تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، گسترش تفسیر قرآن در كشور را یكی از بركات تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم عنوان و اظهار كرد: طبق جدیدترین آمار 81 هزار هیئت مذهبی و بیش از 70 هزار مسجد در كشور فعالیت می‌كند و فضاهایی مانند مسجد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد بهترین فضا برای برپایی كلاس‌های قرآن است

دکتر خاموشی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، گسترش تفسیر قرآن در كشور را یكی از بركات تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم عنوان و اظهار كرد: طبق جدیدترین آمار 81 هزار هیئت مذهبی و بیش از 70 هزار مسجد در كشور فعالیت می‌كند و فضاهایی مانند مسجد بهترین فضا برای برپایی كلاس‌های قرآن است.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در همایش مسئولان دارالقرآن ادارات كل تبلیغات اسلامی استان‌ها در محل سازمان دارالقرآن الكریم درباره كاركرد دین اسلام و تعالیم قرآنی و انتظار بشر از این معارف الهی سخنرانی كرد.

وی اظهار كرد: كتاب مقدس قرآن كریم حاوی برترین تعالیم ممكن برای هدایت بشر است به عبارت دیگر هیچ كتابی توانایی این را ندارد كه بسان قرآن كریم انسان را در دنیا و آخرت هدایت كند، از این رو انتظاری كه بشر از دین اسلام و قرآن كریم دارد، یك انتظار حداكثری است نه یك انتظار حداقلی.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وقتی به جوامع مسلمانان نگریسته می‌شود، می‌بینیم كه مسلمانان هنوز به جایگاه واقعی خود طبق قرآن كریم دست پیدا نكردند و لازم است نگرش خود را به این كتاب آسمانی ارتقاء بخشند، برای این منظور لازم است كه در آیات قرآن كریم قله‌های رفیع انسانیت را بشناسند.

خاموشی عنوان كرد: تعداد این قله‌ها زیاد نیست ولی دارای دامنه‌ای وسیع هستند كه در این زمینه می‌توان به اوصافی مانند اعتقاد به توحید، معاد، نبوت و ... اشاره كرد، یك انسان قرآنی عقل خود را در عرض قرآن كریم قرار نمی‌دهد بلكه با استفاده از عقل خود به حقانیت قرآن كریم پی‌ می‌برد.

وی بیان كرد: یك انسان قرآنی انسانی ظلم‌ستیز است و در برابر ظلم سر تسلیم فرود نمی‌آورد. امروزه در سراسر جهان نشانه‌های تفكر پیروزی مظلوم بر ستمگران نمایان شده است. این پیروزی در واقع پیروزی تفكر امام خمینی(ره) است كه توجه مردم جهان را به خود معطوف كرده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه كرد: والدین باید در تربیت فرزندان خود این انتظار را داشته باشند كه فرزندان آن‌ها بتوانند اسلام واقعی و حداكثری را در زندگی خود پیاده كنند و اگر به صرف نام اسلام بسنده كنند و دلخوش باشند، آن اثرات را كه از یك مسلمان واقعی انتظار دارند تحقق نمی‌یابد.

حجت‌الاسلام خاموشی در خصوص تربیت قرآنی كودكان خاطرنشان كرد: در روایات آمده است كسی كه می‌خواهد حریم الهی را رعایت كند نباید به محرمات نزدیك شود و این قضیه در بحث شبهات نیز صادق است زیرا شیطان انسان را از طریق همین قضایای شبهه‌ناك به گمراهی می‌كشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم تصریح كرد: مقام معظم رهبری تاكیدات ویژه‌ای را در بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم داشتند و این امر باید مورد توجه همه مسئولان باشد. برای تحقق این منویات یك عزم ملی و همگانی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: حفظ قرآن كریم باید از خود ما آغاز شود و اگر هر كسی طبق توان خود هر 10 روز یك صفحه قرآن را حفظ كند تا حدود 8 یا 9 سال روند حفظ كل قرآن كریم به اتمام می‌رسد. در ادارات باید تمام حلقه‌های كارمندان و خود مسئولان نیز در امر حفظ قرآن كریم فعالیت كنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار كرد: امر حفظ قرآن كریم باید از خانه‌ها آغاز شود و رسانه‌ها باید در این راستا تبلیغات گسترده‌ای را انجام دهند و این‌گونه عزم ملی برای حفظ قرآن كریم برانگیخته خواهد شد. حافظ قرآن كمتر گناه می‌كند و آیات قرآن نیز او را از ارتكاب به محارم باز می‌دارد.

وی بیان كرد: حفظ قرآن كریم به بحث تفسیر نیز كمك می‌كند و در این راستا پیشنهاد می‌شود كه ائمه جماعات و مبلغان دین حفظ قرآن كریم را آغاز كنند. پرورش و تعلیم مربیان و اساتید قرآن یكی از اصول كار و اولویت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای گسترش فرهنگ قرآنی است.

حجت‌الاسلام خاموشی عنوان كرد: هم اكنون كشور ظرفیت‌های زیادی برای برپایی كلاس‌های قرآن دارند و نباید منتظر وصول بودجه‌های قرآنی شد. هم اكنون طیق جدیدترین آمار 81 هزار هیئت مذهبی و بیش از 70 هزار مسجد در كشور فعالیت می‌كند. فضاهایی مانند مسجد بهترین فضا برای برپایی كلاس‌های قرآن است.

تنظیم: هومن بهلولی