تبیان، دستیار زندگی
بانک مرکزی یک بانک انتفاعی و دارای فعالیت تجاری نیست و به عبارتی می‌توان از آن بعنوان بانک بانک‌ها نام برد که نقش سیاست‌گذاری برای شبکه بانکی را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره تحریم بانکِ بانک ها


بانک مرکزی یک بانک انتفاعی و دارای فعالیت تجاری نیست و به عبارتی می‌توان از آن بعنوان "بانک" بانک‌ها نام برد که نقش سیاست‌گذاری برای شبکه بانکی را دارد.

همزمان با اعلام خبری به نقل از معاون خزانه داری آمریکا مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران، فعالان بانکی ضمن اینکه این مورد را بی سابقه دانستند از مقامات سیاست‌گذار پولی کشور خواستند به این مورد واکنش نشان دهند.

بانک مرکزی

سید بهاءالدین حسینی هاشمی درباره تصمیم آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران، اظهار داشت: بانک مرکزی هر کشوری مقام تنظیم ‌کننده سیاست‌های پولی و بانکی برای آن کشور است و هم در عرصه داخلی و بین‌المللی نسبت به مسئولیت خود اقدام می‌کند.

وی افزود:‌ بانک مرکزی یک بانک انتفاعی و دارای فعالیت تجاری نیست و به عبارتی می‌توان از آن بعنوان "بانک" بانک‌ها نام برد که نقش سیاست‌گذاری برای شبکه بانکی را دارد.

مدیرعامل سابق بانک تات با بیان اینکه بانک مرکزی بعنوان بانک دولت نیز حساب می‌شود، گفت:‌ تحریم بانک مرکزی در دنیا سابقه نداشته است؛ این مورد یک نوع سوءاستفاده از موقعیت بین‌المللی آمریکا است که می‌خواهد این اقدام را انجام دهد.

حسینی‌هاشمی ادامه داد: شاید منظور از قصد تحریم بانک مرکزی ایران تحریم مدیران ارشد این بانک باشد چراکه بانک مرکزی فعالیت‌های پولی و بانکی ندارد.

وی ضمن اینکه تحریم بانک مرکزی را بی معنی دانست گفت:‌ بانک مرکزی کشور برای ساماندهی پولی و بانکی مردم آن کشور است در حقیقت آمریکا می‌خواهد برای مردم ایران مضیقه درست کند.

آمریکا در شرایطی می‌خواهد بانک مرکزی ایران را تحریم کند که طبق قوانین سازمان بین‌الملل نباید فشار و یا محدودیت علیه مردم کشورها ایجاد شود

به گفته مدیر عامل سابق بانک تات، آمریکا در شرایطی می‌خواهد بانک مرکزی ایران را تحریم کند که طبق قوانین سازمان بین‌الملل نباید فشار و یا محدودیت علیه مردم کشورها ایجاد شود.

* بانک مرکزی واکنش نشان دهد

فرید ضیاءالملکی نیز در واکنش به سیاست اخیر آمریکا مبنی بر تحریم بانک مرکزی، اظهار داشت: تحریم بانک مرکزی امری کاملاً‌ بعید به حساب می‌آید که در هیچ جای دنیا دیده نشده است.

این کارشناس بانکی تأکید کرد: مقامات بانک مرکزی باید هرچه سریعتر به این اظهارات واکنش نشان دهند.

براساس این گزارش، آمریکا در راستای سیاست های ضد ایرانی خود تلاش تازه ای را برای جلب حمایت متحدانش در مورد تحریم بانک مرکزی ایران آغاز کرده است.

دیوید کوهن

دیوید کوهن معاون وزارت خزانه داری آمریکا که پنجشنبه در کمیته بانکی مجلس سنا در واشنگتن صحبت می کرد افزود: بانک ها و موسسات مالی آمریکا اجازه ارتباط با بانک مرکزی ایران را ندارند.

آمریکا با ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان دور جدیدی از تلاش های خود را برای ترغیب کشورها به تحریم ایران آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود اگر این بانک تحت تحریم های بین المللی قرار بگیرد تاثیرش می تواند قوی باشد. او با تکرار موضع تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا به اعضای کمیته بانکی سنا اطمینان داد که تمام گزینه ها از جمله تحریم بانک مرکزی ایران مد نظر دولت باراک اوباماست.

ایران دومین تولید کننده بزرگ اوپک و چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و از این رو تحلیلگران معتقدند پیشنهاد آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران مورد موافقت متحدان این کشور که عمدتا واردکننده نفت هستند قرار نمی گیرد.

بانک مرکزی هر کشوری مقام تنظیم ‌کننده سیاست‌های پولی و بانکی برای آن کشور است و هم در عرصه داخلی و بین‌المللی نسبت به مسئولیت خود اقدام می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا با اذعان ضمنی به تردید افکار عمومی در مورد ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان نسبت به اثبات این ادعا ابراز اطمینان کرد و وعده تشدید تحریم ها را علیه ایران داد. دولت آمریکا تاکنون سند و مدرکی در این زمینه ارائه نداده است.

مقامات ایران این ادعاها را رد کرده و آن را در راستای سیاست های ضد ایرانی واشنگتن ارزیابی کرده اند. بسیاری از سیاستمداران و اندیشمندان جهان نیز نسبت به صحت ادعای آمریکا ابراز تردید کرده اند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تابناک