زنده می شود عبارتست از ساختاری که دارای متابولیسم و همانند سازی باشد. اما متابولیسم یعنی چه و همانند سازی چگونه تعریف می شود، خود داستانی مفصل است.

مطالعه در باب چگونگی شکل گیری حیات بر روی کره زمین و نیز احتمال وجود آن در نقاط دیگر عالم هستی، می تواند شما را با شگفتی های بسیاری در زمینه های زیست شناسی، شیمی و فیزیک و حتی فلسفی روبرو کند.

فراموش نکنید که این قصه طولانی فقط مربوط به شکل گیری یک حیات بدوی می باشد و تا خلق تمدن های مدرن راه بسیار اما پرماجرا است!


نام ایده : آب مروارید

نام ارائه دهنده: نغمه کاشانی،  فاطمه صالحی، الهام اسدی، مبینا حسن زاده، سارا ناهید، سپیده کربلایی، رز غلامی .

زمینه و نوع پروژه : زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده زیست ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

شاید شما هم در کودکی با شنیدن نام بیماری آب مروارید، با تعجب به فکر فرو رفته باشید که چگونه می شود از چشم مادربزرگم مروارید درآید؟! اگه هنوز هم به دنبال پاسخ این سوال هستید پس انگیزه ی کافی برای مطالعه در مورد این بیماری و عوارض آن دارید!

عدسی چشم یکی از قسمت های مهم در بینایی است. عدسی دارای دو قسمتهسته و قسمت حشیه ی هسته است در این قسمت ها پروتئین هایی وجود دارد که ایجاد تغییراتی در این پروتئین ها باعث مبتلا شدن به بیماری آب مروارید است. به این ترتیب که این پروتئین ها کدر شده و مانع عبور نور از قسمت عدسی چشم می شود. شایع ترین نوع آب مروارید نیز مربوط به کهولت سن است. به نظر می رسد این حد اطلاعات برای رفع ابهامات کودکی مناسب باشد! اما اگر خواهان اطلاعات بیشتری هستید می توانید همچون این گروه از دوستان با پزشکان مربوط و یا حتی بیماران مصاحبه ای داشته و تحقیقی جامع و بروز در این باره ارائه دهید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی