تبیان، دستیار زندگی
همزمان با کاهش ذخیره بنزین کارتهای سوخت، طرح فروش تلفنی کاهنده و افزودنی های مصرف بنزین در سطح کشور افزایش یافته است که وزارت نفت این فعالیتها را غیر قانونی اعلام می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاهبرداری در کاهش مصرف بنزین


همزمان با کاهش ذخیره بنزین کارتهای سوخت، طرح فروش تلفنی کاهنده و افزودنی های مصرف بنزین در سطح کشور افزایش یافته است که وزارت نفت این فعالیتها را غیر قانونی اعلام می کند.

بنزین

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای یکساله شدن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها،  تمایل مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی برای اصلاح الگوی مصرف حاملهای مختلف انرژی در سطح کشور افزایش یافته است.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در 6 ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف بنزین، گازوئیل، گاز مایع و نفت سفید به ترتیب پنج درصد، 4 درصد، 14 درصد و نفت سفید حدود 20 درصد با کاهش مواجه شده است.

با وجود کاهش مصرف بنزین هنوز تقاضا برای استفاده از این 2 فرآورده استراتژیک نفتی در بازارهای داخلی بالا است و حتی توسعه صنعت سی.ان.جی هم منجر به یکه تازی بنزین در سبد سوخت خودروهای ایرانی نشده است.

در حال حاضر با کاهش ذخیره بنزین 100 تومانی (بنزین یارانه ای) در کارتهای هوشمند سوخت به حدود 200 میلیون لیتر عملا این فرآورده پرطرفدار نفتی با دو قیمت نیمه یارانه ای و آزاد 400 و 700 تومان در سطح کشور عرضه می شود.

از سوی دیگر با کاهش ذخیره بنزین یارانه ای و نیمه یارانه ای کارتهای هوشمند سوخت، خودروسواران اجرا و پیاده سازی راهکارهای مختلفی را برای کاهش مصرف و ذخیره سازی بیشتر بنزین یارانه ای خود را در دستور کار قرار داده اند.

همزمان با گرایش مردم به استفاده از روشهای جدید کاهش مصرف بنزین به دلیل خلأ اعمال سیاست گذاریهای کلان توسط دولت در حوزه مدیریت حمل و نقل و سوخت، بازار کلاهبرداران و سودجویان برای معرفی روشهای غیر علمی و کاذب کاهش مصرف سوخت در خودروها سکه شده است.

پیگیری ها حاکی از آن است که در هفته های گذشته افرادی با اجاره تلفن ، ساختمان و جذب تعدادی تلفنچی با سازمانها، ادارات، رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی تماس گرفته و به معرفی یکسری تجهیزات کاهنده مصرف بنزین در خودروها اقدام می کنند.

با وجود کاهش مصرف بنزین هنوز تقاضا برای استفاده از این 2 فرآورده استراتژیک نفتی در بازارهای داخلی بالا است و حتی توسعه صنعت سی.ان.جی هم منجر به یکه تازی بنزین در سبد سوخت خودروهای ایرانی نشده است.

این شرکتها با اشاره به ارائه تسهیلاتی توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و موسسه استاندارد برای تجهیزات کاهنده مصرف سوخت در خودروها، تاکید می کنند: با نصب تجهیزات کاهنده متوسط مصرف بنزین خودروها بین 30 تا 50 درصد کاهش می یابد.

در این تماس های تلفنی با تاکید بر اینکه دولت با ارائه تسهیلاتی از نصب و راه اندازی تجهیزات کاهنده در موتور خودروها حمایت می کند، اعلام می شود: نصب این تجهیزات هیچگونه مشکلی در احتراق و راندمان خودروها ایجاد نمی کند.

کاهنده های مصرف بنزین غیر استاندارد هستند

عباس کاظمی با بیان اینکه تاکنون در سطح وزارت نفت هیچ گونه مجوز و یا استانداردی برای تجهیزات کاهنده مصرف بنزین در خودروها صادر نشده است، گفت: بنزین تولیدی در پالایشگاهها دارای یک استاندارد مشخصی بوده که با استفاده از تجهیزات کاهنده نمی توان زمینه صرفه جویی را در مصرف سوخت خودروها ایجاد کرد.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه هر گونه تغییرات در کیفیت و کمیت بنزین مصرفی خودروها غیر قانونی است، تصریح کرد: برخی از کاهنده های نصب شده در موتور خودروها یکسری فلزات و آلاینده هایی منتشر می کند.

بنزین

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون دولت هیچ گونه تسهیلاتی برای تجهیزات کاهنده مصرف بنزین در نظر نگرفته است، اظهار داشت: تاکنون استانداردی هم توسط موسسه استاندارد برای این تجهیزات صادر نشده است.

فروش تجهیزات دهه 60 میلادی به نام کاهنده بنزین

جلیل سالاری هم با بیان اینکه اخیرا گزارش هایی مبنی بر تماس افرادی با رانندگان و منازل برای فروش کاهنده مصرف سوخت خودروها ارائه شده است ، گفت: فروش کاهنده مصرف سوخت در سطح استانهای کشور به شدت فرا گیر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکنون مجوزی برای تولید و فروش این تجهیزات توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صادر نشده است، بیان کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد اکثرا شرکتهای فاقد صلاحیت اقدام به تولید، بازاریابی و فروش این تجهیزات می کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برخی از تجهیزات کاهنده مصرف بنزین دارای استانداردهای دهه 60 میلادی هستند، اظهار داشت: این تجهیزات در گذشته و برای تصفیه سوخت های بسیار نامرغوب و بی کیفیت مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه افراد سودجو با استفاده از برند شرکتهای معتبر اقدام به فروش گسترده این تجهیزات در سطح کشور می کنند، تبیین کرد: در شرایط فعلی بنزین عرضه شده در جایگاهها نیاز به هیچ گونه کاهنده، مواد افزودنی و افزاینده عدد اکتان ندارد.

سالاری با بیان اینکه بنزین تولیدی در پالایشگاههای نفت دارای استاندارد ملی است و نیازی به مواد افزودنی و مکمل ندارد، تاکید کرد: مردم باید از خرید این مواد افزودنی و یا تجهیزات کاهنده مصرف بنزین به ویژه از مراکز فاقد مجوز به شدت پرهیز کنند.

با کاهش ذخیره بنزین یارانه ای و نیمه یارانه ای کارتهای هوشمند سوخت، خودروسواران اجرا و پیاده سازی راهکارهای مختلفی را برای کاهش مصرف و ذخیره سازی بیشتر بنزین یارانه ای خود را در دستور کار قرار داده اند

مجید شهیدی هم با بیان اینکه به منظور فرهنگ سازی بیشتر نسبت به کیفیت بنزین عرضه شده پوستر اطلاع رسانی گسترده ای در سطح جایگاههای سوخت و مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انجام شده است، گفت: کیفیت فرآورده های نفتی عرضه شده دارای استاندارد ملی بوده و نیاز به مکمل و افزودنی ندارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه مسئولیت هر گونه خسارت ناشی از مصرف مکمل و یا افزودنی های بنزین بر عهده سازنده و ارائه دهنده این محصولات است، تصریح کرد: اخیرا سامانه اطلاع رسانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به طور شبانه روزی برای پاسخگویی به مردم فعال شده است.

وی خاطر نشان کرد: مردم با تماس با شماره 09627 مشکلات خود را اطلاع دهند و این مسائل به صورت ویژه توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیگیری خواهد شد.

در حال حاضر بنزین با دو عدد اکتان 87 و 95 در جایگاههای سوخت عرضه می شود که پیش بینی می شود با بهره برداری از طرحهای جدید پالایشگاهی درجه آرام سوزی بنزین ایران افزایش یابد

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرگزاری مهر