تبیان، دستیار زندگی
این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم ، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد . کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند . و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که اساتین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد شدید آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید
این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم ، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد . کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند . و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که اساتین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند . او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالانوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهل بیت ( علیهم السلام ) ضایع شود .
آیت الله وحید خراسانی در درس خارج فقه ، ادامه بحث سند زیارت جامعه کبیره از کتاب بحارالانوار به خدمات احیاگر مذهب شیعه ، علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله تعالی علیه ) پرداخته و فرمودند :

چون در این زمان بی سوادی زیاد شده و رجال شیعه ناشناخته ماندند ، و ظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند .

وظیفه انسانیت است که شکر منعم بجا اورده شود . مرحوم مجلسی کاری کرد که ( لم یوجد له نظیر ) و اهل فضل باید شکر این منعم را بنماید .

بعضی بیسواد ها پیدا شده اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه میکنند .

دقت کنید ! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم ، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد . کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند .

و از طرفی کتاب مرأت العقول را نوشت که اساتین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می کند . او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالانوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهل بیت ( علیهم السلام ) ضایع شود .

در بحارالانوار روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد .

بعضی بیسواد ها نگاه میکنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمی کنند کسی که خودش مرأت العقول را می نویسد و استاد کل است به این نکته توجه داشته است .

ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکم تر است و ای خدمتی است که این فحل الفحول به جامعه ارایه کرد .

ایشان در ادامه افزودند : شیخ بهایی با آن مقام علمی در آن زمان از محضر ایشان بهره ها برد و با این موقعیت شد « شیخ الاسلام » سلاطین صفویه تا بتواند مذهب شیعه را احیا کند .

این را بفهمید ! و به خاطر تمایل و خوشامد بعضی ها دست از عقاید این مذهب بر ندارید و به خاطر اغراض سیاسی ، عظمت پهلوی شکسته شده را از یاد نبرید  و حق کسی که گفت :

«صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی» را از دست ندهیم .


منبع : « شیعه نیوز »

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان