تبیان، دستیار زندگی
فیس بوک،مخوف‌ترین ماشین جاسوسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک" به عنوان مخوف‌ترین ماشین جاسوسی


آیا فیس بوک یک شبکه اجتماعی صرف است؟


فیس بوک از کجا آمده است؟

فیس بوک

مارک زوکربرگ وب‌گاه فیس بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ 4 فوریه 2004 آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی ویژهء دانشجویان هاروارد  راه اندازی کرد اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضویت آن در آمدند.

فیس بوك بزرگترین ابزار جاسوسی

فیس بوک اگر حتی طبق نظریه ای به عنوان یک ماشین جاسوسی شروع به کار نکرده باشد، در حال حاضر نظام سلطه موقعیت منحصر به فرد ان و حتی سایر شبکه های اجتماعی را به خوبی درک کرده و درصدد استفاده از این پتانسیل عظیم به نفع خود افتاده است؛ فیس بوك به صورت اتوماتیك اطلاعات محرمانه افراد را جمع آوری و ثبت می‌كند و این اطلاعات را سپس در اختیار آمریكا قرار می‌دهد. فیس‌بوك بزرگترین ابزار جاسوسی است كه تاكنون توسط بشر ساخته شده است. فیس‌بوك جزئی‌ترین اطلاعات افراد، عادات، روابط اجتماعی آن‌ها، آدرس، محل تولد، وابستگان افراد را جمع‌آوری و تمامی‌این اطلاعات را در اختیار مقامات آمریكایی قرار می‌دهد. استفاده كنندگان از این سایت باید در جریان این موضوع قرار بگیرند كه این سایت برای امور اطلاعاتی آمریكا فعالیت می‌كند و برای آمریكا اطلاعاتش را به روز می‌كند.

قطعا در اختیار گرفتن این پایگاه اطلاعاتی جامع نعمت بزرگی برای نهادهای اطلاعاتی خواهد بود و حتی از قدرت نظامی نیز می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه سازمان سیا از طریق فیس بوک می تواند عوامل زیادی برای انجام جاسوسی در کشورهای مختلف به خدمت بگیرد

از طریق فیس بوک کشورهایی همچون آمریکا می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیازشان را در اختیار داشته باشند. عضویت در سایت هایی همچون فیس بوک، تویتر، فلیرک و لینک این برای کاربران خطرناک است. برای برخی از کاربران قرار دادن اطلاعات شخصی‌شان در صفحه خود موضوع مهمی نیست اما این در آینده برای آنها پیامدهای جدی در پی دارد. شکی نداشته باشید که قدرتهای جهان در عصر حاضر از طریق فیس بوک از افراد جاسوسی می‌کنند.البته نمی‌توان به اطلاعات درج شده در صفحات شخصی افراد اعتماد کرد. این اطلاعات کامل نیستند و حتی ممکن است عوامل اطلاعاتی را سردرگم کنند. امابا توجه به اینکه بسیاری از کاربران تمایل زیادی برای در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگر کاربران با اهداف مختلف را دارند، این فضا برای جاسوسی بسیار مناسب است. با توجه به فعالیت گسترده هکرها نمی‌توان گفت که در فضای مجازی حریم خصوصی به طور کامل رعایت می شود.

فیس بوک

فیس بوک دقیقا سیاست‌های قدرتهای بزرگی را ایفا می کند که به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در جهان هستند. قطعا در اختیار گرفتن این پایگاه اطلاعاتی جامع نعمت بزرگی برای نهادهای اطلاعاتی خواهد بود و حتی از قدرت نظامی نیز می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه سازمان سیا از طریق فیس بوک می تواند عوامل زیادی برای انجام جاسوسی در کشورهای مختلف به خدمت بگیرد.

بیش‌ترین كاربران از چه كشورهایی هستند؟

آمارها نشان می‌دهد به دلیل افزایش استقبال از این شبكه اجتماعی، در برزیل و هند نیز تعداد كاربران این شبكه اجتماعی افزایش تصاعدی یافته است.

كشورهایی همچون برزیل، مكزیك، اندوزی، آرژانتین و فیلیپین قسمت اعظم كاربران فیس بوك را به خود اختصاص داده‌اند؛

نیمی از مردم آمریكا یعنی 149 میلیون نفر عضو فیس بوك هستند و اندونزی نیز با 37 میلیون كاربر در رده دوم بیش‌ترین كار بر فیس بوك قرار دارد.

اما مقامات این شبكه بزرگ اجتماعی مدعی شدند از راهكارهای جدید امنیتی برای افزایش سطح امنیت كاربران استفاده كرده‌اند.

طبق تحقیقات جدید، سه چهارم از كودكان اروپا در شبكه‌های اجتماعی عضو هستند و این در حالی است كه یك نفر از پنج نفر كه دارای سن زیر 13 سال است، كه این موضوع محدودیت‌های سنی فیس بوك را نقض كرده است.

فیس بوك محبوب‌ترین شبكه‌ی اجتماعی در17كشور از 25 كشور اروپایی است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو این شبكه اجتماعی هستند.

فرآروی: طاهره رشیدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : 1- صاباح نیوز  / 2- میگنا / 3- سیمرغ