تبیان، دستیار زندگی
ول) سال 2002 نیز به پایان رسید و مثل تمام سالیان دیگر ، انبوهی از وقایع تلخ و شیرین را در خود ثبت و ضبط کرد. معمولاً رسم است که در پایان هر سال ، اهالی تمامی هنرها ، وقایع مهم آن سال را مروری دوباره می کنند. مطبوعات نیز بناب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین وقایع ادبیات در سال 2002 ( قسمت اول)

سال 2002 نیز به پایان رسید و مثل تمام سالیان دیگر ، انبوهی از وقایع تلخ و شیرین را در خود ثبت و ضبط کرد. معمولاً رسم است که در پایان هر سال ، اهالی تمامی هنرها ، وقایع مهم آن سال را مروری دوباره می کنند. مطبوعات نیز بنابر وظیفه و ماهیت خود در این مرور دوباره ، حضوری فعال دارند. نشریه" گاردین" بنا به سنت هر ساله خود در پایان سال 2002  ، فهرستی از وقایع مهم جهان ادبیات را ارائه کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

JANUARY

(ژانوِیه)

سال 2002 با صدر نشینی بیوگرافی افشاگرانه "پاملااندرسون" درباره شوهرش "بیلی کانلی" در فهرست آثار پرفروش بریتانیا آغاز شد و با جنجال آفرینی مجموعه آثار "هری پاتر" به خاطر پرداختن به امور جادویی ادامه یافت ؛ اگر چه که ژانویه برای این پسر جادوگر ، ماه خوبی نبود. خبر سوزاندن کتاب های "هری پاتر" توسط یک فرقه مسیحی در نیومکزیکو بر صدر اخبار روز نشست. آثار "جی. کی رولینگ" اعتراض برانگیزترین آثار سال لقب گرفت و هم چنین در این ماه خط ویژه تلفنی به نام "خط نفرت" دایر شد ، تا کسانی که با آثار "رولینگ " مخالفند، بتوانند اعتراض و نفرت خود را از طریق این خط ویژه ابراز کنند. از دیگر اخبار جنجالی این ماه ، اهدای جایزه معتبر " تی. اس. الیوت" برای نخستین بار به یک زن بود که یک شاعره کانادایی به نام "آن کارسون" موفق به دریافت آن شد.

FEBRUARY

(فوریه)

صد کتابخانه معروف جهان ، فهرستی از آثار محبوب خوانندگان خود را ارائه دادند ، که نویسندگانی همچون کاترین کوکسون، دانیل استیل و دیک فرانسیس بدان راه یافتند. در همین ماه ، فرانسه به هدف آگاهی از انتظارات و نیازهای مردم افغانستان ، یکی از مهم ترین فلاسفه و روشنفکران خود به نام "برنارد هنری لوی" را به این کشور فرستاد. طرح " یک شهر، یک کتاب" با هدف معرفی کتابی که توصیف گر خصوصیات هر یک از ایالات مختلف آمریکا باشد ، در سراسر این کشور پیاده شد، اما در نهایت نیویورک از اجرای این طرح فرهنگی و معرفی کتاب برتر ایالت خود به دلایلی سرباز زد. هم چنین در این ماهFingersmith نوشته "سارا واترز" به عنوان مهم ترین اثر ماه فوریه که چندی بعد در ماه سپتامبر به فهرست نامزدهای بوکر راه یافت، به بازار کتاب اروپا عرضه شد.

MARCH

(مارس)

این ماه با جنجال مطبوعاتی فراوانی برای اهل قلم همراه بود. "آروند اتی روی" نویسنده معروف برنده بوکر در اعتراض به حکم دادگاه ، در تصویب پروژه سد سازی در دره " نارمادا "ی هند و هم چنین توهین وتهدید به قتل عده ای از وکلای مدافع این پرونده به جرم بی احترامی به دادگاه عالی هندوستان به یک روز حبس نمادین و پرداخت 2000 روپیه محکوم شد. مورخ مشهور " دیوید آیرونیک" به جرم انکار واقعه یهود کشی و تحریف تاریخ، از سوی دادگاه به پرداخت صد و پنجاه هزار پوند محکوم شد، اما به دلیل عدم استطاعت در پرداخت این مبلغ کلان اعلان ورشکستگی کرد. هم چنین "دیسی گودوین" از دیگر مورخان معروف و یکی از اعضای هیات داوران پولیتزر به جرم سرقت ادبی از پست خود بر کنار شد و در آمریکا، کمدین سنت شکن و فیلمساز نوگرای هالیوودی "مایکل مور" با کتابی جنجال برانگیز به نام "مردان سفید پوست احمق" در اعتراض به سیاستهای بوش برصدر فهرست نویسندگان پرفروش قرار گرفت.

APRIL

)

آوریل)

فصل اعطای جوایز ادبی با اهدای جایزه پولیتزر ادبیات ، در آغاز نخستین ماه از فصل تابستان آغاز شد. "امپایر فالز" رمانی از "ریچارد روسو" درباره سرنوشت ساکنان روستایی کوچک و روبه زوال در آمریکا در رقابت با اثر درخشان "تصحیحات" نوشته "جاناتان فرانزن" جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. پس از ماهها انتظار، اضطراب و تشویش دوستداران " یان مک یوون" با انتخاب اثری از این نویسنده به نام "تاوان" به عنوان برنده جایزه دبلیو.اچ. اسمیت به سر رسید، اما این خوشحالی چندی نپایید. چرا که چندی بعد در مراسم اعطای جوایز ادبی کشورهای مشترک المنافع رمان تاوان مغلوب اثری از ریچارد فلاناگان به نام "کتاب ماهی گلد" شد. در همین ماه "ایدان چمبرز" به عنوان بهترین نویسنده سال و "کونتین بلیک" به عنوان بهترین تصویرگر کتاب از بریتانیا در مراسم اعطای جوایز "هانس کریستیان اندرسن" موفق به دریافت جایزه شدند و جایزه "بوکر" طی یک قرارداد پنج ساله با شرکت "من گروپ" به عنوان حامی و سرمایه گذار مالی جدید این طرح فرهنگی به جایزه "من – بوکر" تغییر نام یافت و ارزش مالی خود را به پنجاه هزار پوند ارتقاء داد. هم چنین در این ماه سایت اینترنتی آمازون با اعتراض برخی نویسندگان به سرویس و خدمات فروش "کتابهای دست دوم" این سایت مواجه شد. مؤلفان در اعتراض خود، کاهش درآمد حاصل از فروش آثار جدیدشان را یکی از پیامدهای منفی ارائه سرویس فروش کتابهای دست دوم از سوی برخی سایت های اینترنتی همچون آمازون یاد کردند و خواستار اتخاذ تدابیری برای این معضل شدند. جایزه بحث انگیزترین کتاب ماه به "کاترین میلت " برای اثر "زندگی جنسی کاترین ام" رسید و در نهایت شاعر و استاد دانشگاه "تام پاولین" با این گفته که "یهودیان مقیم در اسرائیل باید کشته شوند" به جنجال فراوان دامن زد.

MAY

(مه)

در این ماه جمع کثیری از نویسندگان صاحب سبک و مشهور دنیا همچون "دوریس لسینیگ"، " نورمان میمر" و... رمان کلاسیک "دن کیشوت" اثر سروانتس را به عنوان بهترین کتاب دوران معرفی کردند. کتابخانه ها  و کتابفروشی های آثار کلاسیک در پی چاپ خبر محکومیت و حبس چهار ساله "ویلیام ژاکس" به جرم سرقت مجموعه ای نفیس از کتابهای قدیمی به ارزش یک میلیون پوند از برخی کتابخانه های معروف همچون کتابخانه دانشکده کمبریج، کتابخانه بریتانیا در کانون رویدادهای خبری سازمان قرار گرفتند.

"ماشین چمن زنی" شاعر معروف بریتانیایی "فیلیپ لارکین" که با اشاره به آن در یکی از اشعار سال 1979 این شاعر به نام "علف چین" در اذهان دوستداران شعر لارکین جاودانه شده بود، از سوی دانشکده هول خریداری شد و بدین ترتیب به آرشیو ادوات ماندگار از این شاعر پیوست. در همین ماه نویسنده بی پروای فرانسوی مایکل هولبک جایزه ایمپک 2002 را برای رمان مناقضه انگیز خودAtomised دریافت کرد و شایعاتی مبنی بر امکان شرکت نویسندگان آمریکایی در رقابت بوکر 2004 به اخبار داغ و جنجالی روز پیوست. هم چنین ماه مه مصادف بود با چاپ و انتشار چند اثر معروف از جمله رمان "زندگی پی" به قلم یان مارتل – که امسال جایزه بوکر را دریافت کرد- به همراه دو اثر دیگر نامزد بوکر تحت عناوین "موسیقی کثیف" نوشته تیم وینتون و "مگر" اثر کارول شیلدز.

JUNE

(ژوئن)

"هاری کونزرو" با رمان "امپرسیونیست" جایزه بتی تراسک را از آن خود کرد و مورخ صاحب نام "مارگارت مک میلان" با رمان "صلح کنندگان " که اثری در باب معاهده  سال 1919 ورسای است، جایزه سالانه ساموئل جانسون برای بهترین اثر غیر داستانی سال را دریافت کرد. هم چنین از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی این ماه راه اندازی بخش ویژه نقد ادبی در سایت اینترنتی گاردین بود.

ادامه دارد ...