تبیان، دستیار زندگی
عارف فرزانه علامه على قاضى روایت عنوان بصرى را دستور مى دادند به شاگردان تلامیذ و مریدان سیر و سلوك الى الله تا آن را بنویسند و بدان عمل كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارش آیه الله قاضی به شاگردانش

آیت الله قاضی
عارف فرزانه علامه على قاضى روایت عنوان بصرى را دستور مى دادند به شاگردان تلامیذ و مریدان سیر و سلوك الى الله تا آن را بنویسند و بدان عمل كنند.

عارف فرزانه علامه على قاضى روایت عنوان بصرى را دستور مى دادند به شاگردان تلامیذ و مریدان سیر و سلوك الى الله تا آن را بنویسند و بدان عمل كنند و علاوه بر این مى فرمودند باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته اى یكى دوبار آن را مطالعه نمایند.

نقل از علامه سید محمد حسین طهرانى از كتاب گنجینه عرفان عنوان بصرى

امام صادق (علیه السلام ): عنوان تو را به نه چیز سفارش و وصیت مى كنم :

سه تا از آن نه امر درباره تربیت و تادیب نفس است . سه تا از آنها درباره حلم و بردبارى است وسه تا از آنها درباره علم و دانش است .

پس اى عنوان آنها را به خاطر بسپار، و مبادا در عمل به آنها سستى و تكاهل كنى .

پس حضرت فرمود: اما آن چیزهایى كه راجع به تادیب نفس است آنكه :

مبادا چیزى را بخورى كه بدان اشتها ندارى .

چرا كه در انسان ایجاد حماقت و نادانى مى كند، و چیزى را مخور مگر آنگاه كه گرسنه باشى و چون خواستى بخورى از حلال بخور و نام خدا را ببر و به خاطر آور حدیث رسول اكرم (ص ) را كه فرمود: هیچ وقت آدمى ظرفى را بدتر از شكمش پر نكرده است .

بناء على هذا اگر به قدرى گرسنه شد كه ناچار از تناول غذا گردد. پس به مقدار ثلث شكم خود را براى طعامش بگذارد، و ثلث آن را براى آبش و ثلث آن را براى نفسش . (1)

و اما سه چیز كه راجع به بردبارى و صبر است . پس كسى كه به تو بگوید:

اگر یك كلمه بگویى ده تا مى شنوى به او بگو: اگر ده كلمه بگویى یكى هم نمى شنوى !

و كسى كه ترا شتم و سب كند و ناسزا گوید، به وى بگو، اگر در آنچه مى گویى راست مى گویى من از خدا مى خواهم تا از من در گذرد و اگر در آنچه مى گویى دروغ مى گویى پس من از خدا مى خواهم تا از تو در گذرد، و اگر كسى تو را بیم دهد كه به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت ، تو او را مژده بده كه من درباره تو خیر خواه مى باشم و مراعات تو مى نمایم .

و اما آن سه چیزى كه راجع به علم است . پس از علماء بپرس آنچه را كه نمى دانى و مبادا چیزى را بپرسى تا ایشان را به لغزش افكنى و براى آزمایش و امتحان بپرسى و مبادا از روى راى خودت به كارى دست زنى ، و در جمیع امورى كه راهى به احتیاط و محافظت از وقوع در خلاف امر دارى احتیاط را پیشه خود ساز.

و از فتوى دادن بپرهیز، همانطور كه از شیر درنده فرار مى كنى ، و گردن خود را جسر و پل عبور براى دیگران (مردم ) قرار نده .


1- از جمله گفتار حضرت آقاى حاج سید هاشم (حداد) بود كه مى فرمودند: مقدار غذایى كه براى بدنت لازم است . تو آن را مى خورى : و زیاده بر آن غذا تو را مى خورد!

منبع: کتاب صرط الحمید

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان