تبیان، دستیار زندگی
گاهی اتفاق افتاده است که میلی به کار کردن ندارید و می‌گویید دست و دلم پی کار کردن نمی‌رود. می‌دانید چرا این گونه است؟ برای اینکه خسته اید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خسته نشو، خمیازه نکش!

خسته نشو، خمیازه نکش!

گاهی اتفاق افتاده است که میلی به کار کردن ندارید و می‌گویید دست و دلم پی کار کردن نمی‌رود. می‌دانید چرا این گونه است؟ برای اینکه خسته اید. خستگی هنگامی رخ می‌دهد که مقدار موارد زاید و سمّی در بدن زیاد شود. یکی از مواد مسموم کننده که در بدن به وجود می‌آید گاز کربنیک است

.وقتی که گاز کربنیک بدن شما زیاد شود، بی اختیار خمیازه می‌کشید. یعنی دهانتان را باز می‌کنید و بعد نفس خود را بیرون می‌دهید و در نتیجه مقداری از گاز کربنیک را از بدن خارج می‌کنید. این کار، همان طور که گفتیم، بی اختیار و خود به خود صورت می‌گیرد، زیرا در مغز ما مرکزی هست که نفس کشیدنمان را تنظیم می‌کند.

اگر مقدار زیادی گاز کربنیک در بدن ما باشد، این مرکز به عضلات دهان و شش‌ها فرمان می‌دهد که آن را از بدن خارج کنند. برای همین است که ما، بی آنکه خودمان بخواهیم، دهانمان را باز می‌کنیم، نفس بلندی می‌کشیم و بعد گاز کربنیک را بیرون می‌دهیم.

گاهی هم، وقتی که کسی خمیازه می‌کشد، ما خمیازه می‌کشیم. در این وقت دیگر علَت خمیازه کشیدن زیاد بودن گاز کربنیک نیست، بلکه نگاه کردن به خمیازه‌ی دیگری یا شنیدن صدای خمیازه‌ی او روی مغز ما تأثیر می‌کند و باعث خمیازه می‌شود. حتی ممکن است خواندن این صفحه باعث می‌شود که شما بی اختیار خمیازه بکشید.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:کوتاه و خواندنی

مطالب مرتبط:

مستمند و ثروتمند

کودک و دزدان

پرندگان چگونه خود را گرم می کنند؟

چوب زدن بر آب

برادر پیامبر

علاج واقعه قبل از وقوع باید كرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.