تبیان، دستیار زندگی
رئیس هیأت داوران جشنواره بزرگ هنرهای تجسمی روز گذشته در نشست خبری این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران آثار ارسالی هنرمندان جوان به دبیرخانه جشنواره را به نوعی آبروی هنرهای تجسمی کشور دانست. آغداشلو در این نشست گفت: "در کنار مشغ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی

رئیس هیأت داوران جشنواره بزرگ هنرهای تجسمی روز گذشته در نشست خبری این جشنواره در فرهنگسرای نیاوران آثار ارسالی هنرمندان جوان به دبیرخانه جشنواره را به نوعی آبروی هنرهای تجسمی کشور دانست.

آغداشلو در این نشست گفت: "در کنار مشغله هایی که همواره برای خود دست و پا کرده ام به حضور در جشنواره هنرهای تجسمی افتخار می کنم. این جشنواره به چند دلیل برای من ارزش داشت: یکی اینکه بخشی از باری که همواره از دولت توقع داشته ایم را موسسه خصوصی بر عهده گرفته. دیگر اینکه نقاشی واسطه های تکنیکی و خلاقیتی داشته که با برگزاری این جشنواره می توان قابلیت های آن را به نمایش گذاشت. دلیل سوم نیز این است که با توجه به اینکه سال هاست از حرفه معلمی من می گذرد همواره شاهد امتیازات ویژه جوانان هنرمند ایران بوده ام."

آثار هنرمندان جوان آبروی هنرهای تجسمی ماست

وی افزود: "جشنواره هنرهای تجسمی شامل آثار جوانان زیر 25 سال است که اطمینان دارم اغلب این آثار اگر در بی ینال ها شرکت کنند می توانند برنده جوایز ارزنده ای باشند. من در کنار استعدادهای جوان احساس لذت و آثاری در زمینه های گرافیک، پوستر، نقاشی و طراحی مشاهده کردم. به طوری که می توان گفت آثار این هنرمندان جوان و در واقع تلاش و استمرارشان به نوعی آبروی هنرهای تجسمی ماست."

آغداشلو تصریح کرد: "برای داوری آثار رسیده به جشنواره هنرهای تجسمی سعی کردم از هنرمندانی که نقشی سازنده در تاریخ هنر ما داشتند دعوت به همکاری کنم و افرادی چون محمد احصایی، مهدی حسینی، فرح اصولی، آریا اقبال و حسین خسروجردی دعوت به کار شدند. وحدت نظر اعضاء هیات داوران در این جشنواره امر مهم و جالبی است. با این وجود جشنواره هنرهای تجسمی گرچه مختصر برگزار می شود اما متعلق به جوانان است و آثار آنها را در اشکال خاص نمایش می دهد. درباره آثار هنرمندان زیر پانزده سال نیز متر و معیارهای دیگری به کار رفته و آثارشان در این جشنواره بر اساس این معیارها به نمایش درمی آید."

سیف الله پویاراد مدیر عامل شرکت دامون فر و مدیر جشنواره هنرهای تجسمی در ابتدای این نشست در توضیح روند برگزاری جشنواره گفت: "احتمالا با شنیدن خبربرپایی جشنواره هنرهای تجسمی توسط شرکت دامون فر این سوال مطرح می شود که چرا یک شرکت خصوصی با رویکردی تجاری باید یک جشنواره هنری برگزار کند. حتما با خود گفتید اگر مقصود مطرح کردن یک نام تجاری است می توان بیلبوردهای فراوان در سطح شهرها نصب کرد. بنابراین چرا باید پول را در برپایی یک جشنواره هنری صرف کرد."

وی افزود: "واقعیت این است که من به شخصه شیفته هنر بوده ام و به واسطه شغلم 34 سال است در کنار هنرمندان نفس می کشم. همیشه بر این اعتقاد بوده ام بخش خصوصی برای ورود به عرصه سرمایه گذاری در وادی هنر و خلق رویدادهای هنری انتظار پهن کردن فرش قرمز ندارد. همین که دولت در این راه دست مهر به سویمان دراز کند و با سعه صدر و نگاه نظارتی رویکردمان را مهربانانه بنگرد کافی است که امروز جای آن دارد که از مهرورزی های دولتی سپاسگزاری کنیم."

مدیر جشنواره هنرهای تجسمی در ادامه خاطرنشان کرد: "برای کسب تجربه برپایی جشنواره و اهداء لوازم نقاشی به بچه های شهرستانی، ابتدا سمینارهای آموزش هنر را در مراکز استان برگزار و در هر استان از استادان مجرب در امر آموزش هنرهای تجسمی تجلیل کردیم. فراخوان نخستین جشنواره هنرهای تجسمی اردیبهشت ماه امسال برای مراکز آموزشی و آموزشگاههای هنری سراسر کشور ارسال شد که 3260 اثر نقاشی، طراحی، پوستر و تصویرسازی از 1150 هنرمند از 21 استان دریافت شد. بعد از انجام سه مرحله داوری برگزیده آثار روی دیوار نگارخانه فرهنگسرای نیاوران قرار می گیرد."

آئین اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی شانزدهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و برندگان سفر به آلمان و شرکت در آکادمی هنری فابر کاستل و سایر جوایز معرفی می شوند. در کنار این جشنواره نیز کارگاه آموزشی تخصصی نقاشی روی پارچه، چینی و شیشه توسط مدرس فرانسوی و مسابقه نقاشی برای کودکان با مداد رنگی، پاستل و گچ روغنی برگزار می شود.

جشنواره هنرهای تجسمی روز جمعه نهم تیرماه در محل فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است. برگزاری کارگاههای آموزشی، تخصصی و مسابقه نقاشی کودکان از دیگر برنامه های این جشنواره است. این جشنواره که تا شانزدهم تیرماه ادامه خواهد داشت هر روز از ده صبح تا هشت شب میزبان علاقمندان و هنردوستان خواهد بود.

لینک :

نقد آثار نقاشی جلیل رسولی با حضور آیدین آغداشلو

گفتگو با آیدین آغداشلو درباره هنر پس از انقلاب اسلامی

آغداشلو رئیس داوران جشنواره هنرهای تجسمی شد