تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های «رویا خلوص»، «زن در تاریخ و اندیشه اسلامی»، «هفت گام عاشقی»، «توحید در نگاه عقل و دین» و «روانشناسی و دین».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام های عاشقی


معرفی مختصر کتاب های «رویا خلوص»، «زن در تاریخ و اندیشه اسلامی»، «هفت گام عاشقی»، «توحید در نگاه عقل و دین» و «روانشناسی و دین».


«رویای خلوص (بازخوانی مکتب تفکیک)»
«رویای خلوص (بازخوانی مکتب تفکیک)»

به قلم: دکتر سیدحسن اسلامی

موسسه بوستان کتاب

چاپ دوم / شمارگان 800 نسخه/ 368 صفحه/ بها: 53000 ریال

اثر حاضر به بررسی ادعای مدافعان مکتب تفکیک پرداخته و کوشیده است ناکارآمدی آن را در نظر و عمل نشان دهد و قوت ادعای «خلوص» را محک بزند.کتاب حاضر در دو بخش و هفت فصل سامان یافته است. «مکتب تفکیک؛ گزارش و بررسی» و «نقد اخلاقی مکتب تفکیک»، عناوین بخش‌های این اثرند. در انتهای این کتاب، نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام، اصطلاحات و موضوعات و اشعار نیز درج شده است.

«زن در تاریخ و اندیشه اسلامی»
«زن در تاریخ و اندیشه اسلامی»

به قلم: دکتر فتحیه فتاحی‌زاده

موسسه بوستان کتاب

چاپ چهارم/ شمارگان 8000 نسخه/ 336 صفحه / بها: 52000 ریال

این کتاب تمامی نگرگاه‌های تاریخی و دینی درباره زنان را، که نیمی از پیکره اجتماع انسانی‌اند از روزگاران کهن تاکنون بررسی می‌کند. مسائل مربوط به «زن» در قرن چهاردهم، از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های متفکران بود و این واقعیت را می‌توان از سویی، در نهضت «آزادی زنان» و از جانب دیگر، در واقع‌نگری برخی مسلمانان نواندیش، ریشه‌یابی کرد. چنان که مبحث «شخصیت زن» معرکه آراترین بحث‌هایی است که نواندیشان اسلامی درباره آن به کاوش پرداخته‌اند.

بر اساس محتوای این کتاب، غفلت از واقعیت‌های پنهان و کوتاهی در بازشناسی هویت و شخصیت زن مسلمان، آحاد جامعه را با بحران هویت روبه‌رو می‌سازد و آثار نامطلوبی در پی‌دارد.

کتاب حاضر در شش فصل موضوع زن را از منظر تاریخ و اندیشه اسلامی، بررسی می‌کند. زن در گذرگاه تاریخ، مبانی شخصیت زن از دیدگاه اسلام، تفاوت‌ها و تمایزها، علل تنزل شخصیت و مقام زن در جوامع اسلامی و تجلی شخصیت زن در تاریخ انبیا، عناوین فصول این اثرند.

«هفت گام عاشقی: برنامه‏های سیر و سلوک برای جوانان»

به قلم: حجت‎الاسلام رحیم کارگر

دفتر نشر معارف قم

چاپ نخست/ شمارگان 2000 نسخه/ 224 صفحه / بها: 27000 ریال

این کتاب که آداب طریقت و سلوک برای جوانان را دربر دارد با نگارشی ادبی و عرفانی، در هفت فصل(گام) تنظیم شده است.

نخستین گام «آغاز راه» نام دارد. نویسنده در این بخش به تبیین فنونی با عنوان آغاز پرداز، عزم دیدار، انگیزه رهایی(نیت) و تقویت باور (ایمان) می‌پردازد.

گام دوم «برنامه‏های بی‌دلی»‌اند که آیین بیداری و دستوراتی برای تکامل را عنوان می‌کنند. بازگشت(توبه) و ماندن از جمله دستورات این فصل به شمار می‌آیند. گام سوم «سلوک» است. در پایان این بخش، سه دستورالعمل از سه عارف به نام‌های شهید ثانی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و آیت‏الله مامقانی جای دارند.

گام چهارم با عنوان «به سوی فضیلت» به مبحث آراسته شدن آدمی به مکارم اخلاقی، صبر و بردباری، استواری و ثبات قدم اشاره دارد و ادب، شکر و ستایش‏گری را از جمله دستوارت این مسیر می‌داند. «از معرفت تا محبت» عنوان گام پنجم این کتاب است.

مخاطبان در گام ششم که به «پیکار بزرگ» موسوم است، راه‌های مبارزه با نفس اماره، احیای نفس، اصلاح و پاک‏سازی نفس، حساب‏رسی از نفس، کنترل قوای نفس، انکسار و حقیر شمردن نفس را می‌آموزند. در پایان این بخش سه دستورالعمل سلوکی از حکیم محمد بیدآبادی، علامه میر سیدحسین قزوینی و شهید ثانی ذکر می‏شود.

گام هفتم با نام «ملکوت دعا و ذکر» بر ذکر، مراقبت و حضور قلب و دعاهای آسمانی تأکید دارد.

«توحید در نگاه عقل و دین»
«توحید در نگاه عقل و دین»

به قلم: محمدباقر شریعتی سبزواری

موسسه بوستان کتاب

چاپ نخست / شمارگان 1000 نسخه/ 400 صفحه / بها: 70000 ریال

اثر حاضر راه‌های خداشناسی، چگونگی شناخت خدا از راه اسما و صفات، مرزهای توحید و شرک، توحید در عبادت، توحید و توسل، توحید افعالی را در فصل‌های مختلفی به کمک آیات و روایات و دلیل‌های عقلی کاویده است.

به عقیده نویسنده کتاب، خداشناسی از اصول عقاید تمام ادیان جهان به شمار می‌رود و تقلید و تعبد در آن روا نیست. هرکس باید در خور استعداد و به میزان ظرفیت و علم و آگاهی خود در آن به تحقیق بپردازد. از نظر اسلامی نیز تقلید در اصول اعتقادات، حرام و تحقیق و مطالعه واجب است. کتاب حاضر در این راستا تدوین شده تا راهنمای تحقیق محصلان و پژوهش‌گران قرار گیرد.

این کتاب می‌تواند برای پیروان تمام ادیان الهی سودمند و کارساز باشد، چرا که در این مجموعه، تنها به دلایل عقلانی، وجدانی، فطری و روانی تکیه شده و از مسائل تعبدی، کاملا پیراسته است و اگر آیه و حدیثی هم آورده شده، بیشتر جنبه راهنمایی دارد و عقل و فطرت را شکوفا می‌ کند.

از مطالب دانشمندان مشهور جهان نیز در این اثر استفاده شده که برای همه موحدان مفید است.

این اثر، در 13 عنوان مطالب مفیدی درباره «توحید» ارایه می‌دهد. ضرورت بحث درباره خداشناسی، راه‌های خداشناسی، قرآن و راه‌های خداشناسی، راه‌های خداشناسی از نگاه امام علی(ع)، علل گرایش به مادی‌گری، چگونه درباره خدا بیندیشیم؟ شناخت خدا به صفات و اسماء، توحید و شرک ذاتی، توحید در عبادت، توحید و شرک و ریا، توحید در عبادت و توسل، توحید افعالی و مساله قضا و قدر، عناوین کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.

«روانشناسی و دین»
«روانشناسی و دین»

اثر: کارل گوستاو یونگ

مترجم:  فواد روحانی

انتشارات علمی و فرهنگی

133 صفحه/ شمارگان 2000 نسخه/ قیمت: 2000 تومان

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب از معروف‌ترین آثار کارل گوستاو یونگ، روانشناس، پزشک و فیلسوف سوئیسی است و 3 سخنرانی او را که در سال 1937 در دانشگاه ییل آمریکا ایراد شده است، در بر می‌گیرد. این سخنرانی‌ها بعدها با اصلاح و اعمال اضافات با عنوان روانشناسی و دین منتشر شد اما در لحن ساده و بیان گفتگووار آن تغییری داده نشد.

فصل اول این کتاب، «خودمختاری ضمیر ناخودآگاه» نام دارد. در قسمتی از مطالب این فصل می‌خوانیم:

ما در این اعتقاد کاملا محق هستیم که خواب عینا جریان زیرزمینی روحیه را منعکس می‌کند و اگر بتوانیم به این ریشه‌ دست یابیم، حقیقتا ریشه مرض را پیدا کرده‌ایم.

فصل دوم و سوم کتاب هم به ترتیب «اعتقادات دینی و رمز و نشانه‌های طبیعی» و «تاریخ و روان‌شناسی یک رمز طبیعی» نام دارند. یونگ در سخنرانی دومش می‌گوید: به طوری که در فصل اول بیان کردم، چیزی که ضمیر ناخوداگاه را مجسم می‌کند، غالبا عبارت از «آنیما»( نفس به صفت مونث) یعنی یک هیکل زنانه است و ظاهرا رمز تربیع از آن سرچشمه می‌گیرد و به این ترتیب این همان زهدان یا پرورش‌دهنده تربیع و مادر خدا است، همان‌طور که زمین خود به خود به عنوان مادر خدا تلقی شده بود.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، روابط عمومی دفتر نشر معارف، خبرگزاری مهر