تبیان، دستیار زندگی
در پایان امت من، مهدی خروج می کند. خداوند باران را به وسیله او فرود می آورد و زمین گیاه خود را می رویاند. او اموال را به تساوی تقسیم می کند و چهارپایان را فراوان می گرداند و این امت بزرگ می شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت در حکومت مهدوی(1)

امام زمان

بر اساس اعتقاد مسلمانان، دین اسلام امنیت بشر را تنها در یکی از حوزه های اخلاق یا اقتصاد  و مانند آن نمی بیند؛ بلکه مجموعه ای از مقولات امنیتی را در شکل گیری ساختار امنیتی موفق دخیل می داند. ضعف های حوزه نظری یا عمومی بشر اجازه موفقیت کامل در عرصه ایجاد امنیت را نداده و تلاش آدمی در ایجاد ساختار امنیتی همواره با موفقیت قرین نبوده است؛ اما حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این امتیاز بزرگ را دارد که امنیت را در تمامی جنبه ها برقرار خواهد کرد.


اسلام امنیت را شرط حرکت عظیم اجتماعی برای ملت و زمینه ساز پیشرفته های معنوی و مادی می داند. از نظر اسلام می توان امنیت را سلامتی و مصونیت از هر تهدیدی دانست. هر حکومت و جامعه برای تحقق اهداف خود نیازمند ایمنی از تهدیدات است. حکومت اسلامی نیز از این امر مستثنا نیست. حکومت مهدوی که آیینه تمام نمای حکومت اسلام است، در زمان تحقق خود تجلی بخش حوزه های مختلف امنیتی است.

امنیت اقتصادی

اقتصاد در هر زمانی در برگیرنده مقولات تأمین کننده معاش مردم بوده و به اموری چون منابع طبیعی، نیروی انسانی و تلاش و فعالیت بشری وابسته است. از چالش های اصلی در این عرصه می توان به نابرابری های اقتصادی، کمبود منابع، غارتگری ها و انتقال منابع به سایر حوزه های امنیتی اشاره کرد که در جهان معاصر نمودهای عینی آن وجود دارد. طبقات مختلف اقتصادی فقیر و غنی، نابرابری های اقتصادی و توزیع ناعادلانه را می نماید. غارت گری های امپریالیسم جهانی، موجب کمبود منابع در کشورهای ضعیف شده و نظامی گری در عرصه داخلی و بین المللی که بسیار به پشتوانه اقتصادی نیاز دارد، باعث انتقال ثروت های ملی به این حوزه شده است. تمامی این مشکلات به دنبال خود ناامنی های اقتصادی به بار می آورد و اقتصاد ضعیف پیامدهای دیگری چون ضعف و ناتوانی در جریان رقابت های بین المللی، تمدید قلمرو و نفوذ در سیستم بین المللی، افزایش آسیب پذیری دولت ها در رویارویی با تهدیدها و نارضایتی های عمومی د داخل کشور را در بر دارد.

در پایان امت من، مهدی خروج می کند. خداوند باران را به وسیله او فرود می آورد و زمین گیاه خود را می رویاند. او اموال را به تساوی تقسیم می کند و چهارپایان را فراوان می گرداند و این امت بزرگ می شود

بنا بر آیات و روایات، حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از این ناامنی های به دور است. ظهور امام کلید گشایش گنج های زمین و آسمان است؛ هم چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «در پایان امت من، مهدی خروج می کند. خداوند باران را به وسیله او فرود می آورد و زمین گیاه خود را می رویاند. او اموال را به تساوی تقسیم می کند و چهارپایان را فراوان می گرداند و این امت بزرگ می شود».(1)

در روایت دیگری از حضرت آمده است: «مهدی در امت من است ... پیروان من در آن زمان نعمتی می یابند که هرگز همانند آن نعمت را نیافته اند. زمین خوردنی های خود را عطا نموده و چیزی از آن اندوخته نمی کند. ثروت در آن روز مانند خرمن جمع آوری می شود».(2)

اقتصاد اسلامی

در امنیت اقتصادی علاوه بر اهمیت وجود منابع و ثروت های خدادای، عدالت و توزیع عادلانه ثروت میان مردم نیز از مؤلفه های مهم است. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در مسئله توزیع های اقتصادی با عدالت تمام رفتار خواهد کرد. امام علی علیه السلام در این زمینه فرموده است: «خداوند تبارک و تعالی دنیا را از بین نمی برد تا قائم اهل بیت قیام کند. او دشمنان ما را به هلاکت می رساند، جزیه از کسی نمی پذیرد ... مردم را به گرفتن اموال می خواند و آن را به طور مساوی بین آن ها تقسیم و در میان امت به عدل رفتار می کند».(3)

با اعمال عدالت در عرصه اقتصاد، یکی از عوامل مهم بی ثباتی و ناامنی که همان نارضایتی عمومی است، از بین خواهد رفت. با امنیت فراگیری که در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برقرار می شود و ابرقدرت های استعمارگر نابود می شوند، نظامی گری و مسابقات تسلیحاتی منتفی می شود که نتیجه آن، انتقال منابع و ثروت های ملی به سایر حوزه هاست که این امر باعث رشد، توسعه و غنای اقتصادی می شود و صلح و امنیتی افزون تر به بار خواهد آورد.

امنیت سیاسی و نظامی

مشروعیت نظام سیاسی که اشاره مستقیمی به روش به قدرت رسیدن حاکم دارد، از مهم ترین عوامل ثبات و امنیت داخلی و بین المللی هر کشور است. نظامی که فاقد مشروعیت سیاسی باشد، از پایگاه مردمی برخوردار نیست و پایه ای سست و لرزان دارد. این معضل می تواند زمینه را برای وابستگی سیاسی نظام به ابرقدرت ها فراهم آورد. نظام های مستبد و دیکتاتوری همواره مایه ویرانی ها، غارت ها، قتل ها و بسیاری ناامنی های دیگر در عرصه اجتماع بشری بوده اند.

از منظر اسلام هر حکومت باطلی مطرود است. حکومت تنها از آن خداوند متعال است و اولیای خدا به اذن او بر مردم حاکمند. طبق آیات و روایات غلبه حق بر باطل و نابودی حکومت های نامشروع امری حتمی است؛ حتی اگر یک روز به پایان دنیا مانده باشد:«وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقًا»؛ «و بگو: حق آمد و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است».(4)

مهدی در امت من است ... پیروان من در آن زمان نعمتی می یابند که هرگز همانند آن نعمت را نیافته اند. زمین خوردنی های خود را عطا نموده و چیزی از آن اندوخته نمی کند. ثروت در آن روز مانند خرمن جمع آوری می شود

امام باقر علیه السلام در تأویل این آیه شریفه فرموده است: «زمانی که قائم قیام کند، پادشاهی باطل را از بین می برد».(5)

با ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، پادشاهی و حاکمیت به جایگاه اصیل خود (حکومت اولیای الهی) باز خواهد گشت. امام از مشروعیتی الهی برخوردار است و این رو موجبات ناامنی هایی که در حکومت های باطل مشهود است، از بین خواهد رفت.

حریم امنیتی هر جامعه در وهله اول نیازمند تعریفی از این دو مفهوم و ترسیم مرزهای هویتی بین این دو می باشد. تشخیص دوست و دشمن و تعیین چنین مرزهایی دشوار و شکننده است و از دیرباز رهبران دولت ها را به خود مشغول داشته است. در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این تعیین و تشخیص ها امری محال نیست و دوست از دشمن به راحتی شناخته می شود. امام صادق علیه السلام در این زمینه فرموده است: «زمان که قائم قیام کند، هیچ کس از آفریدگان خدا در برابر او نمی ایستد، مگر آنکه او را می شناسد؛ شایسته باشد یا ناشایسته. در شخص او نشانه ای است برای اهل فراست و او همان راه ثابت است که با نور خدا می نگرد و از جانب خدا سخن می گوید و چیزی از او پنهان نیست».(6)

هم چنانکه امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی وَ اْلأَقْدامِ»؛ « مجرمان از چهره‏ هایشان شناخته می ‏شوند و آنگاه آن ها را از موهای پیش سر و پاهایشان می‏ گیرند (و به دوزخ می ‏افکنند)» (7) فرموده است: « خداوند ایشان (مجرمان) را می شناسد، ولیکن درباره قائم آمده است که ایشان را با نشانه های پیشانی آنان می شناسد».(8)

در عرصه حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خودی و غیر خودی نه تنها شناخته می شوند؛ بلکه دشمنان و غیرخودی ها به هلاکت خواهند رسید. امپریالیسم و استکبار جهانی از نمودهای عینی ناامنی و دشمنی در دنیای کنونی اند که با دلایل عوام فریبانه خود و در جهت منافع و اهدافشان بر کشورهای ضعیف که از نظر منابع طبیعی غنی هستند، چنگ انداخته و غارتگری می کنند. حضور امام در عصر ظهور موجب قطع شدن ایادی استکبار جهانی می شود؛ در نتیجه امنیت به کشورهای مستضعف جهان و ملل محروم و ستمدیده باز می گردد و ثروت های ملی آنان در راه رشد و شکوفایی مردمی به کار برده خواهد شد. با نابودی زورمداران جهان در دولت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، مسئله مسابقات تسلیحاتی و ناامنی هسته ای نیز منتفی خواهد شد.

پی نوشت ها:

1. نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسایل، ج4، ص558.

2. طبسی نجفی، محمدرضا، مهدی منتظر، ج4، ص236.

3. صدوق، خصال، ج2، ص579.

4. اسراء: 81.

5. تفسیر برهان، ج1، ص617.

6. مستدرک الوسایل، ج4، ص 403.

7. الرحمن: 41.

8. مستدرک الوسایل، ج4، ص 465.

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.