تبیان، دستیار زندگی
حتما در مورد تهدیدهای اینترنتی تا به حال چیزهایی شنیده اید. ویروس، تروجان، جرم سایبری، بات نِت، فیشینگ و ... واژه‌هایی هستند که کاربران اینترنت بسیار از آنها وحشت دارند. یک لحظه غفلت، کاربر را به دام سوء استفادهِ هکرها می ‌اندازد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 هکر بزرگ دنیا (2)


حتما در مورد تهدیدهای اینترنتی تا به حال چیزهایی شنیده اید. ویروس، تروجان، جرم سایبری، بات نِت، فیشینگ و ... واژه‌هایی هستند که کاربران اینترنت بسیار از آنها وحشت دارند. یک لحظه غفلت، کاربر را به دام سوء استفادهِ هکرها می ‌اندازد. خود واژه هکر از همه ترسناک تر است. کاربران عادی همیشه از این واژه وحشت دارند. در دنیای آنها، همیشه هکرها بازیگر نقش منفی دنیای کامپیوتر هستند. اما واقعیت اینگونه نیست.

در قسمت قبلی این مطلب به پنج نفر از هکرهای مشهور و تاریخ ساز دنیای کامپیوتر پرداختیم و با اصطلاحاتی چون هکر کلاه سفید، هکر کلاه سیاه، Phreaking و معانی آنها آشنا شدیم. در این قسمت به بخش دوم و پایانی این داستان و هکرهای مشهور دیگر تاریخ می پردازیم.

مارک آبنه ملقب به «فیبر اپتیک»

10 هکر بزرگ دنیا (2)

مارک آبنه فردی است که شاید هرگز نام او را نشنیده باشید. او هرگز به وزارت دفاع ایالت متحده نفوذ نکرده، هیچ سیستم کامپیوتری را هک نکرده و به هیچ بانکی نیز از طریق کامپیوتر دستبرد نزده است. کاری که باعث شهرت او شد، ضربه زدن به AT&T بود. آبنه به عنوان عضوی از شبکه هکرهای Masters of Destruction (کارشناسان تخریب)، باعث ایجاد اختلال در سیستم های مخابراتی AT&T شد. با مختل شدن سیستم تلفنی AT&T، بیش از 60 هزار کاربر تلفن برای 9 ساعت مداوم از سرویس مخابرات خارج شدند و امکان برقراری تماس تلفنی نداشتند. آنها بلافاصله آبنه را به عنوان مقصر اعلام کردند و سرویس مخفی آمریکا او را دستگیر و تجهیزاتش را مصادره کرد. در حالیکه که AT&T اعلام کرد این اشتباه از طرف خود آنها به وجود آمده است، اما باز آبنه به جرم نفوذ به سیستم های مخابراتی و ایجاد اختلال، متهم درجه اول شناخته شد. در نهایت نیز با افزایش جرائمش، به یک سال حبس در زندان فدرال محکوم شد. این مساله شهرت جهانی «نخستین هکر» را برای مارک آبنه به ارمغان آورد.

************

کوین پولسن ملقب به «دانته سیاه»

10 هکر بزرگ دنیا (2)

یکی از جالب ترین هک های تاریخ را فردی به نام کوین پولسن ملقب به «دانته سیاه» انجام داده است.

رادیوی KIIS-FM لس آنجلس به شنونده های خود وعده جایزه یک پورشه 944 S2 را به یکصد و دومین تماس گیرنده داده بود. برای قرار گرفتن در رتبه 102 میان این همه شرکت کننده در یک برنامه رادیویی، پولسن مشهورترین و جالب ترین هک خود را انجام داد. او به خطوط تلفنی ایستگاه رادیویی لس آنجلس نفوذ کرد و کنترل همه تماس های ورودی را به دست گرفت تا مطمئن شود خودش صد و دومین تماس گیرنده خواهد بود. هنگامی که FBI پولسن را تحت تعقیب قرار داد، او مجبور به فرار و مخفی شدن شد. اما هنگام پخش یک شو تلویزیونی مشهور به نام «معماهای حل نشدنی» همه خطوط تلفنی آنها را هنگام اجرای زنده برنامه مختل کرد. می توان پولسن را یکی از زبردست ترین هکرهای تاریخ دانست. او سرانجام در سال 1991 میلادی دستگیر و به جرائم مختلفی همچون سوءاستفاده های کامپیوتری، پول شوئی و تخلف از قوانین متهم شد. اتهام او سنگین ترین حکمی است که تا به امروز برای یک هکر صادر شده است.

جالب اینجا است که او در طول مدت حبس نیز بیکار نماند و به همکاری با FBI پرداخت. وی توانست در 180 پرونده جرایم سایبری به پلیس آمریکا کمک کرده و حتی تعدادی از شکارچیان جنسی در شبکه اجتماعی MySpace را به دام بیاندازد.

************

کوین میتنیک

10 هکر بزرگ دنیا (2)

کوین میتنیک، از جمله هکرهای بسیار مشهور تاریخ است. او نخستین فردی است که به دلیل انجام هک در فهرست مجرمان تحت تعقیب FBI قرار گرفت. به عنوان کارشناس مهندسی اجتماعی ( social engineering)، میتنیک فقط کامپیوترها را هک نمی کرد، بلکه ذهن افراد را نیز مورد حمله قرار می داد. در سال 1979، در سن 16 سالگی، میتنیک نخستین هک خود را با ورود به سیستم کامپیوتری و کپی کردن نرم افزارهای تحت مالکیت یک شرکت انجام داد. او از طریق برقراری ارتباط با کارکنان شرکت های مختلف با تلفن یا ایمیل، آنها را گول می زد و رمزعبور و دیگر اطلاعات امنیتی را از زیر زبانشان می کشید.

وی بعد از دوسال و نیم تحت تعقیب بودن، سرانجام دستگیر و به 5 سال حبس محکوم شد. جرم او ایجاد اختلال در شبکه های تلفنی، نفوذ به شبکه های کامپیوتری و سرقت نرم افزار اعلام شده بود. در حال حاضر، او تجارت خود را راه اندازی کرده است و مدیر شرکت مشاوران امنیتی Mitnick Security Consulting است.

************

تسوتومو شیمومارا

10 هکر بزرگ دنیا (2)

همان طور که در قسمت اول این مقاله اشاره کرده بودیم، همه هک ها بد نیستند. همه هکرها نیز کلاه سیاه نیستند. تسوتومو شیمومارا یکی از هکرهای کلاه سفید است که فعالیت های او نه تنها ضرری به کسی وارد نکرده بلکه مفید نیز بوده است. کارهای شیمومارا را باید مدیون کوین میتنیک بدانیم. در سال 1994 میلادی، کوین میتنیک تعدادی از فایل های شخصی شیمومارا را دزدید و آنها را در دنیای وب پخش کرد. انگیزه انتقام شیمومارا را بر آن داشت تا با استفاده از روش های ردیابی آنلاین، موقعیت میتنیک را بیابد و درسی درست و حسابی به او بدهد. او با کشف چنین تکنیکی توانست به FBI برای پیدا و دستگیر کردن میتنیک کمک کند.

************

ریچارد سالتمن

10 هکر بزرگ دنیا (2)

در ابتدای جوانی، ریچارد سالتمن دانشجوی فارغ التحصیل و برنامه نویس فعال در مرکز مطالعات هوش مصنوعی دانشگاه MIT بود. این مرکز جایی بود که سالتمن با معنای واقعی هک کردن آشنا شد. او یکی از حامیان سرسخت متن باز بودن برنامه ها و سیستم عامل های کامپیوتری بود. هنگامی که MIT برای سیستم های کامپیوتری دانشجویان و کارمندان خود در بخش علوم کامپیوتری رمزعبور تعیین کرد، این مساله برای سالتمن ناراحت کننده بود و به همین دلیل وارد جنگ مجازی با آنها شد. برای این کار، رمزهای عبور کاربران را رمزگشایی کرد - این عمل در سال 1970 کار چندان آسانی نبود – و رمزهای آنها را از طریق ایمیلی خالی که محتوایی نداشت برایشان ارسال کرد.

در سال 1980 میلادی، سالتمن از اینکه بیشتر شرکت های تولیدکننده نرم افزار، حق تالیف محصولاتشان را مخصوص خود می دانند و آن را در اختیار دیگران نمی گذارند ناراحت بود. همین موضوع باعث شد او اعتبارنامه عمومی GNU و سیستم عامل GNU را به وجود بیاورد. این سیستم عامل بر پایه یونیکس و کاملا رایگان و متن باز است و با یونیکس هم سازگاری کامل دارد.

************

لینوس توروالدز

10 هکر بزرگ دنیا (2)

پیرو فعالیت های سازنده سالتمن در ارائه خدمات رایگان و متن باز به کاربران، او را باید یکی از هکرهای کلاه سفید دانست. توروالدز نیز یکی دیگر از کلاه سفیدها است. فعالیت های هکری او با کومودورهای قدیمی VIC-20 و Sinclair QL شروع شدند. او با هک کردن بازی های ویدئویی می خواست از عملکرد آنها اطلاع کسب کند.

در سال 1991 میلادی، کامپیوتری با پردازنده اینتل 80386 خریداری کرد و با آن شروع به نوشتن هسته اولیه لینوکس کرد. او ابتدا لینوکس را تحت لیسانس محدود خود بنیان گذاشت، اما بعد آن را تحت گواهی نامه GNU GPL گسترش داد. توروالدز به طور مداوم پشتبانی از لینکس کرنل را ادامه نداد اما با ماهیت متن باز بودن این سیستم عامل و توزیع های رایگان آن، این سیستم رشد کرد و در نهایت تبدیل به یکی از سیستم عامل های محبوب هکرها شد.

امروزه همه توروالدز را فردی تاثیر گذار در دنیای نرم افزار می دانند و کسی به عنوان هکر از او یاد نمی کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نگهبان