تبیان، دستیار زندگی
خستگی مزمن، یکی از نشانه‌های بیماری افسردگی است. این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی بروز می‌کند و زن‌ها دو برابر مردان دچار آن می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام بیماری‌ها خستگی می‌آورند؟


خستگی در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. ما در این مقاله 13 بیماری را که باعث ایجاد خستگی در بدن می شوند، برای شما بیان می کنیم.


خستگی

1- سندرم خستگی مزمن

نوعی اختلال در روند فعالیت‌های جسمی و روانی فرد است که حداکثر بیش از 6 ماه طول کشیده باشد. خستگی مزمن، یکی از نشانه‌های بیماری افسردگی است. این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی بروز می‌کند و زن‌ها دو برابر مردان دچار آن می‌شوند. نشانگان (سندرم) خستگی مزمن، روی کیفیت زندگی بیماران اثر می‌گذارد. بعضی از بیماران خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

2- افسردگی

حدود 60 تا 80 درصد کسانی که دچار خستگی مزمن هستند، از افسردگی هم رنج می‌برند. افسردگی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و احساس ناامیدی و بی‌اشتهایی آنها نیز ریشه در خستگی مزمن دارد.

3- بیماری قلبی

اگر هنگام انجام کارهای روزمره احساس خستگی می‌کنید، یا هنگام تمیز کردن خانه باید کمی بنشینید، این موضوع ممکن است علامت وجود بیماری قلبی در شما باشد. تغییر شیوه زندگی، استفاده از داروها، ورزش و پیاده‌روی ملایم با توجه به توصیه پزشک می‌تواند در رفع خستگی شما موثر باشد.

4- آلرژی فصلی

تعدادی از انسان‌ها در فصل بهار یا پاییز دچار آلرژی فصلی می‌شوند. آلرژی با علایمی مثل خستگی، سردرد، عطسه، انسداد بینی، آبریزش بینی و سرفه همراه است.

یکی از راه‌های مبارزه با آلرژی و خستگی مفرط ناشی از آن، دوری از مواد آلرژی‌زا و مصرف داروهای آنتی‌هیستامین تحت نظر پزشک است

5- آرتریت روماتویید

پزشکان فرآیند‌های خودایمنی بدن و عفونت‌های ویروسی را در بروز آرتریت موثر می‌دانند. نشانه‌های بیماری شامل درد، تورم، التهاب مفصل و خستگی مفرط است.

6- عفونت ادراری پنهان

اگر دچار عفونت‌های ادراری هستید، حتما متوجه شده‌اید که مدام نیاز فوری به دفع ادرار دارید و دچار سوزش و درد هنگام ادرار کردن می‌شوید. عفونت ادراری همیشه این علایم را نشان نمی‌دهد. در برخی موارد، خستگی تنها علامت آن است.

یک آزمایش ادرار می‌تواند سریعا عفونت ادرار را در شما مشخص کند. مصرف آنتی‌بیوتیک با تجویز پزشک می‌تواند سبب بهبود بیماری شما و رفع خستگی‌تان گردد.

7- دیابت

در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، افزایش غیرطبیعی قند در خون، باعث می شود که فرد از خوردن غذا اجتناب کند و دچار خستگی گردد. اگر خستگی دایم و بدون دلیل داشتید، حتما در مورد آن با پزشک صحبت کنید. درمان دیابت و تغییر شیوه زندگی، ورزش کردن و گاه انسولین‌درمانی به کاهش قندخون کمک می‌کند.

8- کم‌کاری تیرویید

تیرویید غده کوچکی در گردن شماست. این غده متابولیسم بدن‌تان را کنترل می‌کند و غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. وقتی این غده کم‌کاری داشته باشد، متابولیسم بدن هم کند می‌شود و شما احساس خستگی خواهید داشت. می‌توانید برای آگاهی از عملکرد تیرویید خود، با مراجعه به پزشک متخصص غدد، یک آزمایش هورمونی بدهید و در صورت کم‌کاری، تحت نظر پزشک از دارو استفاده کنید.

9- کم‌ خونی

کم‌خونی یکی دیگر از دلایل خستگی به خصوص در خانم‌ها است. از دست دادن خون در دوران قاعدگی می‌تواند سبب کمبود آهن در بدن و تشدید کم‌خونی شود. جگر، گوشت و حبوبات و غلات سرشار از آهن هستند.

10- بیماری ام اس  (MS)

بیماران مبتلا به  MS، از خستگی به عنوان یکی از شایع‌ترین علایم بیماری‌شان یاد می‌کنند. حدود 95 درصد این بیماران با خستگی درگیر هستند.

عواملی نظیر افسردگی، کاهش میزان خواب، ناتوانی و خستگی عضلانی ناشی از داروهای مربوط به MS  باعث بروز خستگی در این بیماران می گردد.

خستگی در  MS، این گونه تعریف می‌شود: فقدان انرژی جسمی یا ذهنی فرد که منجر به توقف فعالیت های او می‌شود.

خستگی با خواب زیاد برطرف نمی شود. این احساس در نتیجه ثابت ماندن در یک وضعیت خاص است. چند نرمش سبک و کششی، به رفع خستگی روزانه کمک شایانی می کند

11- صرع

یکی از شایع ترین انواع صرع، صرع بزرگ می باشد. شخص مبتلا به این نوع صرع، به یکباره بیهوش می شود و به زمین می خورد، بدنش سفت شده و فریاد نامفهومی از گلوی او خارج می گردد. پس از اندک زمانی شروع به لرزش می کند.

حملات صرع بزرگ، از چند ثانیه تا 3 یا 4 دقیقه طول می کشد. بعد از پایان حمله، شخص برای یک یا چند دقیقه در حالت خواب آلودگی است و احساس خستگی می کند.

12- میگرن

سردرد میگرنی سردردی است دوره‌ای، ضربان‌دار، همراه با رنگ پریدگی، تهوع و استفراغ که از 4 تا 42 ساعت ممکن است به طول بیانجامد. در طی سردرد، بیمار از نور و صدا گریزان است. پس از اتمام سردرد، بیمار خسته به نظر می‌رسد و بد خلق و کم حوصله می‌شود.

13- قطع تنفس در خواب (آپنه)

قطع تنفس حین خواب سبب می‌شود که خواب مناسبی نداشته باشند. هر قطع تنفس حین خواب، سبب بیداری شما حتی برای یک لحظه می‌شود، اما شما از آن مطلع نمی‌شوید. قطع تنفس در خواب، باعث خستگی می شود.

برای پیشگیری از این موضوع اگر اضافه وزن دارید، وزن‌تان را کم کنید و سیگارتان را ترک کنید. اگر مشکل شما شدید است، می‌توانید از دستگاه‌های بازکننده مسیر هوایی تحت نظر پزشک استفاده کنید.

راه های جلوگیری از خستگی و رفع آن

- ابتدا بیمار باید بداند چه چیزی او را خسته می کند.

- شمایی که خسته اید، می توانید 10 دقیقه کار کنید و 5 دقیقه استراحت کنید. به هیچ وجه خود را خسته نکنید، چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی.

- از روان‌پزشک کمک بگیرید. روان‌پزشک می‌تواند با مشاوره، مشکل را ریشه‌یابی کند.

- باید برخی از وظایف مربوط به خانه را به همسر و بچه ها سپرد و از وسواس در کارهای خانه دست کشید.

- از آخر هفته تان بیشترین لذت را ببرید، می توانید با فرزندانتان پیاده روی کنید. حتی اگر در خانه می مانید، باید روش زندگی تان را تغییر دهید.

- خستگی با خواب زیاد برطرف نمی شود. این احساس در نتیجه ثابت ماندن در یک وضعیت خاص  است.

- فعالیت جسمی منظم این امکان را به ما می دهد که برای خودمان وقت بگذاریم.

- چند نرمش سبک و کششی، به رفع خستگی روزانه کمک شایانی می کند.

- فیزیوتراپی، تا حدودی خستگی را کاهش می‌دهند.

- ماساژ بدن به مدت 10 دقیقه باعث بازگشت نیرو در بدن می شود. البته دست تان به همه جای بدن نمی رسد، ولی تا هر جا که می توانید ماساژ دهید. این کار را می توانید با روغن گیاهی یا روغن ماساژ انجام دهید و با نوازش، ضربه زدن و لرزاندن اندام ها، بدن خسته خود را ماساژ دهید.

- دو طرف حوله یا وسیله ای شبیه به آن را با دو دست محکم بگیرید و دست ها را از بالا یا پایین به پشت ببرید و به شکل منحنی بر ستون فقرات و پهلوها بکشید. این حرکت خستگی عضلات را در ابعاد وسیعی برطرف می کند.

- دوش آب گرم با فشار شدید، به ویژه زمانی که ماهیچه های پشت و گردن مدتی نسبتا طولانی در معرض فشار آب باشند، در تسکین خستگی های روحی و جسمی ثمربخش است.

- آبمیوه خنک، لذت و آرامشی فراوان به همراه دارد.

- بوکردن اسانس اکلیل کوهی، شمعدانی و نیز اسانس ریحان، آرام بخش است.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

سلامتیران

ایران سلامت

سلامت جو

پزشکان بدون مرز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.