تبیان، دستیار زندگی
ابلیس نیشخندی به روی یحیی زد و گفت: هنگامی که از خوردن غذا سیر می‌شوی، سنگین شده و نسبت به نماز، ذکر و مناجات خدای خود بی رغبت می‌گردی. یحیی با شنیدن سخن شیطان، سر به زیر انداخت و گفت: به خدا سوگند که بعد از این هرگز شکم خود را از غذا پر نخواهم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نصیحت شیطان به یحیی(علیه السلام)


ابلیس نیشخندی به روی یحیی زد و گفت: هنگامی که از خوردن غذا سیر می‌شوی، سنگین شده و نسبت به نماز، ذکر و مناجات خدای خود بی رغبت می‌گردی. یحیی با شنیدن سخن شیطان، سر به زیر انداخت و گفت: به خدا سوگند که بعد از این هرگز شکم خود را از غذا پر نخواهم کرد.


شیطان پرستی-فرقه
آموختنی‌هایی از شیطان

چه موضوعاتی در امت پیامبر(صلی الله علیه وآله) شیطان را ناراحت می‌کند ؟

اول اینکه ؛ هر وقت به یکدیگر می‌رسند ، سلام می‌کنند و سلام یکی از نام‌های خداست پس هر کس سلام کند خداوند او را از هر بلا و رنجی دور  میکندو هر کس که جواب سلام را بدهد خداوند متعال رحمت خود را شامل حالش می‌کند.

دوم اینکه : وقتی همدیگر را ملاقات می‌کنند به هم دست می‌دهند و این عمل را آن قدر ثواب است که هنوز دست از یکدیگر بر نداشته خداوند هر دو را مورد رحمت خود قرار می‌دهد.

سوم اینکه : وقت خوردن غذا و شروع کارها است که ((بسم الله الرحمن الرحیم)) می‌گویند و مرا از خوردن آن غذا و شرکت در آن محروم می‌کنند.

چهارم اینکه : هر وقت سخن می‌گویند ((انشاء الله)) بر زبان می‌آورند و به قضای خداوند راضی می‌شوند و من نمی‌توانم کارشان را از هم بپاشم و آنان رنج و زحمتم را ضایع می‌کنند.

پنجم اینکه : از صبح تا شام تلاش می‌کنم تا آنان را به گناه بکشانم و در صورت گناه نیز وقتی که شام می‌شود توبه می‌کنند و زحماتم را از بین می‌برند و خداوند به واسطه توبه گناهانشان را می‌بخشد.

ششم اینکه : از همه مهم‌تر اینکه وقتی‌که نام رسول خدا را می‌شنوند با صدای بلند صلوات می‌فرستند و من چون ثواب آن را می‌دانم از ناراحتی فرار می‌کنم زیرا طاقت دیدن ثواب این عمل را ندارم.

هر وقت سخن می‌گویند ((انشاء الله)) بر زبان می‌آورند و به قضای خداوند راضی می‌شوند و من نمی‌توانم کارشان را از هم بپاشم و آنان رنج و زحمتم را ضایع می‌کنند

چرا شیطان از صدقه دادن ناراحت می‌شود ؟

روزی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) از شیطان پرسیدند: ای ملعون چرا مانع از صدقه دادن می‌شوی؟ شیطان گفت: ای رسول خدا اگر اره‌ای بر سرم گذارند و مانند درخت اره‌ام کنند برایم راحت‌تر است از تحمل صدقه دادن اشخاص.  حضرت فرمودند: چرا از صدقه دادن مردم ناراحتی؟شیطان جواب داد: در صدقه پنج خصلت است: 1- مال را زیاد می‌کند. 2- مریضان را شفا می‌دهد.3- بلاها را دفع می‌کند. 4- صدقه دهندگان به سرعت از پل صراط عبور می‌کنند. 5-  بدون حساب وارد حساب می‌شوند و عذابی برایشان  نیست. رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) پس از شنیدن این سخنان از شیطان به او فرمودند: خدا عذابت را زیاد کند.

دوستان شیطان در امت اسلام

روزی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)با شیطان ملاقات کردند و فرمودند: ای لعین دوستان تو از امت من چند نفرند؟ شیطان گفت:  دوازده نفر 1- امیرست مگر. 2- ثروتمند خود خواه. 3- کسی که باک ندارد که از کجا بدست می‌آورد و در کجا به مصرف می‌رساند. 4- عالمی که پادشاه ستمکاری را بر ظلم و جورش تایید کند. 5- تاجر خائن که در تجارت خود به مردم خیانت کند. 6- محتکر که ارزاق مردم را ارزان بخرد و برای گران شدن ذخیره و انبار کند. 7- زنا کاران اعم از زن و مرد. 8- ربا خواران که مال فقیران را به این وسیله از کفشان بیرون می‌آورند. 9- افراد بخیل که از انفاق مال خود بخل می‌ورزند و دیگران را از آن محروم می‌کنند. 10- کسانی که در نماز سستی می‌کنند و توجهی به آن ندارند. 11- کسانی که در میان مردم سخن جینی می‌کنند و آنان را به جان هم می‌اندازند 12- کسانی که مست و بیهوش هستند.

از همه مهم‌تر اینکه وقتی‌که نام رسول خدا را می‌شنوند با صدای بلند صلوات می‌فرستند و من چون ثواب آن را می‌دانم از ناراحتی فرار می‌کنم زیرا طاقت دیدن ثواب این عمل را ندارم

نصیحت شیطان به یحیی(علیه السلام)

دیدش که با زنجیرها و رشته‌هایی در دست به سوی او می آید. پرسید: ای ابلیس! این رشته‌ها چیست که در دست توست؟

گفت: این‌ها انواع علایق، امیال و شهوت‌هایی است که در فرزند آدم یافته‌ام.

یحیی(علیه السلام) لحظه‌ای چشم به رشته‌ها دوخت و گفت: آیا برای من نیز از این رشته‌ها سهمی هست؟

ابلیس نیشخندی به روی یحیی زد و گفت: آری، هنگامی که از خوردن غذا سیر می‌شوی، سنگین شده و نسبت به نماز، ذکر و مناجات خدای خود بی رغبت می‌گردی.

یحیی با شنیدن سخن شیطان، سر به زیر انداخت و گفت: به خدا سوگند که بعد از این هرگز شکم خود را از غذا پر نخواهم کرد.

شیطان از خشم سرخ شده و در حالی که از یحیی دور می‌شد گفت: به خدا قسم که من نیز بعد از این هرگز مؤمنی را نصیحت نخواهم کرد.( قصه‌های شیطان یا ابلیس نامه، ج1، ص35)

فرآوری : زهرا اجلال

گروه دین تبیان


منابع :

دیدار آشنا، شماره 96 و 97

سایت برنا

سایت آموزه های دینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.