تبیان، دستیار زندگی
محافظت از دوربین‌ها و تجهیزات عكاسی (كه اغلب خیلی ارزان هم نیستند) در سفر، مسأله بسیار مهمی است كه در صورت عدم توجه به آن، می‌تواند خاطره یك سفر خوب را به‌راحتی خراب كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از تجهیزات عكاسی در سفر

دوربین عکاسی


سفر همواره برای بشر لذت‌بخش و خوش‌آیند بوده است. همه ما از سفر استقبال و از هر فرصت كوتاهی برای انجام یك مسافرت استفاده می‌كنیم. ثبت خاطرات این سفرها از طریق عكس بسیار متداول است و امروزه به لطف دوربین‌های دیجیتال، به‌طور غیرقابل تصوری آسان شده است.


سفر همواره برای بشر لذت‌بخش و خوش‌آیند بوده است. همه ما از سفر استقبال و از هر فرصت كوتاهی برای انجام یك مسافرت استفاده می‌كنیم. ثبت خاطرات این سفرها از طریق عكس بسیار متداول است و امروزه به لطف دوربین‌های دیجیتال، به‌طور غیرقابل تصوری آسان شده است. ولی محافظت از دوربین‌ها و تجهیزات عكاسی (كه اغلب خیلی ارزان هم نیستند) در سفر، مسأله بسیار مهمی است كه در صورت عدم توجه به آن، می‌تواند خاطره یك سفر خوب را به‌راحتی خراب كند. با هم مواردی را كه می‌توانند به سلامت تجهیزات عكاسی دیجیتال ما در سفر كمك كنند، مرور می‌كنیم. ممكن است شما به مناطق مختلفی سفر كنید از جمله كویر، جنگل، مناطق سردسیر یا كوهستانی و یا مسافرت به داخل شهرها. ما برای هركدام از این مناطق نكاتی را بازگو می‌كنیم.

- كویر

کویر لوت

كویر یكی از زیباترین مناطق برای عكاسی است. آرامش كویر و سایه‌روشن‌های به‌وجود آمده از برخورد نور و شن‌ها، فرصتی مغتنم برای عكاسی به‌شمار می‌آید. ولی یكی از دو دشمن اصلی دوربین‌های عكاسی و به‌خصوص دوربین‌های دیجیتال، گرد و غبار و دانه‌های شن است كه در كویر به وفور یافت می‌شود. واقعیت این است كه دانه‌های شن از چیزی كه ما فكر می‌كنیم بسیار ریزتر هستند و به‌راحتی به كوچكترین درزها نفوذ كرده، حتی از آن می‌گذرند. همواره بهتر است در كویر از كیف‌هایی برای حمل دوربین‌تان استفاده كنید كه پوشش محافظ داشته باشند. این پوشش‌ها، كیف یا كوله شما را از گرد و غبار، رطوبت و تا حدودی حرارت آفتاب حفظ می‌كنند. اگر دوربین شما دارای درزبندی مطلوب نیست و اصطلاحا Sealing مناسبی ندارد، خیلی مراقب باشید. برخی از دوربین‌ها و همچنین بعضی از لنزها دارای درزبندی كامل هستند كه مانع از ورود گردوغبار و رطوبت به داخل آن‌ها می‌شود. از بادهایی كه با خود ذرات ریز شن را جابه‌جا می‌كنند، دوری كرده و با بدن خود برای دوربین‌تان پناه‌گاهی درست كنید.

تنها زمانی لنز خود را تعویض كنید كه مطمئن هستید هوا آرام است، از نسیم خبری نیست و خودتان هم در وضعیت باثباتی هستید. هرگز دوربین‌تان را مستقیم به سمت خورشید نشانه نروید (چه در كویر و چه در هرجای دیگری) این كار می‌تواند به سنسور دوربین آسیب جدی وارد كند و البته به چشمان نازنین خودتان! یك توصیه كلی: هیچ‌گاه دوربین‌تان را درون اتومبیل رها نكنید. دمای داخل یك اتومبیل پارك شده در زیر آفتاب بسیار بالاست و این دما به‌راحتی به دوربین شما آسیب می‌زند. حال اگر در منطقه كویری هم باشید كه دیگر هیچ!

- جنگل

آبشاری کوچک در اعماق جنگل

انبوه درختان جنگی و رقص نور روی برگ‌های سبز درختان، منظره بسیار چشم‌نوازی است و ثبت آن لذت‌بخش خواهد بود؛ اما باید مراقب دومین دشمن اصلی دوربین‌تان باشید. رطوبت بالا در مناطق سرسبز و همین‌طور باران می‌تواند به تجهیزات شما صدمه بزند. استفاده از كیف‌هایی با روكش محافظ در این مناطق نیز توصیه می‌شود و باز هم اگر دوربین‌تان درزبندی مناسبی ندارد، بسیار محتاط باشید. اگر در سفرتان با مه مواجه و وارد آن شدید، از عكس گرفتن داخل مه اجتناب كنید! چون قطرات ریز آب، كار دست‌تان خواهند داد. اگر خواستید در جنگل لنز دوربین‌تان را عوض كنید، یادتان باشد آن را به سمت آسمان نگیرید و همچنین لنز را در حالتی تعویض كنید كه محل اتصال آن به دوربین نیز رو به آسمان نباشد. قطره‌ای شبنم كه از برگی می‌چكد و یا اگر بدشانس باشید پرنده‌ای كه . . . ، به هر حال این توصیه را همواره در هنگام تعویض لنز به یاد داشته باشید، حتی اگر در جنگل نباشید.

- كوهستان و مناطق سردسیر

کوهستان برفی

در مناطق سردسیر مشكلات از نوع دیگری هستند. در دمای پایین معمولا باتری دوربین به سرعت خالی می‌شود و عمر بسیار كوتاه‌تری نسبت به مواقع عادی دارد. اگر در مناطق كوهستانی كه دمای چندین درجه زیر صفر دارند، هستید و از دوربینی با شاتر مكانیكی استفاده می‌كنید (مانند دوربین‌های DSLR) این امكان وجود دارد كه مكانیزم شاتر یخ بزند. ولی اگر از دوربین‌های كامپكت استفاده می‌كنید كه شاتر آن‌ها الكترونیكی است، نگران این مساله نباشید.

هنگامی كه از فضای سرد بیرون وارد محیط گرم داخلی می‌شوید، ممكن است دوربین‌تان شبنم بزند! برای جلوگیری از این مشكل، بهتر است به دوربین زمان بدهید تا دمای خود را با محیط اطراف تنظیم كند. اگر دوربین‌تان شبنم زد، بهتر است آن را چند دقیقه‌ای در نزدیكی (و نه خیلی نزدیك) یك وسیله‌ی گرمایشی قرار دهید تا شبنم‌ها محو شوند و دوربین به حالت اول برگردد.

- محیط شهری

نیویورک

راستش را بخواهید بیشترین خطری كه در شهرها تجهیزات عكاسی شما را تهدید می‌كند ، خطر سرقت است. یا كیف دوربین را روی صندلی عقب اتومبیل رها نكنید یا اگر همراه بردن آن مقدور نبود، لااقل درهای عقب اتومبیل را قفل كنید. امروزه سرقت پشت چراغ قرمز بسیار متداول است. اگر از لنزهای بزرگ استفاده می‌كنید، سعی كنید خیلی بی‌سر‌و‌صدا عكاسی كنید و خیلی ژست‌های عكاسان آتلیه را نگیرید!! به این ترتیب سارقان محترم كمتر وسوسه می‌شوند.

در پایان امیدواریم سفرهایتان همواره شاد و سلامت باشد و عكس‌های خوبی هم بگیرید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: 200mamad