تبیان، دستیار زندگی
دوران نامزدی با تمام زیبایی هایی که دارد، برای اغلب افراد دورانی طاقت فرسا، با مشکلاتی بسیار سخت به نظر می رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازهای عاطفی جنس مخالف


دوران نامزدی با تمام زیبایی هایی که دارد، برای اغلب افراد دورانی طاقت فرسا، با مشکلاتی بسیار سخت به نظر می رسد.

نیازهای عاطفی جنس مخالف
واقعیت این است که متاسفانه امروزه دختر و پسرها در دوران نامزدی خود با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی، فردی و ... زیادی روبه رو هستند که گاهی آنقدر فشارشان بر عروس و داماد زیاد شده که آنها خود را فراموش می کنند و تنها دغدغه شان حل مشکلات خواهد بود. اما شاید یکی از این مشکلات که خود نوعروس و داماد مسبب آن باشند و از آن خبر نداشته باشند، بی توجهی به نیازهای عاطفی همسرشان باشد که معمولا از عدم شناخت همدیگر به وجود می آید.

ما همانطور که به خوراک، پوشاک، مسکن، رابطه جنسی و... نیاز داریم، احتیاج به روابط عاطفی، دوست داشتن و دوست داشته شدن هم داریم.  عدم توجه به همین امر عاملی اساسی در ایجاد برخی از مشکلات برای جوانانی است که به تازگی عقد کرده اند و شناختی از جنس مخالف خود و نحوه برخورد با او ندارند.  بدین منظور در ذیل به اساسی ترین مولفه های عاطفه اشاره می کنیم.

1. عشق: عشق نگرشی پیوند جویانه و وحدتبخش است. عشق بدون داوری و ارزیابی میگوید «ممکن است با هم تفاوت داشته باشیم، اما به هم شبیه هستیم. من خودم را در تو می بینم و تو را در خودم.»

2. علاقه: علاقه و توجه، بها دادن عمیق به رفاه و بهروزی یک شخص دیگر است. وقتی به کسی بها می دهیم بدین معناست که سعادت و بهروزی او برای ما مهم است. هرچه کسی بیشتر علاقه داشته باشد، به حمایت و توجه به دیگران راغبتر است.

3.درک کردن: نگرش درک کردن معنای بیان احساس یا موقعیت را اعتبار می بخشد. درک کردن به معنای دانستن همه جواب ها نیست. نگرش درک کردن از ندانستن شروع می شود. معنای عبارت دریافتی را جمع آوری میکند و به آنچه مخابره شده است اعتبار میبخشد.

4. احترام: نگرش احترام، حقوق، خواسته ها و نیازهای دیگران را محترم می شمارد و به خواسته ها و نیازهای دیگران بها می دهد.

5.قدردانی: نگرش قدردانی ارزش تلاش و رفتار دیگران را تصدیق می کند و می پذیرد که رفتار یک شخص دیگر، شرایط و موقعیت های فرد قدرشناس را بهتر کرده است.

6.پذیرش: این نگرش شرایطی فراهم می آورد تا شخص مورد نظر و رفتار وی با احترام مورد پذیرش واقع شوند.

نیازهای عاطفی جنس مخالف

7. اطمینان و اعتماد: این نگرش به کیفیات مثبت خصوصیت دیگران مانند صداقت، یکپارچگی، قابلیت، اعتماد و صحبت آنها اشاره دارد و آنها را تایید میکند.

نکته مهم و جالب درباره نیازهای اولیه عاطفی این است که هر کدام در یکی از جنسیت ها حالت بارزتر دارند. عشق نخستین مورد از هفت نیاز اولیه، برای مردها و زنها به یک اندازه مهم است. اما اهمیت شش مورد بعدی با توجه به جنسیت زن یا مرد متفاوت است. بخش مذکر هر شخص بیشتر به مورد اعتماد قرار گرفتن، مورد پذیرش واقع شدن و مورد قدردانی قرار گرفتن بها می دهد، در حالیکه نیاز اولیه بخش مونث هر شخص موارد مورد علاقه قرار داشتن، درک شدن و مورد احترام واقع شدن را در بر می گیرد. (زن، مرد، ارتباط، جان گری، مترجم: مهدی قراچه داغی)

از آنجایی که زن و مرد متوجه نیستند که نیازهای اولیه آنها با یکدیگر متفاوت است اشتباه مشابهی را انجام می دهند و آن اشتباه این است که هر یک از طرفین همان چیزی را که خود می خواهند یا نیاز دارند به همسرشان می دهند.  مثلاً زن به خاطر علاقه بسیاری که دارد مدام به همسرش توجه میکند و گمان می کند که همسرش از این کار وی خوشحال بوده و باید قدردان باشد ولی بالعکس از این فکر او مرد ناراحت می شود.

علت: زن به همسرش توجه می کند چون زنان علاقه داشتن را در توجه کردن می دانند. مرد ناراحت می شود چون گمان می کند همسرش به او اعتماد نداشته و مدام مراقب اوست.

به بیان دیگر مردها آنچه را که خود احتیاج دارند به همسرشان ارزانی می کنند و حال آنکه زنها هم به شوهرانشان چیزی می دهند که خود طالب دریافتش هستند. در این حالت میان زن و مرد دعوا و اختلاف پیش می آید و این عدم شناخت، خود عاملی برای جدایی آنها از یکدیگر می شود.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.