تبیان، دستیار زندگی
: شبکه العربیه در خبری فوری اعلام کرد که معمرقذافی دیکتاتور مخلوع لیبی در نبردهای امروز در شهر سرت کشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قذافی کشته شد


در حالی که یک عضو شورای ملی انتقالی لیبی روز پنجشنبه از دستگیری معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور، در شهر سرت خبر داده است، منابع خبری دیگر از احتمال کشته شدن وی در جریان درگیری در این شهر گزارش هایی منتشر کرده اند.

آخرین خبر:

– شبکه خبری «الجزیره » لحظاتی پیش در خبری اعلام کرد که «معمر قذافی»  رهبر سابق لیبی در شهر سرت کشته شده است . یورونیوز نیز گزارش داده است که معمر قذافی زمانی که در قالب کاروانی متشکل از چهار خودرو در حال فرار به سوی غرب لیبی بود ، توسط هواپیماهای ناتو مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»  خبرگزاری های دیگر هم چون رویترز نیز به نقل از مقامات شورای انقلابی لیبی این خبر را تایید کره اند .  بر این اساس ، معمر قدافی پس از مجروح شدن از ناحیه هر دو پا کشته شده است .

جسد قذافی

هنوز از سرنوشت سیف الاسلام قذافی خبری منتشر نشده است . هم اکنون در لیبی مردم  در حال جشن و شادی هستند. در شهر سرت صدای ممتد بوق ماشین های نظامی و غیر نظامی شنیده میشود. تیراندازی هوایی نیز از جمله دیگر اقدامات مردم سرت برای شادی از شنیدن خبر کشته شدن قذافی است .

پیش از این نیز خبرگزاری ها از کشته شدن ابوبکر یونس جابر ، رئیس ستاد ارتش قذافی خبر داده بودند.

تکمیلی :

دقابقی پیش مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی ،  خبر کشته شدن قذافی را تایید و اعلام کرد که موسی ابراهیم سخنگوی قذافی هم دستگیر شده است . انتظار می رود تا ساعاتی دیگر مصطفی عبدالجلیل از طریق دوربین های تلویزیونی با مردم لیبی سخن بگوید.

خبرهای اولیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالمجید، عضو شورای ملی انتقالی لیبی گفته است: «معمر قذافی دستگیر شده است. او از ناحیه دو پا زخمی شده است... او را با آمبولانس به بیمارستان برده‌اند.»

به گفته این عضو شورای انتقالی، معمر قذافی در حالی که قصد فرار از محل اختفای اش را داشته توسط هواپیماهای ناتو مورد حمله قرار گرفته است.

قذافی، لیبی، دستگیری، بهار عربی

عبدالمجید گفته است که در جریان این حمله فرمانده نیروهای مسلح معمر قذافی نیز کشته شده است.

یکی دیگر از فرماندهان شورای ملی انتقالی در سرت نیز به شبکه خبری الجزیره گفته است: «بله، معمر قذافی دستگیر شده است، اما ما هنوز مطمئن نیستیم که او زنده است یا نه.»

در عین حال به گزارش آسوشیتد پرس، سخنگوی ارشد و سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی تأکید کرده اند که گزارش‌ها پیرامون دستگیری معمر قذافی تایید نشده هستند.

همچنین وبسایت شبکه تلویزیونی «اللیبیه»، که توسط حامیان معمر قذافی اداره می‌شود، گفته است که خبر «دستگیری یا مرگ» معمر قذافی «بی‌اساس» است و معمر قذافی از سلامت جسمانی برخوردار است

در لیبی مقامات شورای ملی انتقالی از دستگیری معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در جریان درگیری ها در شهر سرت خبر داده اند.

یکی دیگر از فرماندهان شورای ملی انتقالی در سرت نیز به شبکه خبری الجزیره گفته است: «بله، معمر قذافی دستگیر شده است، اما ما هنوز مطمئن نیستیم که او زنده است یا نه.»

گزارش ها از دستگیری سرهنگ قذافی در حالی منتشر شده که پیشتر مقامات دولت موقت پس از هفته ها درگیری از کنترل کامل شهر سرت، زادگاه معمر قذافی،خبر داده بودند.

عبدالمجید از مقامات شورای ملی انتقالی به خبرگزاری رویترز گفته است:" قذافی از ناحیه هر دو پا مجروح شده است."

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد لیث یکی دیگر از مقامات شورای ملی انتقالی گفته است که سرهنگ قذافی دستگیر اما به " شدت زخمی "شده است.

شبکه العربیه در خبری فوری از سرت گزارش داد که سرهنگ قذافی دیکتاتور مخلوع لیبی توسط انقلابیون کشته شد.

خبرنگار العربیه به نقل از یک فرمانده انقلابی اعلام کرد که جسد قذافی هم مشاهده شده است.

بنابر گزارش این شبکه جسد قذافی به مصراته منتقل شده است.

از سوی دیگر شبکه الجزیره گزارش داد: اخبار ضد و نقیضی درباره معمر قذافی وجود دارد زیرا برخی از بازداشت وی و برخی از کشته شدنش خبر می دهند، اما برخی منابع از انتقال جسد قذافی به مصراته خبر می دهند.

این درحالی است که برخی منابع از کشته شدن ابوبکر یونس وزیر دفاع رژیم قذافی خبر دادند.

انقلابیون لیبی امروز با تسلط کامل بر شهر سرت زادگاه معمر القذافی دیکتاتور لیبی پرچم جدید لیبی را بر فراز مرکز این شهر به اهتزاز در آوردند.

بر اساس این گزارش این اتفاق بعد از تسلط کامل انقلابیون بر منطقه 2 شهر سرت صورت گرفته بود که به وسعت یک کیلومتر مربع همچنان در اختیار نیروهای وابسته به قذافی باقی مانده بود

ایالات متحده نیز گفته است که نمی‌تواند خبر دستگیری معمر قذافی را تأیید کند.

بت گاسلین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما گزارش‌های رسانه‌ها را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم آن‌ها را تأیید کنیم.»

فرآوری:یوسف قاضی زاده
بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، فارس،بی بی سی