تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد دارید مثل خیلی از گردشگران واقعی سبك و راحت و فقط با یك كوله‌پشتی سفر كنید‌، دانستن نكات زیر برای جمع كردن وسایل‌تان لازم و ضروری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد لازم برای طبیعت گردی


اگر قصد دارید مثل خیلی از گردشگران واقعی سبك و راحت و فقط با یك كوله‌پشتی سفر كنید‌، دانستن نكات زیر برای جمع كردن وسایل‌تان لازم و ضروری است. همان‌طور كه می‌دانید، حمل كوله‌پشتی سنگین در اتوبوس، قطار و همچنین طبیعت، باعث خستگی و كلافه شدن می‌شود؛ پس بهتر است كوله هرچه سبك‌تر و جمع‌و‌جورتر بسته شود.

مواد لازم برای طبیعت گردی

لباس

وقتی به دل طبیعت می‌روید، در مورد لباس‌ها باید به حداقل قانع شوید؛ در طول روز یك‌دست لباس بپوشید و همان را هم بشویید و دوباره استفاده كنید. پس بسته به روزهای سفر در طبیعت.

1. به همراه ‌داشتن دو یا سه تی‌شرت كافی است چون شستن و خشك كردن آن راحت و سریع است؛ ولی حتی‌الامكان یك لباس آستین بلند نیز با خود داشته باشید تا از شر نیش پشه‌ها و آفتاب سوختگی در امان باشید.

2.دو دست شلوار سبك و راحت با جیب‌های فراوان با خود بردارید.

3. داشتن یك شلوار جین (البته نه از نوع گران قیمت) به دلیل استحكام و مورد استفاده بودن آن در همه جا لازم است.

4. اگر اهل شنا كردن هستید، همراه داشتن یك مایوی سبك و كم حجم یادتان نرود.

5.حتما یك دست لباس پشمی به همراه داشته باشید چون در مناطقی كه هوا سرد است یا حتی در مناطقی كه در طول روز هوا گرم ولی شب‌های سردی دارد ، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هم آن را نپوشید، می‌توانید به عنوان بالش نیز استفاده كنید.

6. داشتن 4 یا 5 جفت جوراب و لباس زیر كافی است چون می‌توان آنها را شست و مجددا پوشید.

7. تنها زمانی كفش‌های كوهنوردی مقاوم به همراه ببرید كه قرار است مسافت‌های طولانی را پیاده طی كنید؛ این نوع كفش‌ها هم جای زیادی اشغال می‌كنند و هم سنگین هستند، پس از ضرورت حمل آن مطمئن شوید.

8. یك‌جفت صندل ساده و راحت برای اكثر مسافرت‌ها لازم است.

وسایل ضروری

·در اكثر برنامه‌های طبیعت‌گردی داشتن یك كیسه خواب كه قابل لوله كردن باشد، ضروری است. حتی اگر جایی را برای شب ماندن در نظر گرفته باشید.

. یك بادگیر هم با خود داشته باشید.

· داشتن كلاه برای محافظت سر و صورت در مقابل نور آفتاب هم لازم است.

·یك یا دو بطری آب بخصوص‌ در مناطق گرم همراه ببرید.

·چاقوی ضامن‌دار، دوست خوب و كاری گردشگران است؛ فقط در سفرهای هوایی از حمل آن خودداری کنید.

·همراه داشتن دستمال كاغذی لوله‌ای در حد ضرورت هم بد نیست.

·یك جعبه كمك‌های اولیه كوچك هم می‌تواند همراه خوبی باشد.

· دو حوله كوچك و سبك نیز همراه داشته باشید.

· كاسه، قاشق، چنگال و چاقوی یك‌بار مصرف را فراموش نكنید.

·قرص یا اسپری حشره‌كش را هم در كوله بگذارید.

·چراغ قوه هم جاهایی لازم می‌شود.

وسایل دلخواه

به همراه داشتن این وسایل دلخواه است و حمل آن ضروری نیست.

دوربین عكاسی، ماشین حساب كوچك، ساعت كوچك، ضبط صوت كوچك (كه امروزه موبایل‌ها تمام این امكانات را یكجا دارند)، باطری اضافه، كیف كمری كوچك، یك كتاب مورد علاقه، قلم و كاغذ (برای نوشتن مسیرها، اسامی مكان‌های مشاهده شده، برنامه سفر) و مقداری كیسه زباله برای جداكردن لباس‌های كثیف از تمیز.

چه چیز‌هایی را همراه نبریم

·اگر واقعا می‌خواهید سبك سفر كنید از بردن كتابچه‌های راهنما كه هم سنگین و هم جاگیر است خودداری كنید. می‌توانید قبل از سفر آن را مطالعه كنید یا از صفحات مورد نیاز كپی بگیرید. در بسیاری از هتل‌ها هم كتاب‌های راهنمایی به عنوان مرجع وجود دارد و حتی بعضی از مسافران كتابشان را به امانت می‌دهند.

· حتی‌الامكان با خود سشوار حمل نكنید چون جاگیر است، ولی اگر واقعا فكر می‌كنید لازم است سعی كنید از نوع كوچك و سفری آن استفاده كنید.

·اشیای ارزشمند را با خود حمل نكنید چون احتمال گم یا دزدیده شدن آن وجود دارد.

·لطفا وسایلی را كه حتی در خانه هم از آنها استفاده نمی‌كنید با خود نبرید. چرا فكر می‌كنید وسیله‌ای بلااستفاده ناگهان در سفر به كار می‌آید؟

مواد لازم برای طبیعت گردی

پول در سفر

· در طول سفر فقط به اندازه نیاز خود پول بردارید. كسانی كه اهل سفرند خوب می‌دانند همراه داشتن مقدار زیادی پول نقد هیچ ‌وقت كار عاقلانه‌ای نیست. پس مبلغی را همراه خود داشته باشید و بقیه پولتان را به بخش امانات هتل بسپارید یا در حساب كارت بانك‌تان بگذارید.

· اگر به هر دلیلی لازم است مقدار زیادی پول همراهتان باشد، آن را بین دوستان و اعضای خانواده قسمت كنید. چون همیشه احتمال این‌كه پول 2 نفر گم یا دزدیده شود،‌كمتر از یك نفر است.

·پولتان را داخل یك كیف كمری مناسب یا جیب داخلی لباس قرار دهید. پول هم باید در جایی مطمئن باشد و هم براحتی قابل دسترس.

·هیچ وقت برای خرید كردن تمام پول خود را از كیف خارج نكنید؛ تنها به اندازه قیمت كالا از داخل كیف پول بردارید.

·در سفرهای خارجی هیچ‌وقت در فرودگاه پولتان را تبدیل نكنید. اغلب گردشگران وقتی متوجه می‌شوند در كشورهای مختلف بدترین نرخ تبدیل ارز معمولا مربوط به فرودگاه‌هاست، شاید تعجب كنند. علاوه بر این، در این مكان‌ها كلاهبرداران هم در جستجوی مسافران هستند. پس بهتر است از قبل به فكر تبدیل ارز باشید و در بانك‌های معتبر یا مكان‌های مخصوص این كار اقدام به تبدیل پول‌تان كنید.

یار مسیرهای سخت

· اگر راهی کوه می شوید، در هر شرایطی باتون همراه داشته باشید حتی اگر قرار نیست اسکی کنید. باتون نه تنها در کوه، بلکه هنگام پیاده‌روی در مسیرهای شیب‌دار به کمک تان می آید.

·باتون‌ها دو نوع قابل تنظیم و ثابت دارند. در طبیعتگردی الزاما از باتون‌های قابل تنظیم استفاده می‌کنیم. باتون‌های تلسکوپی قابلیت حمل با شرایط مختلفی را دارند و بهتر است خیلی سنگین نباشند.

·با استفاده صحیح از باتون بار زیادی از زانوی شما برداشته می‌شود. زاویه دست شما در زمان گرفتن باتون باید کمی‌ مایل به بالا باشد. بهتر است از 2 باتون به صورت همزمان استفاده کنید. چرا كه استفاده از یک باتون باعث خستگی یک طرف از بدن می‌شود. حتی با عوض کردن یک باتون در دست‌های مختلف شانه‌ها درد می‌گیرند. با استفاده از باتون، پایداری در حرکت بهتر و نقاط اتکا در مسیرهای سنگلاخی بیشتر می‌شود.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، بقا در طبیعت