تبیان، دستیار زندگی
دیدن کودکی که در خواب به سختی نفس می کشد، خرخر می کند و دهانش نیمه باز مانده است تا بتواند هوا را از راه دهان تنفس کند، ناراحت کننده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا لوزه کودک اضافی است؟


دیدن کودکی که در خواب به سختی نفس می کشد، خرخر می کند و دهانش نیمه باز مانده است تا بتواند هوا را از راه دهان تنفس کند، ناراحت کننده است. این مشکلات می تواند ناشی از بزرگی لوزه سوم در کودک باشد. در چنین وضعیتی، پس از سن 2 سالگی و در صورت تایید پزشک، لوزه باید جراحی شود.


لوزه

لوزه سوم چیست و در بدن انسان ها چه کاری می کند؟

لوزه سوم، در واقع جزئی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود و در حفاظت از بدن در برابر بیماری ها به خصوص در دوران کودکی نقش دارد، به طوری که پژوهش ها نشان می دهد اگر در خردسالان زیر دو سال وجود نداشته باشد، آنها را با مشکلات جدی در خصوص سلامت مواجه می کند. اما این لوزه معمولا با بزرگ شدن انسان ها کوچک می شود و پس از مدتی دیگر قابل مشاهده نیست و با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، اهمیت خودش را در محافظت از بدن از دست می دهد.

دو نوع لوزه در بدن انسان وجود دارد، یکی لوزه های کامی که وقتی دهان باز می شود آنها را می بینیم و دیگری لوزه سوم که داخل دهان، پشت خروجی بینی و زبان کوچک است و در معاینه معمولی دیده نمی شود.

کی باید لوزه عمل شود؟

- وقتی در یک فصل برای فردی بیش از سه بار گلودرد چرکی شدید به همراه تب 40 درجه که در آن نتواند غذا بخورد پیش آید باید لوزه عمل شود.

- همچنین اگر فرد دچار آبسه لوزه یا مشکوک به سل لوزه باشد.

- بزرگی خود لوزه به تنهایی نیاز به عمل جراحی ندارد، مگر این که این لوزه ها آنقدر بزرگ شده باشند که راه تنفس را ببندند که در این صورت لوزه باید عمل شود.

علائم بزرگی لوزه

- انسداد بینی (بیماران قادر نیستند از بینی به خوبی نفس بکشند)

- سینوزیت‌های مکرر

- صحبت کردن تودماغی

- ناراحتی‌های گوش از جمله اوتیت سروز یا التهاب سروزی گوش (این عارضه باعث می‌شود هوا به گوش میانی نرسد)

با کودکی که دچار بزرگی لوزه سوم است، چه باید کرد؟

اگر با بزرگ شدن لوزه سوم، کودک با ناراحتی‌های گوش مواجه شود، یا دچار سینوزیت‌های مکرر گردد، و یا دچار انسداد راه‌های هوایی شود، در این گونه موارد باید عمل جراحی انجام شود، ولی در غیر این صورت معمولاً با افزایش سن خودبه‌خود برطرف می‌شود و نیازی به انجام عمل جراحی نخواهد بود.

لوزه هایی که در حد متوسط هستند و گاهی سرما می خورند نیازی به عمل جراحی ندارند، چون خود لوزه ها جزو سیستم لنفاوی بدن هستند و در کودکان نقش ایمنی و جلوگیری از عفونت را دارند، لذا توصیه می شود لوزه اصلی تا 5 سالگی عمل نشود، مگر این که خیلی بزرگ باشد و راه تنفس را ببندد

عوارض جراحی نکردن لوزه بزرگ

اگر بیمارانی که تشخیص داده شده است باید جراحی لوزه شوند، جراحی نشوند، بیماری شان به مرور روی فک دندانی آنها اثر منفی خواهد گذاشت. عارضه دیگر این مشکل ترشح مایع در هر دو گوش و کاهش شنوایی است.

عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها، تحریک مزمن گلو، مشکل در تغذیه و اکسیژن رسانی به بدن که در نهایت منجر به نقص در فرآیند رشد می شود، همگی از عوارض جراحی نکردن لوزه بزرگ در کودک است.

بعد از جراحی لوزه چه باید کرد؟

- بیمار تا شش ساعت بعد از عمل، از خوردن و آشامیدن اجتناب نماید.

- رژیم غذایی تا 10 روز بعد از عمل، باید هم نرم و هم سرد باشد، به عبارت ساده تر غذاهای سفت یا داغ ممنوع است.

- بیمار ممکن است روز دوم تا 5/38 درجه تب کند که این امر طبیعی است.

- بیمار بعد از عمل به دلیل درد مختصری که شاید هنگام بلع داشته باشد ممکن است کمتر غذا بخورد. لازم است بدانید غذا خوردن باعث می شود زخم سریع تر التیام پیدا کند. لذا بیمار را به غذا خوردن تشویق نمایید.

- بعد از عمل، به خصوص روزهای پنجم و ششم ممکن است بیمار کمی گوش درد داشته باشد که ناشی از حس مشترک گوش و حلق است و ارتباطی به خود گوش ندارد.

- از روز دوم به بعد، در محل لوزه ها یک قشر خاکستری ایجاد می شود. این قشر خاکستری لخته فیبرین است و قسمتی از روند التیامی است. کسانی که به این مسئله آگاه نباشند ممکن است به غلط آن را چرک بپندارند.

- بوی بد دهان تا چند روز بعد از عمل طبیعی است و به دلیل چرک کردن محل عمل نیست.

فرآوری: زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


منابع :

جام جم - دکتر علیرضا جعفری، متخصص گوش، حلق و بینی

همشهری

سایت دکتر قرشی – جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

مطالب مرتبط:

مشکلات لوزه در بچه ها

لوزه سوم در كودكان چیست؟

چه موقع لوزه ها را باید درآورد؟

لوزه‌ و بیماری های آن (1) و (2)

گلودرد و التهاب لوزه ها در کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.