تبیان، دستیار زندگی
ظهر روز 5 شنبه اخبار کشته شدن قذافی بر روی سایت‌ها و شبکه های خبری دنیا قرار گرفت. خبری که دنیا چندین ماه بود منتظر شنیدن آن بود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیبی و‌ آغاز دوران جدید


بالاخره لیبی از دست دیکتاتورش پس از 40 سال آسوده شد و مردم لیبی پس از کشته شدن معمر قذافی به جشن و پایکوبی پرداختند. اما نکته قابل تامل در این خصوص آینده این کشور است که به کدامین سو می‌رود؟

ظهر روز 5 شنبه اخبار کشته شدن قذافی بر روی سایت‌ها و شبکه های خبری دنیا قرار گرفت. خبری که دنیا چندین ماه بود منتظر شنیدن آن بود. سیر اظهار نظرها و شایعات در چند روز گذشته ادامه داشته اما نکته قابل تامل در این زمینه پیروزی مردم لیبی است که با بهره گیری از آموزه‌های اسلام با تاسی به سایر مردم منطقه به بیداری اسلامی روی آوردند و علیه دیکتاتوری که 40 سال بر گرده مردم لیبی سوار بود، فائق آیند و نابودی او را رقم بزنند. هزینه‌ای که این ظلم‌ها و دیکتاتوری برای وی داشت بسیار سنگین بود؛ چراکه در ذلت تمام و در درون لوله‌ای دستگیر شد و خانواده‌اش نیز هر یک به طریقی یا آواره شدند یا کشته. عدم تمکین به خواست مردم جز این نتیجه‌ای در بر ندارد و نهایت پیروز خواست مردم است.

جشن مردم

در ابتدا رییس شورای عالی نظامی طرابلس و یك شبكه تلویزیونی نزدیك به دولت موقت لیبی از كشته شدن معمر قذافی خبر دادند. عبدالحكیم بلحاج، رییس شورای نظامی شهر طرابلس اعلام كرد كه معمر قذافی، دیكتاتور سابق این كشور بر اثر شدت جراحات وارده در هنگام دستگیری، كشته شده و دوران حكومت وی به سر رسیده است. همچنین در عملیات نظامی نیروهای وابسته به دولت موقت لیبی، ابوبكر یونس، وزیر دفاع قذافی كشته و سیف‌الاسلام قذافی و عبدالله السنوسی كه از سوی دیوان بین‌المللی كیفری (لاهه) تحت پیگرد قانونی هستند، نیز دستگیر شدند.

لیبی با دار بودن 3 درصد منابع نفتی جهان، ثروتی هنگفت در اختیار دارد که تاکنون در اختیار مردم این کشور قرار نگرفته است. از این پس اصلی ترین وظیفه مردم و حاکمان لیبی رهایی مردم این کشور از فقر و مهم‌تر از آن برقراری آشتی ملی در این کشور است.

پس از اعلام این خبر بود که برخی از سران كنونی و سابق جهان در واكنش‌هایی فوری به اعلام خبر كشته شدن معمر قذافی رضایت و خوشحالی خود را از این رویداد اعلام داشته و به مردم لیبی تبریك گفتند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا گفت: دوره دیکتاتوری در لیبی تمام شد... اما راه دموکراسی دشوار خواهد بود. آمریکا در ماه های آینده به مردم لیبی کمک خواهد کرد تا حکومت تازه خود را شکل دهند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت که در شرایط کنونی، مردم لیبی فرصت بهتری برای ساختن آینده‌ای مطمئن و دموکراتیک در اختیار دارند. نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه با انتشار یک اطلاعیه از وقایع لیبی به عنوان آغاز یک روند دموکراتیک در این کشور استقبال کرد و گفت که آزادی سرت باید نمایان‌گر آغاز فرآیندی باشد که شورای انتقالی لیبی برای ایجاد یک سیستم دموکراتیک با آن موافقت کرده است؛ سیستمی که تمامی گروه‌ها بتوانند در آن نقش داشته باشند و آزادی‌های بنیادین را تضمین کند. اکنون وقت مصالحه برای وحدت و آزادی است.در این میان اتحادیه آفریقا که پیش از این، عضویت لیبی در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده بود، اعلام کرد که این تعلیق را لغو می‌کند.

آنچه که در این پیام‌ها دیده می‌شود حکایت از این مساله دارد که آینده مردم لیبی از امروز شروع شده است. در این راستا دبیركل سازمان ملل از تمامی جناح‌ها در لیبی خواست سلاح‌هایشان را كنار بگذارند و در كنار یكدیگر برای بازسازی این كشور آفریقایی به گونه‌ای مسالمت‌آمیز همكاری كنند

آنچه که در این پیام‌ها دیده می‌شود حکایت از این مساله دارد که آینده مردم لیبی از امروز شروع شده است. در این راستا دبیركل سازمان ملل از تمامی جناح‌ها در لیبی خواست سلاح‌هایشان را كنار بگذارند و در كنار یكدیگر برای بازسازی این كشور آفریقایی به گونه‌ای مسالمت‌آمیز همكاری كنند. وی تصریح کرده است: واضح و مبرهن است كه امروز تغییری تاریخی در لیبی شكل گرفته است. در روزهای آتی ما در لیبی شاهد صحنه‌های جشن و پایكوبی و نیز شاهد غم و اندوه افرادی كه در درگیری‌ها چیزهای زیادی را از دست دادند، خواهیم بود. با این حال بیایید هر چه سریع‌تر متوجه این مساله باشیم كه این تنها پایان یك آغاز است. مسیری كه پیش روی لیبی و مردم این كشور قرار گرفته است، مسیری دشوار و پرچالش است.

قذافی قبل از مرگ

این مساله نکته‌ای است که امروز مورد توجه مردم و اعضای شورای انتقالی لیبی قرار گرفته است. نخست وزیر این شورا اعلام کرده بود که پس از تصرف تمام نقاط لیبی کار برای استقرار دموکراسی در این کشور آغاز می شود. لیبی با دار بودن 3 درصد منابع نفتی جهان، ثروتی هنگفت در اختیار دارد که تاکنون در اختیار مردم این کشور قرار نگرفته است. از این پس اصلی ترین وظیفه مردم و حاکمان لیبی رهایی مردم این کشور از فقر و مهم‌تر از آن برقراری آشتی ملی در این کشور است. البته مردم لیبی که با تاسی از احکام و آموزه‌های اسلامی در راه بیداری اسلامی قرار گرفتند، بر این مساله اشراف دارند و همین گونه نیز خواهد بود. نکته قابل توجه در این میان مداخله برخی کشورهای غربی در امورات این کشور است که چندی پیش شورای انتقالی لیبی در برابر آن موضع گرفت و اعلام کرد کلیه قراردادهای نفتی پس از برقراری ثبات در لیبی مورد بررسی قرار می گیرد. به نظر می رسد مردم و شورای انقالی لیبی اشراف لازم نسبت به موضوع را دارند و در آینده لیبی و ساختن آن اجازه دخالت دیگران را نمی‌دهند. امروز لیبی به مدد تلاش مردم این کشور وارد مرحله‌ای تازه شده است که باید به خوبی برای مردم این کشور مهیا شود.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان