تبیان، دستیار زندگی
سرطان روده بزرگ یكی از شایع‌ترین سرطان‌هاست كه البته قابل پیشگیری است. افرادی كه شیوه زندگی سالمی را در پیش می‌گیرند، رژیم غذایی مناسبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط سرطان روده با خواب و ورزش


سرطان روده بزرگ یكی از شایع‌ترین سرطان‌هاست كه البته قابل پیشگیری است. افرادی كه شیوه زندگی سالمی را در پیش می‌گیرند، رژیم غذایی مناسبی دارند و در برنامه روزانه خود، بیش از 30 دقیقه ورزش می‌كنند، احتمال ابتلا به این بیماری را كاهش می‌دهند. در واقع طبق نظر متخصصان و بر اساس تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شده است، 20 درصد سرطان‌های روده بزرگ با رعایت شیوه زندگی سالم، قابل پیشگیری است.


سرطان روده بزرگ

کم خوابی باعث سرطان روده بزرگ می شود

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که کم خوابی علاوه بر این که خطر بروز بیماری های قلبی، دیابت و مرگ را افزایش می دهد، موجب افزایش خطر بروز سرطان روده بزرگ نیز می گردد.

پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند افرادی که در طول شب کمتر از 6 ساعت می خوابند، نسبت به افرادی که حداقل 7 ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خوش خیم روده بزرگ قرار دارند.

لذا محققان مدت زمان خواب را در طول شب، به عنوان یکی از عوامل بروز سرطان روده بزرگ در افراد بیان کردند که می تواند افرادی را که دچار کم خوابی هستند، در معرض خطر زیاد ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دهد.

محققان روی 1240 نفر تحقیق کردند که در آزمایش کولونوسکوپی معلوم شد، حدود 338 نفر از آن ها مبتلا به سرطان خوش خیم روده بزرگ بودند. این گروه نسبت به افرادی که جواب آزمایش آن ها منفی بود، شب ها کمتر از 6 ساعت می خوابیدند. این ارتباط حتی پس از بررسی سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و معیارهای سنجش چاقی، ثابت ماند.

تحقیقات نشان می دهد زنانی که کم می خوابند، بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. ولی در کنار آن، خوابیدن کافی در طول شب و بهبود کیفیت خواب می تواند از بروز این خطر جلوگیری نماید.

سرطان خوش خیم روده بزرگ در صورتی که به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است، ولی در صورت عقب انداختن درمان، ممکن است بدخیم شده و دیگر قابل درمان نباشد.

افرادی که در طول شب کمتر از 6 ساعت می خوابند، نسبت به افرادی که حداقل 7 ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند

ورزش در پیشگیری از سرطان روده موثر است

تحقیقات نشان می‌دهد ورزش کردن و تحرک بدنی کافی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد مستعد کاهش می‌دهد.

بر اساس یافته‌های آماری، سرطان روده امروزه شایع‌ترین سرطان شایع مرگبار در جهان است و طبق بررسی‌های جدید با ورزش کردن می‌توان خطر ابتلا به شایع‌ترین انواع سرطان روده را تا یک چهارم کاهش داد.

دانشمندان آمریکایی در این پژوهش حداقل 52 مطالعه و تحقیق قبلی را مورد بازبینی قرار دادند. نتایج این بازبینی‌ها نشان داد که افراد فعال از نظر بدنی، 24 درصد کمتر از افراد کم تحرک به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

محققان تاکید کردند، این یافته‌ها محاسبات بسیار قابل اطمینانی درباره تاثیر مثبت ورزش در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ ارائه می‌کند.

دکتر کاتلین وولین پژوهشگر دانشکده پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس، سرپرستی این پژوهش را برعهده داشته است. در این تحقیق، انواع مختلف تحرک بدنی شامل فعالیت‌های شغلی مانند کار بدنی که با دست انجام می‌شود و هم چنین فعالیتهای تفریحی سنتی‌تر مانند دویدن یا ورزش‌های معمولی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دکتر وولین درباره نتایج به دست آمده از این پژوهش تصریح کرد: مشاهده تاثیر و فایده آشکار و بدیهی ورزش کردن در کاهش خطر بروز سرطان بسیار امیدوار کننده و خوش بینانه است و ما امیدواریم که این خبر خوش، مردم را تشویق کند تا یک الگوی سلامت را در زندگی دنبال کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

آسپیرین خطر ابتلا به سرطان روده را کم می‌کند

تحقیقی جدید در بریتانیا نشان داده است که مصرف روزانه آسپیرین با دوز پایین، خطر ابتلا به سرطان روده را تا 25 درصد کاهش می دهد.

محققان دانشگاه آکسفورد ضمن مطالعه پرونده پزشکی 14 هزار بیمار کشف کرده اند که مصرف آسپیرین همچنین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان روده را حدود 30 درصد کم کرده است.

مصرف آسپیرین مدت هاست که به طور گسترده به مردم کمک کرده است از سکته مغزی و عارضه های قلبی اجتناب کنند، هر چند که بسیاری از افراد میانسال به دلیل عوارض جانبی آسپیرین، این دارو را مصرف نمی کنند.

اما محققان دانشگاه آکسفورد در گزارش خود می گویند، یافته های جدید نشان می دهد که مصرف آسپیرین توسط افراد سالمی که در دهه 50 زندگی خود هستند، بیش از آن که ضرر داشته باشد، مفید است.

در تحقیقات قبلی نشان داده شده بود که مصرف دوز بالایی از آسپیرین، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اما دارای عوارض جانبی از جمله خونریزی داخلی است.

دوز آسپیرینی که به عنوان درمان تجویز می شود، اغلب پایین تر از دوزی است که افراد برای رفع سردرد مصرف می کنند.

با این که مصرف دایم آسپیرین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، محققان می گویند هنوز هم ارزش دارد که مصرف شود، چون عوارض جانبی دوز پایین آسپیرین نسبتا جزئی است مانند ایجاد کبودی های پراکنده در بدن یا خونریزی کم از بینی.

اما باید گفت افراد قبل از مصرف هر نوع دارویی از جمله آسپیرین، باید با پزشک مشورت کنند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

جام جم

پزشکان بدون مرز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.