تبیان، دستیار زندگی
در پی حملات تروریستی گروه پ.ک.ک در ترکیه نظامیان این کشور از طریق زمین و هوا عملیات سرکوب این گروهک را در دستور کار قرار داده‌اند که در این راستا کاماندوهای ترک وارد خاک عراق شده و در عمق خاک‌های کردستان عراق پیشروی کرده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیه درگیر مبارزه با پ.ک.ک


در پی حملات تروریستی گروه پ.ک.ک در ترکیه نظامیان این کشور از طریق زمین و هوا عملیات سرکوب این گروهک را در دستور کار قرار داده‌اند که در این راستا کاماندوهای ترک وارد خاک عراق شده و در عمق خاک‌های کردستان عراق پیشروی کرده‌اند.

ترکیه-پ.ک.ک

حدود هزار نیروی نظامی ارتش ترکیه از طریق زمین و هوا به نیروهای حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک درمرز این کشوربا شمال عراق حمله کرده‌اند که در تلافی حمله مسلحانه نیروهای حزب کارگران کردستان به مقر پایگاه ارتش ترکیه در جنوب شرقی این کشور است که باعث کشته شدن 26 سرباز و زخمی شدن هجده نیروی نظامی شد. این شمار از قربانیان حملات مسلحانه به نیروی‌های ارتش طی سال‌های اخیر بی‌سابقه محسوب می شود. در یک بمب گذاری جاده‌ای نیز در شهرستان گرویماک، پنج سرباز و چهارغیرنظامی جان باختند. در میان جان باختگان یک کودک سه ساله نیز شناسایی شده است. این اقدامات تروریستس خشم مقامات بلندپایه ترکیه را ردر پی داشت. در این راستا رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در واکنش به این رویداد گفت که این حملات تروریستی نشان می دهد که پ ک ک در تلاش برای تحریک جامعه و بی ثبات ساختن صلح در میان ملت این کشور است.

پیش تر در ماه سپتامبر نیز در یورش نیروهای پ ک ک به نظامیان ترکیه، شش سرباز جان خود را از دست دادند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور به احترام خانواده جان باختگان سفر به قزاقستان را لغو کرد. این حملات تلافی جویانه از سوی نظامیان ترک ادامه دارد و بر این اساس مقامات امنیتی ترکیه برآورد می کنند که در این حمله تلافی جویانه بیست و یک جنگجوی پ ک ک کشته شدند.

پ. ک. ک و زیر شاخه‌ ایرانی آن یعنی پژاک بعنوان بخشی از جریان سکولار- کمونیستی پان کردیسم ابتدا با حمایت شوروی سابق بعنوان سپر و ابزار جهت مقابله با ناتو شکل گرفت و تقویت شد و امروز نیز با حمایت صهیونیست ، آمریکا و برخی کشور های اروپایی مانند آلمان جهت انجام عملیات های تروریستی و خرابکارانه در کشورهای مورد هدف از جمله ایران و ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

« تورگوت اوزال » به عنوان اولین سیاستمدار ترک ، ماهیت وجودی کرد ها را پذیرفت هر چند قبلا از کردها به عنوان ترک‌های کوه نشین یاد می کرد. تعدد ریشه های نارضایتی داخلی و خارجی در ترکیه خصوصا کردستان ترکیه موجب پیدایش گروههای متعدد شبه نظامی و چریکی در این منطقه شده بود که بدون تردید حزب کارگزاران کردستان (پ. ک. ک ) بعنوان افراطی ترین و موفق ترین جنبش کردی در دهه های اخیر مبارزات کردستان ترکیه ظاهر شده است.

به لحاظ امنیتی کردها مهمترین مسئله امنیت داخلی ترکیه قلمداد می‌شوند که یکی از ریشه های پیدایش این معضل هویت زدایی قومی از کردها می باشد که از آغاز تشکیل جمهوری ترکیه این سیاست دنبال گردید و دومین ریشه شکل گیری این معضل امنیتی عدم توسعه یافتگی و عمرانی منطقه کرد نشین ترکیه می‌باشد .  در 6 نوامبر 1983 پس از برگزاری انتخابات و انتقال قدرت از نظامیان به غیر نظامیان وضعیتی در ترکیه به وجود آمد که کردها نیز مثل سایر احزاب سیاسی از آن بهره بردند و فعالیتشان را تشدید نمودند و « تورگوت اوزال » به عنوان اولین سیاستمدار ترک ، ماهیت وجودی کرد ها را پذیرفت هر چند قبلا از کردها به عنوان ترک‌های کوه نشین یاد می کرد. تعدد ریشه های نارضایتی داخلی و خارجی در ترکیه خصوصا کردستان ترکیه موجب پیدایش گروههای متعدد شبه نظامی و چریکی در این منطقه شده بود که بدون تردید حزب کارگزاران کردستان (پ. ک. ک ) بعنوان افراطی ترین و موفق ترین جنبش کردی در دهه های اخیر مبارزات کردستان ترکیه ظاهر شده است.

ترکیه-پ.ک.ک

در سال1970 تفکرات ملی گرایانه و اندیشه های عبدالله اوجالان معروف به  آپو به معنی عمو شکل می گیرد. آپو در دانشگاههای ترکیه بعنوان دانشجوی علوم سیاسی به بحث و بررسی درباره اوضاع کردستان ترکیه می پردازد و با تلاش و رهبری وی گروه دانشجویی و شاخه جوانان انقلابی احزاب در ترکیه شکل می گیرد و نفرات آن گروه را اکثرا کرد زبان و بعضا ترک زبان و دانشگاهیان تشکیل می داد که حقی کارا و  عبدالله اوجالان هسته اصلی و مرکزی آن گروه بودند. در سال 1975 این گروه به طور مخفی با تبلیغات سیاسی مردم را علیه دولت تحریک می کردند و در سال 1977 تحت عنوان  مسیر انقلاب کردستان منشوری را منتشر کردند که در همین سال دولت ترکیه با خطرناک اعلام نمودن این گروه به وسیله سازمان استخبارات و اطلاعات ترکیه (MTI) سازمان ستاره سرخ را برای مقابله با این گروه سرکوب هرگونه آشوبی تشکیل دادند که این سازمان با نفوذ در داخل اعضا گروه رهبر و اداره کننده گروه یعنی حقی کارا را به قتل رساندند که پس از او هدایت آن به اوجالان واگذار شد . در سال 1980 در ترکیه، نظامیان کودتا و بر تمام شمال کردستان و ترکیه حکومت نظامی اعمال شد و همه گروهها و احزاب چپ گرای کرد سرکوب شدند. عده ای فرار، عده ای تبعید و عده ای نیز زندانی شدند . در این مدت که سه سال طول کشید عده ای از افراد حزب پ.ک.ک تسلیم نشدند و حتی به خارج هم فرار نکردند از جمله آنها چهار (هه وال ) بودند که دست در دست هم خود را به آتش کشیدند اما تسلیم نشدند و یا اینکه عده ای در زندان دست به اعتصاب غذا زدند. در سال 1982 کنگره دوم پ. ک. ک در لبنان تشکیل شد و جنگ چریکی تصویب گردید، آنها به کردستان بازگشتند و در سال 8-1983 عملا وارد فاز نظامی و جنگ مسلحانه شدند و با انجام عملیات‌های نظامی در استان های تازان تب ، صرب و پاتمان قیام مسلحانه را شدت بخشیدند که ابته ارتش ترکیه موفق شد با دستگیری و زندانی و اعدام تعداد زیادی از اعضای حزب از جمله برخی از اعضای کادر رهبری ، ضربات سختی بر آن وارد کند و در مقابل ، رهبری حزب برای ترمیم جراحات وارده، بدنه حزب را گسترش داده و آن را تا حدود ده هزار نفر نیروی مسلح ارتقاء داد تا جائیکه در کنگره سوم در سال 1986 که در لبنان تشکیل شد دستور تشکیل ارتش آزادی بخش کردستان صادر گردید . از سال 1371 با انجام دهها مورد عملیات کمین ، حمله به تاسیسات و مراکز نظای و مین گذاری توانستند تلفات سنگینی بر نظامیان ترکیه وارد نمایند . طبق آمار منتشر شده پ.ک.ک بیش از 37 هزار نفر از مردم ترکیه را که بیشترشان غیر نظامی بوده اند در درگیری های نظامی از بین برده است. این روند فعالیت پ.ک.ک در ترکیه موجبات نارضایتی گسترده مردم این کشور از این قبیل فعالیت ها را فراهم آورده و در مقابل دولت ترکیه را نیز برای مقابله جدی‌تر کرده است.

صد‌ها تن از شهروندان استانبول و آنکارا طی یک راهپیمایی، حمله مرگبار جنگجویان پ ک ک به پایگاههای نظامی این کشور را محکوم کردند. در این میان مقامات عراق، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا، متحدان ترکیه در ناتو و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، حملات اخیر پ ک ک به پایگاههای ارتش ترکیه را محکوم کرده‌اند. به نظر می رسد تداوم این روند موجب ایجاد شکاف های گسترده میان کردها و دولت ترکیه خواهد شد

رییس جمهور ترکیه در واکنش به اقدام تروریستی اخیر تصریح کرد که آنهایی که فکر می‌کنند کشور ما را با این حملات ضعیف و مجبور به تحمیل خواسته‌هایشان خواهند کرد بدانند که انتقام این حملات بسیار بزرگ خواهد بود و آنان بار‌ها طعم این انتقام را خواهند چشید. همچنین صد‌ها تن از شهروندان استانبول و آنکارا طی یک راهپیمایی، حمله مرگبار جنگجویان پ ک ک به پایگاههای نظامی این کشور را محکوم کردند. در این میان مقامات عراق، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا، متحدان ترکیه در ناتو و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، حملات اخیر پ ک ک به پایگاههای ارتش ترکیه را محکوم کرده‌اند. به نظر می رسد تداوم این روند موجب ایجاد شکاف های گسترده میان کردها و دولت ترکیه خواهد شد. دولت اقلیم کردستان عراق نیز با فراهم کردن شرایط اقامت و حضور اعضای این گروهک موجبات نا امنی عراق و منطقه را فراهم می آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز درگیری گسترده‌ای با شاخه ایرانی این گروهک یعنی پژاک داشت که تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد. هم‌اکنون مرزهای کشورمام از لوث وجود این گروهک پاک شده اما مسلم است که تداوم فعالیت‌های این گروهک و پ.ک.ک باعث ناامنی منطقه می وشد و باید اقدامات اساسی از طرف دولت‌های عراق، ترکیه و ایران برای نابودی این گروهک‌ها انجام شود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان