تبیان، دستیار زندگی
وقتی ارزشهای زن و مرد با هم متفاوت هستند یا زن و شوهر پیشینه متفاوتی دارند، در مورد خیر و صلاح بچه ها اختلاف نظر پیدا می کنند البته این انتظار واقع بینانه ای نیست که زن شوهر همیشه و در تمام موارد با هم توافق نظر داشته باشند اما ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی دعوای ما به خاطر بچه هاست


وقتی ارزشهای زن و مرد با هم متفاوت هستند یا زن و شوهر پیشینه متفاوتی دارند، در مورد خیر و صلاح بچه ها اختلاف نظر پیدا می کنند البته این انتظار واقع بینانه ای نیست که زن شوهر همیشه و در تمام موارد با هم توافق نظر داشته باشند اما .........


وقتی دعوای ما به خاطر بچه هاست

زمانی که ازدواج می کنید در واقع دو چشم انداز کاملا متفاوت زندگی را به هم پیوند می دهید و سعی می کنید آنها را با هم طوری تلفیق کنید که گویی از ابتدا یکی بوده اند. در بسیاری از موارد این کار با موفقیت انجام می شود اما گاهی موارد این گونه نیست . وقتی که یکی ازاین موارد مربوط به اختلاف نظر شما در مورد بچه هاست آنگاه موضوع دشوار تر خواهد شد.

در روابط زناشویی و روابط فرزند و والدین یک عنصر حیاتی وجود دارد و آن این است که اگر می خواهید والدین موثری باشید باید رفتار یکسانی از خود نشان دهید . حال سوال این است که وقتی خود والدین با هم توافق ندارند چه باید کرد؟

یکی از مواردی که معمولا والدین بر سر آن کشمکش دارند و به خاطر آن حتی به روان شناس هم مراجعه می کنند کشمکش بر سر نحوه تربیت و برخورد با فرزندان خانواده است. وقتی ارزشهای زن و مرد با هم متفاوت هستند یا زن و شوهر پیشینه متفاوتی دارند، در مورد خیر و صلاح بچه ها  اختلاف نظر پیدا می کنند البته این انتظار واقع بینانه ای نیست که زن شوهر همیشه و در تمام موارد با هم توافق نظر داشته باشند هر چند که آرمان ارزشمندی است. وقتی زن و شوهر با هم اختلاف دارند گاهی اوقات به توافق می رسند؛ یعنی می پذیرند که تا وقتی به عقاید یکدیگر توهین نکنند اختلاف نظر هیچ ایرادی ندارد. در ضمن می پذیرند که باید از یکدیگر حمایت کنند. تضاد ارزشها نه تنها میان زن و شوهر مشکل ایجاد می کند بلکه بچه ها را نیز گیج می کند. وانگهی به نفع بچه ها نیست که حس کنند می توانند بین پدر و مادر خود جدایی بیندازند.

معمولا اگر پدر و مادر به انگیزه های خود واقف باشند  و باب مذاکره را باز بگذارند اختلافات آنها در مورد فرزندان رفع خواهد شد و لذا در این نوع مواقع، اولین سوالی که باید به آن جواب بدهند این است که چرا این موضوع برای آنها مهم است. برای مثال زن و شوهر باید ببینند سخت گیری ها و سهل گیری هایشان به اولویت های خودشان بر می گردد یا به خیر و صلاح بچه ها؟

قرار نیست پدر و مادر در مورد تمام شئونات بچه داری اتفاق نظر داشته باشند بلکه نکته مهم این است که روشی برای رسیدگی به اختلافات خود داشته باشند تا  موضع واحدی در قبال بچه ها اتخاذ کنند.

معمولا اگر پدر و مادر به انگیزه های خود واقف باشند و باب مذاکره را باز بگذارند اختلافات آنها در مورد فرزندان رفع خواهد شد

در ادامه این یادداشت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

** آن را محرمانه نگهدارید. به محض اینکه فرزندتان متوجه مشاجره شما با همسرتان شد با هم توافق کنید، هر چند هنوز به تصمیم نهایی نرسیده باشید. سپس در خلوت خودتان و به دور از چشم و گوش بچه ها درباره موضوع با هم صحبت کنید. مهم نیست که بحث شما درباره ساعت خاموش شدن تلویزیون و لامپهای خانه هنگام  شب است یا درباره شرکت یا عدم شرکت فرزندتان در جشن تولد دوستش؛ در هر حال شما باید آن را محرمانه نگهدارید.

** اگر موضوع مورد بحث برایتان یک اصل حیاتی یا یک اولویت است به همسرتان بگویید. ممکن است دعوای

شما و همسرتان به خاطر لباسی باشد که فرزندتان بیرون از خانه پوشیده است . برای مثال ممکن است همسرتان سر کار بوده  ندیده که فرزندتان چه لباسی بر تن دارد و شما هم به این موضوع اهمیتی نداده اید وقتی که همسرتان به خانه باز می گردد متوجه می شود که فرزندش با لباسی نامناسب بیرون از منزل بوده است و از اینجا یک مشاجره شروع می شود.

وقتی دعوای ما به خاطر بچه هاست

برای همسرتان این موضوع یک اصل و قاعده اساسی است که عفاف و حیا یک ارزش است و دوست ندارد فرزندتان را بدون لباسی مناسب و رسمی در بیرون از خانه ببیند در حالی که این موضوع برای شما اهمیتی ندارد و معتقدید که بچه ها تا رسیدن به سنی خاص باید بتوانند ازادانه لباس پوشیده و یا حتی معتقدید که طرز پوشش، یک انتخاب شخصی است که باید توسط خود فرد مشخص شود لذا در این زمینه با همسرتان اختلاف نظر دارید. لذا وقتی که در مورد فرزندانتان با هم بحث می کنید نمی توانید برای پرهیز از عدم توافق با همه چیز موافقت کنید. اگر شما در خصوص اینکه چطور فرزندانتان را پرورش دهید و بزرگ کنید توافق و تفاهم نداشته باشید، والدین تاثیر گذاری نخواهید بود بنابراین یا مصالحه کنید یا یک طرف را انتخاب کنید. حتی اگر علاقه ای به تصمیم اتخاذ شده ندارید باید به آن تن دهید زیرا در این صورت فرزندانتان متوجه می شوند که چه نزد مادرشان بروند و چه نزد پدرشان، نتیجه یکی خواهد بود. برای مثال در مساله فوق الذکر مصالحه نمی تواند به این صورت باشد که هنگامی که فرزندتان در خانه است هر لباسی دوست دارد بپوشد  اما در مدرسه، در مهمانی ها و در کوچه و خیابان باید از پوششی استفاده کند که مورد توافق شما و همسرتان باشد.

زن و شوهر باید ببینند سخت گیری ها و سهل گیری هایشان به اولویت های خودشان بر می گردد یا به خیر و صلاح بچه ها

رابطه زوجین با یکدیگر، هم به عنوان والدین بچه ها و هم زن و شوهر می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا هر یک از طرفین باید دو نقش مختلف را ایفا کنند. در واقع زن و مرد دو فرد مجزا با عقاید مجزا هستند که باید در زمینه تربیت فرزندان یکی شوند. بهترین گزینه پیش رو برای حصول به این هدف نیز عبارت است از بحث کردن در مورد موضوعات محتمل قبل از به وقوع پیوستن آنها و تصمیم گیری درباره آن حتی قبل از اینکه در زمینه ای خاص مشکلی ایجاد شده باشد.

مرم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

فضای عاشقانه در شب الف

چرا روابط سرد می شود؟

تاریخ انقضای یک ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.