تبیان، دستیار زندگی
ششمین فیلم سینمایی رضا میرکریمی «یه حبه قند» به جز بازیگران مطرحش و اینکه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد استقبال بسیاری از منتقدان قرار گرفت، از لحاظ دکور و صحنه نیز موقعیتی خاص دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندنی‌هایی درباره «خانه باغ»


ششمین فیلم سینمایی رضا میرکریمی «یه حبه قند» به جز بازیگران مطرحش و اینکه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد استقبال بسیاری از منتقدان قرار گرفت، از لحاظ دکور و صحنه نیز موقعیتی خاص دارد.


«یه حبه قند»

ششمین فیلم سینمایی رضا میرکریمی «یه حبه قند» به جز بازیگران مطرحش و اینکه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد استقبال بسیاری از منتقدان قرار گرفت، از لحاظ دکور و صحنه نیز موقعیتی خاص دارد. به گفته محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی فیلم،کل دکور در یکی از باغ‌های شهران ساخته شده‌است و بعد از پایان فیلمبرداری به طور کامل تخریب شده است.از این نظر می‌توان گفت طراحی صحنه و دکور این فیلم در میان بسیاری از فیلم‌های ساخته شده از آغاز تاریخ سینمای ایران بسیار ویژه است چراکه ساخت کل دکور یک اثر بیشتر در سریال‌های تاریخی و یا برخی آثار سینمایی بلند که جنبه‌ای تاریخی داشته‌اند، اتفاق افتاده است.

در واقع ساخت این عمارت کار بسیار خاصی بود، به این علت که اصولا دکور در رابطه با فیلم‌های روز به صورت قطعه‌سازی و تکه‌سازی به کار می‌رود و در این فیلم 85 درصد دکور ساخته شده‌است. از ویژگی‌های دیگر این دکور پیش‌بینی منابع نوری در معماری است که سهولت نورپردازی را بوجود آورده است. دلیل ساخت کل دکور به این دلیل بوده‌است که فضای بومی و محلی فیلم ایجاب می کرده در فضایی شبیه به اطراف شهر یزد فیلمبرداری شود که با این فضا مطابقت داشت اما از آنجا که فیلمبرداری در تابستان انجام شده و دمای هوا در آنجا خیلی بالا بوده است و همچنین به دلیل سختی زیاد انتقال و جابجایی عوامل تولید به این محل، تصمیم گرفته شد در فضایی مشابه اما نزدیک به تهران، فیلمبرداری را انجام دهند. به همین دلیل در اطراف شهران، دکوری مطابق با فضای قصه ساخته شد.

شاه ابراهیمی که در فیلم «به همین سادگی» ساخته قبلی میرکریمی، نیز به عنوان طراح معماری فیلم حضور داشت درباره «یه حبه قند» می‌گوید: بحث ساخت و ساز فضای سینمایی همواره دغدغه سینماگران بوده است و متاسفانه مکان مناسبی وجود ندارد که به دور از شلوغی فضای روزمره بتوان در آن مکان به راحتی دست به ساخت یک فیلم زد. یکی از مزایای ساخت دکور این است که بر حسب فضایی که در فیلمنامه نگاشته شده‌است یا تشخیص کارگردان و فیلمبردار می‌توان برخی سازه‌ها را تغییر داد که معمولا این موضوع در لوکیشن‌هایی که به لحاظ تاریخی قدمت دارند و یا مکان هایی که نمی‌توان به معماری آن‌ها دست برد اتفاق نمی‌افتد. محسن شاه ابراهیمی همکاری این بار خود با میرکریمی را با بازدید لوکیشن ها شروع کرد. به گفته خودش طبق داستان قرار بود 85 درصد فیلم در یک خانه اتفاق بیفتد و یک فضای ایرانی را تجسم بخشد. بازدید از مناطق مختلف جغرافیایی از استان های یزد و مرکزی آغاز و به طالقان و اطراف تهران ختم شد. خانه مورد نظر را با اندکی اختلاف در میبد پیدا کردند.اما با استدلال‌های مطرح شده یعنی دوری و مسافت به این نتیجه رسیدند که محلی را در تهران پیدا و فضای مورد نظرشان را بازسازی کنند.

در واقع ساخت این عمارت کار بسیار خاصی بود، به این علت که اصولا دکور در رابطه با فیلم‌های روز به صورت قطعه‌سازی و تکه‌سازی به کار می‌رود و در این فیلم 85 درصد دکور ساخته شده‌است.

او می گوید: بر اساس نیازهای فیلمنامه باید عمارت قدیمی ساخته می شد. خوشبختانه موقعیت جغرافیایی باغ (از نظر موقعیت شمال و جنوب) مناسب بود. با توجه به اتفاقات فیلمنامه و تعداد افراد، طراحی عمومی بر اساس فضای مورد نیاز صورت گرفت. پس از رسیدن به کلیات، آن ها را به صورت پلان ترسیم شد و طی چندین جلسه با آقای میرکریمی آخرین تغییرات را بر اساس نیازهای فیلمنامه انجام شد. مواردی چون تعداد اتاق ها، موقعیت و ارتباطشان با یکدیگر، حیاط و موقعیت آن با وجود یک حوض، باغچه و درختان انتهای باغ از جمله موارد قابل اهمیتی بودند که پس ازاسکچ های اولیه با یکی از همکاران طرح سه بعدی آن انجام شد.

«یه حبه قند»

طبق برآورد قرار بودکار پس از 45 روز به اتمام برسد اما با سرعت کار در فاصله 42 روز انجام گرفت. پس از آن مراحل کهنه کاری و رنگ خانه دو هفته طول کشید و فضا به گروه نورپردازی تحویل داده شد . آن ها یک سری در و پنجره از ساختمان های متروک در میبد جمع آوری کردند و باقی عناصر فضا با توجه به تعداد کم آن ها شبیه سازی شد. فیلم سینمایی «یه حبه قند» قصه‌ای بومی و ایرانی دارد و فیلمنامه آن توسط محمدرضا گوهری و براساس طرحی از رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته شده است. داستان از این قرار است که سکوت خانه باغ قدیمی و سرسبز با ورود مهمانانی در هم می‌شکند. چهار دختر این خانه همراه همسر و فرزندانشان برای عروسی خواهر کوچکترشان پسندیده به یاری مادر شتافتند. این اقامت برای خواهران و باجناق‌ها شاید دردسر باشد ولی برای بچه‌ها یک آرزوی بزرگ است. شاه ابراهیمی درباره انتخاب لباس بازیگران می گوید: در یک نگاه عمومی حجم زیادی عکس گرفته شد ولی دست یافتن به آن ها چیز غیر عادی نبود. با انتخاب نمودن طیف رنگی مناسب، یک سری لباس تهیه نمودیم که بعضی از آن ها دوخته شدند. بر اساس 3 روزی که در فیلمنامه اتفاق می افتد هر بازیگر 2 تا 3 دست لباس دارد. هر کدام از لباس‌ها بر اساس شخصیت‌های متفاوت بازیگران طراحی شده‌است که به بازی آن‌ها رنگ می‌افزاید. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان رضا کیانیان، پریوش نظریه، نگار جواهریان، نگار عابدی، اصغر همت، هدایت هاشمی، شمسی فضل‌الهی، ریما رامین‌فر، پونه عبدالکریم‌زاده، امیرحسین آرمان و با حضور سعید پورصمیمی، سهیلا رضوی را نام برد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: سایت رسمی فیلم «یه حبه قند»