تبیان، دستیار زندگی
هدف گیری اقتصاد کشور باید توانمندی در بازار جهانی باشد. بر این مبنا تولید صادرات محور و هدف گذاری برای آن اهمیت ویژه ای می یابد. در نوشتار زیر باختصار از اهمیت صادارت و وضع کنونی آن سخن می گوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادرات را جدی بگیریم


هدف گیری اقتصاد کشور باید توانمندی در بازار جهانی باشد. بر این مبنا تولید صادرات محور و هدف گذاری برای آن اهمیت ویژه ای می یابد. در نوشتار زیر باختصار از اهمیت صادارت و وضع کنونی آن سخن می گوییم.

صادرات

صادرات، تنها یک واژه نیست بلکه پیامدهای بزرگ و گسترده ای ازنظر توسعه کشور، ارتقای رفاه اجتماعی، اشتغال و به ویژه اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده، ارتقای قدرت ملی و پیوندهای اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی دارد و از این رهگذر، کمک موثری به حفظ و پایداری امنیت ملی می کند.

اگر بتوان در تولید موفق بود، می‌توان صادرکننده خوبی شد. بنابراین موضوع افزایش عرضه کل، به‌ گونه ‌ای که هم تامین ‌کننده نیازهای کشور باشد و هم مازاد آن صادر شود، مهمترین بحث در زمینه تولید است. در این حوزه، موضوع مهم دیگر این است که ذات جنس صادرات نیاز به نگاه برون ‌نگر دارد، درحالی که که نگرش ما به اقتصاد در طول سال‌های گذشته، برون ‌نگرنبوده است.

در این حوزه دو دیدگاه اصلی وجود دارد:

جایگزینی واردات حکم می‌ کند که درهای کشور را بست و با تمام توان از تولید داخل حمایت کرد، به این معنا که در کشور خود تولید کنیم و خودمان هم تولیدات را مصرف کنیم. بر این اساس، بازار فروش در این سیاست، جمعیت 70 میلیونی کشور است.

در مقابل توسعه صادرات حکم می ‌کند که درها را باز کرده و تمامی کشورهای دنیا را بازار کالای تولیدی خود بدانیم. در این صورت، نه واردات حرام است، نه صادرات؛ یعنی بازی "برد- برد" را در پیش گرفته ایم.

انتخاب هر یک از این استراتژی‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی بر سیاست‌های پولی، مالی و تولیدی کشور داشته باشد و در نهایت، آثار و عواقب مثبت و منفی زیادی را هم به دنبال خواهد داشت. متاسفانه در حالی که بخش بازرگانی در اقتصاد دیگر کشورها محرک توسعه و رشد اقتصادی به شمار می رود، برنامه نویسان و سیاستگذاران اقتصادی کشور این نکته را فراموش کرده اند که با توجه به ویژگی‌های اقتصاد ایران، دستیابی به رشد اقتصادی در سایه تجارت میسر است.

کنار هم قرار گرفتن تجارت، صنعت و معدن مشکلاتی همچون عدم هماهنگی و زمان بر بودن کارهای اداری را از میان برمی دارد و با همسویی ایجاد شده در سیاست های این بخش ها هرگونه تصمیم گیری در این حوزه آسانتر خواهد شد

در دوره بالارفتن بی سابقه قیمت های اسمی نفت و افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی کشور، ملاحظه می شود، با وجودی که منابع عظیمی برای توسعه در اختیار کشور است اما اشتغال متناسب با آن تحقق نمی یابد که به ماهیت فن آوری صنعت نفت که سرمایه بر بوده ومستقیما از پیوندهای مستقیم و ضعیفی با زیربخش های اقتصادی برخوردار است، باز می گردد.

این مسئله به ویژگی خاص اقتصاد ایران بر می گردد. تجارت خارجی کشور در طول تاریخ جدید مبتنی بر نفت و ناشی از درآمدهای نفتی و سهم صادرات غیرنفتی در تجارت و تولید ناخالص ملی ناچیز بوده، اما باید توجه داشت که تنها توسعه «تولیدات صادراتی» است که پیوندها را برقرار می کند و در آن صورت، اقتصادی با استحکام درونی به وجود می آید. تجربه دیگر کشورها از جمله کشورهای جنوب و شرق آسیا و اروپای شرقی سابق و برخی از کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه پیرامونی ایران نظیر ترکیه و امارات، اثبات کننده این مدعاست.

بر همین مبنا و نظر به اهمیت موضوع صادرات 29 مهر ماه هر سال را به عنوان روز صادرات نامیده اند. وزیر صنعت ، معدن و تجارت با گرامیداشت 29 مهرماه روز ملی صادرات ، از این روز به عنوان روز پاسداشت مردان و زنانی دانست که اعتلای ایران اسلامی تنها دغدغه آنهاست و تمام همت خود را برای سرافرازی و سربلندی کشورمان در اقصی نقاط جهان بکار می گیرند.

اتاق فكر و تاثیر آن در صادرات

وی درادامه تحرک و پویایی اقتصاد ایران را لازمه تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جهاد اقتصادی دانست و گفت : باید با تاسی از بیانات ایشان مبنی براینکه ارز مورد نیاز کشور نباید از طریق صادرات منابع زیر زمینی تامین شود، گام های بلند تری را برداشت .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد : در کشورهایی که نفت پایه اقتصاد انها نیست تولید صادراتی برای حضور در بازارهای جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دکتر غضنفری با بیان اینکه تجارت محرک تولید به سمت بازارهای هدف است ، افزود: در دنیای معاصر بخش عمده رقابت ها برای کسب سهم بیشتری از بازار است و دیگر دوران اتکای صرف به تولید بدون توجه به بازارهای هدف به پایان رسیده است

از نظر وی ، کنار هم قرار گرفتن تجارت، صنعت و معدن مسائلی چون نبود هماهنگی و زمانبر بودن کارهای اداری را از میان بر می دارد و با همسویی ایجاد شده در سیاست های این بخش ها هر گونه تصمیم گیری دراین حوزه آسان تر خواهد شد.

غضنفری با بیان اینکه ادغام وحدت رویه در بین بنگاه های کوچک و متوسط را به دنبال خواهد داشت و در قرار گرفتن آنها در نقشه کلان تولید به سمت صادراتی شدن کمک می کند، افرود: به طور قطع پس از همسویی سیاست های بخش تجارت و صنعت بنگاه های کوچک و متوسط در راستای افزایش بهره وری و توان تولید صادراتی اقدامات گسترده ای خواهند داشت .

اگر بتوان در تولید موفق بود، می‌توان صادرکننده خوبی شد. بنابراین موضوع افزایش عرضه کل، به‌ گونه ‌ای که هم تامین ‌کننده نیازهای کشور باشد و هم مازاد آن صادر شود، مهمترین بحث در زمینه تولید است

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دستاوردهای مهم ادغام با رویکرد صادرات گرا را تنظیم پایدار بازار عنوان کرد و افزود: در این رویکرد تنظیم بازار ساده خواهد بود به شرطی که تولیدات داخلی یک جریان بزرگ و پرحجم کالاها را با رعایت استاندارهای لازم به سمت بازارهای خارجی روانه کنند .

قطعا اگر کلمه تجاری را در کنار تولید قرار دهیم، دنیای جدیدی پیش روی ما باز می شود. از این رو باید به تولیدات و ابتکارات و اختراعات خود دید تجاری دهیم و برای تحقق این مهم لازم است تا بیش از پیش این دیدگاه را توسعه دهیم. در چنین شرایطی تشخیص بخش های پیشتاز، صنایع نوین و فناوریهای جدید ازجمله این الزامات برای تحقق اهداف تعیین شده است.

کنار هم قرار گرفتن تجارت، صنعت و معدن مشکلاتی همچون عدم هماهنگی و زمان بر بودن کارهای اداری را از میان برمی دارد و با همسویی ایجاد شده در سیاست های این بخش ها هرگونه تصمیم گیری در این حوزه آسانتر خواهد شد.بدیهی است که وحدت رویه در بین بنگاههای کوچک و متوسط و در نهایت قرار گرفتن آنها در نقشه کلان تولید، به صادراتی شدن آنها کمک می کند که به طور قطع پس از همسویی سیاستهای بخش تجارت و صنعت، بنگاههای کوچک و متوسط در راستای افزایش بهره وری و توان تولید صادراتی اقدامات گسترده تری خواهند داشت.

تولیدکنندگان و صنعتگران کشور باید با گسترش ابعاد تولید، نگاه خود را علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای جهانی معطوف کرده و تولید صادرات محور را در دستور فعالیت های خود قرار دهند. مسلما در این صورت اقتصاد ایران با قدرت هر چه بیشتر در مسیر اهداف کلان خود حرکت خواهد کرد و می رود که در افق سال 1404 پرچمدار اقتصاد منطقه شود.

فرآوری : ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرآنلاین/ سیاست روز