تبیان، دستیار زندگی
برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال شب گذشته با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب گذشته و با حضور وزیر ارشاد:

برگزیدگان پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال معرفی شدند

نمایشگاه رسانه های دیجیتال

برگزیدگان پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال شب گذشته با حضور  رئیس جمهور و  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی، هیئت داوران این جشنواره در مراسم اختتامیه آن اسامی 25 برگزیده این جشنوراه را اعلام کرد.  210 اثر برگزیده جشنواره پیشتر و در جریان برگزاری نمایشگاه طی مراسمی در مصلی معرفی شده بودند.

طبق بیانیه پایانی هیئت داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، در این جشنواره 3405 اثر ارسالی به دبیرخانه در 148 کارگروه تخصصی و در قالب 9 بخش اصلی جشنواره بررسی شد و در نهایت از میان 500 اثر راهیافته به مرحله دوم داوری، 231 اثر به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند. همچنین در بخش بین‌الملل جشنواره 302 اثر داوری و از میان آنها 2 اثر برگزیده شدند.

25 اثر برگزیده باقیمانده که شب گذشته از آنها هم تقدیر شد، به شرح زیر معرفی شدند:

بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای

جایزه بهترین اثر مبلغ و مروج زبان و ادب فارسی به دلیل‌ قابلیت‌های کاربری و ظاهری، اعتبار محتوا و پاسداشت زبان و ادب فارسی در حوزه رسانه‌های دیجیتال مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، به نرم‌افزار دُرج شاهنامه از مؤسسه فرهنگی مهر ارقام ایرانیان تعلق گرفت.

جایزه بهترین اثر فرهنگنامه‌ای، دانشنامه‌ای و دایره‌المعارفی به دلیل ایجاد فضای علمی با ارائه تمام قابلیت‌های مورد نیاز محققین، ایجاد کتابخانه‌ای عظیم با ارتباطات گسترده بین اجزاءؤ مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار فقه اهل‌البیت (س) از مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی رسید.

جایزه بهترین اثر در راستای تقویت بنیان خانواده و فرهنگ حجاب و عفاف به دلیل ارائه نگرشی جامع به موضوع ازدواج، پرداخت زیبا و جذاب با استفاده از تکنیک‌های فلش و سه‌ بعدی، گستره محتوا و پاسخگویی علمی به نیازهای کاربران با رعایت جوانب اخلاقی و تربیتی، مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار ازدواج؛ پیوند آسمانی از مؤسسه گسترش اطلاع‌رسانی مبلغ تعلق گرفت.

جایزه بهترین ارتباط تصویری به دلیل شبیه‌سازی فضای متبرک حرم مطهر ائمه اطهار، تجربه حضور معنوی در قالب فضای مجازی سه بعدی با امکان حرکت کاربر به همراه ارائه محتوای چند رسانه‌ای و کیفیت بالای تصاویر فضاها، مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار سایه‌های ملکوت (2) سامرا از مؤسسه فرهنگی آوین رسانه فیلم رسید.

جایزه بهترین نرم‌افزار ابزاری - خدماتی به دلیل پرداختن به طراحی اصیل‌ترین هنر دستی ایران زمین، استفاده از تکنولوژی بالای تولید نرم‌افزار، پیشرو در سطح بازارهای بین‌المللی،‌ نوآوری در طراحی و تکنیک‌های عرضه محصول و امکان ارتباط با دستگاه‌های صنعتی مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار طراحی فرش بوریا از شرکت بوریا - سامانه‌های طراحی و تولید رایانه‌ای تعلق گرفت.

جایزه بهترین اثر با موضوع مهدویت و انتظار به دلیل ارتباط و تعامل مطلوب و مؤثر با مخاطبان و کودکان، طراحی گرافیی زیبا و ربط کاربری مؤثر و فنی قوی، به همراه دارا بودن پشتوانه علمی و پژوهشی محتوا مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار عطر گل نرگس از مؤسسه فرهنگی هنری یاسین امین تعلق گرفت.

جایزه بهترین اثر در حوزه بهداشت و سلامت (جدید) به دلیل توجه به نیازهای مخاطب، کامل بودن محتوای مورد نیاز کاربران، استفاده از انواع رسانه‌ها، علمی بودن و استفاده از منابع معتبر مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار آمادگی جسمانی ورزش همگانی (2) از شرکت گسترش داده‌پردازی آذررجا رسید.

بخش تلفن همراه

جایزه بهترین اثر مبلغ و مروج اسلام و معارف اسلامی به دلیل امکان خودآموز دو طرفه و تعاملی قرائت قرآن کریم، امتیازدهی هوشمند به قرائت کاربر و ارائه محتواهای غنی قرآنی در قالب سیستم عامل‌های جدید مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار تلفن همراه سروش ایمان از مؤسسه فرهنگ و هنر سروش مهر تعلق گرفت.

جایزه بهترین اثر خدماتی - کاربردی به دلیل ساده‌سازی ساخت نرم‌افزارهای تلفن همراه، مشتمل بر متن، صوت، تصویر، امکان افزودن اطلاعات نقشه و داده‌های مکانی، و تولید برنامه‌‌ قابل اجرا در تمامی سیستم عامل‌های تلفن همراه مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به نرم‌افزار استودیو موبایل از مؤسسه تحقیقاتی هوش برتر کارمانیا رسید.

بخش بازی‌های رایانه‌ای

جایزه بهترین بازی پایداری و بیداری به دلیل یادآوری دلاوری‌های سردار شهید محمود کاوه، جذابیت‌های بصری و سمعی برای بازیکن، ایجاد فضایی واقعی و ملموس و منطبق با حال و هوای دفاع مقدس مقام دوم و تندیس سیمین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به بازی حماسه آلواتان از تبیان تعلق گرفت.

جایزه بهترین گرافیک و فضاسازی به دلیل توجه به شاخص‌های فرهنگی و بومی ایرانی، به کارگیری قوه تفکر نوجوانان مقام دوم و تندیس سیمین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به بازی افسانه روزبه از کانون پرور فکری کودکان و نوجوانان رسید.

همچنین از بازی رایانه ای شکست حصر آبادان که توسط موسسه تبیان تولید شده است به عنوان بهترین بازینامه تقدیر گردید.

بخش پایگاه‌های اینترنتی

جایزه برترین پایگاه فرهنگ و اندیشه به دلیل وسعت موضوعات تخصصی، جامعیت مطالب، پاسخ به سؤالات و شبهادت دینی، فضای بسیار صمیمی و زمینه‌ای مناسب برای گفت‌وگوی سالم و سازنده مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه گفتگوی دینی و کانون گفتگوی قرآنی تعلق گرفت.

جایزه برترین پایگاه ارزش‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام و ولایت فقیه به دلیل بانک مقالات تخصصی حوزه اندیشه در اسلام، تالار گفت‌وگو، کتابخانه و نرم‌افزارهای تلفن همراه مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه جامع تبلیغ ذی‌طوی رسید.

جایزه برترین پایگاه مبلغ و مروج ایران‌شناسی به دلیل ارائه کاملترین دانشنامه بر خط خلیج همیشه فارس در محورهای مختلف با استفاده از انواع قالبهای متنی، صوتی و تصویری مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه مرکز مطالعات خلیج فارس تعلق گرفت.

جایزه برترین خدمات دهنده پست الکترونیک ایرانی به دلیل: گستره زیاد کاربران و امکانات کاربردی، میزبانی شده در داخل کشور مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه مهین میل رسید.

جایزه برترین خدمات‌دهنده شبکه‌های اجتماعی به دلیل دارا بودن امکانات متنوع، منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی، تلاش برای رسیدن به جایگاه پرمخاطب‌ترین و فعال‌ترین شبکه مجازی کشور، مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه جامعه مجازی کلوب تعلق گرفت.

جایزه برترین دایره المعارف (دانشنامه) و فرهنگ لغت بر خط به دلیل ایجاد بزرگترین دانشنامه بر خط کشور، با تنوع عالی موضوعات و ارائه محتوا با رعایت اسلوب علمی، مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال تعلق می‌گیرد به پایگاه شبکه رشد رسید.

جایزه برترین پایگاه در حوزه بهداشت و سلامت به دلیل تنها تولیدکننده محتوای بهداشت و سلامت ویدیویی بر خط در کشور مقام دوم و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه بانک تخصصی ویدیویی سلامتی تعلق گرفت.

بخش هنرهای دیجیتال

جایزه بهترین پویانمایی به دلیل پرداختن به زیباییهای مناطق کشور، نمایش تتمثیلی زیبا از روابط عمیق عاطفی اجتماعی در قالب داستانی زیبا و قابل ارائه در سطج جهانی، مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به انیمیشن ماسوله از بهرام عظیمی رسید.

بخش مراکز فرهنگی دیجیتال

جایزه بهترین نرم‌افزار مراکز فرهنگی دیجیتال شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به دلیل معرفی تمدن اسلامی و معماری شکوهمند و معناگرای دوره‌های گذشته، در قالب شبیه‌سازی سه بعدی با امکان حرکت کاربر مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال تعلق می‌گیرد به نرم‌افزار نقش جهان از مجتمع فرهنگی دیجیتال فرشچیان اصفهان تعلق گرفت.

بخش بین‌الملل

جایزه برترین پایگاه اینترنتی به دلیل جامعیت مطالب، گستره مخاطبان مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه مراکز الابحاث العقائدیه (Aqaed.com) از کشور عراق رسید.

جایزه برترین پگایگاه اینترنتی به دلیل ارائه نمونه‌ فرهنگ اسلامی در قالبی روزآمد و زیبا، و جذاب در حوزه بالکان و نشر فرهنگ حجاب و عفاف با ارائه سبک زندگی کارآمد و به روز منطبق با ارزش‌های اسلامی. مقام دوم و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به پایگاه اینترنتی سازمان آموزشی زنان کوثر (Zehra.ba) از کشور بوسنی و هرزگوین تعلق گرفت.

بخش فناوری ـ نوآوری

جایزه بهترین صادرات در حوزه رسانه‌های دیجیتال به دلیل تلاش وافر در توسعه صادرات نرم‌افزاری کشور، در قالب صادرات آثار دانش ‌بنیان و معرف فرهنگ غنی‌ اسلامی ایرانی مقام اول و تندیس زرین پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به مؤسسه پانا پرداز آریا، جناب آقای محمدرضا حسینی رسید.

در مراسم دیشب همچنین به دلیل توجه ویژه به مقوله فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال و حضور شایسته در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال از رسانه ملی تقدیر شد.

تنظیم: هومن بهلولی