تبیان، دستیار زندگی
«ورزش کردن را جدی بگیرید». این یک جمله هشدار دهنده است، مثل هشدارهایی که در فصل زمستان، در زمان همه گیری آنفلوانزا می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفریحی برای زندگی ماشینی
تفریحی برای زندگی ماشینی

«ورزش کردن را جدی بگیرید»

این یک جمله هشدار دهنده است، مثل هشدارهایی که در فصل زمستان، در زمان همه گیری آنفلوانزا می دهند.

ورزش فقط روی اندام های ما تاثیر گذار نیست. دنیایی که در جوانی و بزرگ سالی به آن وارد می شوید آن قدر جدی است که ورزش به عنوان یک تفریح نیاز آن است و اگر از حالا شروع کنید، برای آن روزگارتان توشه ای برداشته اید. از ما گفتن.

مهرداد یوسفی، کارشناسی ارشد تربیت بدنی و دکترای روان شناسی ورزشی حرف هایی درباره تاثیر ورزش روی نوجوانان دارد که پای صحبتش می نشینیم.

چه ورزشی برای نوجوانان مفید تر است؟

در همه دنیا به ساختار فیزیکی کودکان و نوجوانان توجه می کنند و بر اساس آن، ورزشی را که برای آنها مناسب باشد انتخاب می کنند.  در سطح حرفه ای حتی روی ژن آنها کار می کنند تا در آینده ورزشکارانی با فیزیک مناسب آن رشته داشته باشند.

چه طور می توان بهترین ورزش را به نوجوانان پیشنهاد داد؟

این که نوجوانان چه ورزشی کنند که در این سن باعث ساییدگی مفصلشان یا مشکلات عضلانی و ....نشود مهم است. باید توجه کنیم در همه دنیا دنبال ورزش هایی هستند که بتوانند شادی و نشاط به وجود بیاورند. با توجه به ماشینی شدن زندگی و مشکلاتی که دارد، ورزش هایی که جنبه تفریحی داشته باشند در این زمینه ورزش های همگانی مفید ترند و سریع تر تأثیر می گذارد. در یکی از سفرهایم دیدم استخری را پر آب کرده بودند و درون آن ماهی ریخته بودند. چند تا از ماهی ها را رنگ زده بودند و شرکت کنندگان باید این ماهی رنگی ها را می گرفتند و خیلی هم شاد بودند. این شادی و تحرک حتی روی هورمون ها هم تأثیر مثبت می گذارد. تحقیقات نشان می دهد ورزش روی جنبه های مختلف جسمی، عاطفی و اخلاقی انسان ها تأثیر گذار است.

ورزش چه طور می تواند روی عواطف تأثیر بگذارد؟

عواطفی مثل ترس، خشم، محبت، حسد و... را همه نوجوانان دارند. ولی چگونه آنها را کنترل می کنند؟ ورزش باعث می شود فرد در این موقعیت ها رفتار خود را کنترل کند.

مثلا کودکانی که در موقعیت ترس قرار می گیرند هر کاری انجام می دهند. یکی فرار می کند، یکی می نشیند، کودکی حالت هجومی دارد و..... مهم این است که کودک بهترین روش را برای کنترل این حس با عاطفه اش انجام دهد. کودکی که ورزش می کند در این شرایط عکس العمل منطقی خواهد داشت. این درباره ترس بود، اما درباره همه عواطف هم همین خواهد بود.

کسانی که روزانه ورزش می کنند، رفتارشان در جامعه منطقی تر است. ورزش ارتباط خوبی با منش های پهلوانی دارد و ورزش و اخلاق باعث می شوند جامعه سالم باشد.

نوجوانانی که خارج از مدرسه فعالیت ورزشی نمی کنند فقط هفته ای دو ساعت زنگ ورزش دادند. هفته ای دو ساعت ورزش را می توان فعالیت ورزشی محسوب کرد؟

تأثیر ورزش مثل تأثیر آمپول و قرص نیست. ورزش باید به صورت مداوم و مستمر باشد تا نتیجه دهد، تا روی روان تأثیر بگذارد؛ روی روابط اجتماعی اثر بگذارد و حتی برای این که نوجوانان اندام خوبی داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد ورزش روزانه حداقل بعد از چهار تا شش هفته روی شرایط فیزیکی تأثیرمی گذارد.هفته ای دو ساعت نه تنها تاثیری ندارد بلکه می تواند مضر هم باشد.

در هر جلسه ی ورزشی، اول یک گرم کردن عمومی داریم، بعد گرم کردن تخصصی، که حرکات کششی و اختصاصی آن رشته را انجام می دهند.هر کدام از اینها 20 دقیقه وقت می خواهند و اگر این زمان را کم کنیم، بچه ها آسیب خواهند دید و انعطاف و دامنه حرکتی شان کم خواهد شد. حالا به اینها حضور و غیاب و بحث های دیگر مدرسه را اضافه کنید، ببینید وقت برای این تمرین ها هست؟ با یک آموزش و مهارت نصفه و نیمه و شرایط بدنی بد، بچه ها عضو تیم های ورزشی می شوند و بعد این بچه ها دچار سرخوردگی و دلزدگی از ورزش هم می شوند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:دوچرخه

مطالب مرتبط:

انعکاس صدای تو

راه هایی برای اعتماد به نفس

پدر، مادر؛ من یک نوجوانم!

تلاش برای پرواز

چگونه نه گفتن را بیاموزیم

پزشک خود باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.